השוק

בנק הפועלים: "הנתונים הכלכליים יצדיקו דירוג חוב גבוה יותר אחרי המלחמה"

בבנק הפועלים מעריכים כי הורדת דירוג החוב של ישראל בשני נוצ'ים היא תגובת יתר של מודי'ס ולכן שוק החוב לא התרגש יותר מדי מהורדת הדירוג; יחד עם זאת, מעריכים בבנק כי הממשלה תצליח להמשיך לגלגל את החוב
ניצן כהן |  1
בנק הפועלים (צילום shutterstock)
בסוף השבוע קרה בישראל הכל מהכל. מודי'ס הורידה את דירוג החוב של ישראל בשני נוצ'ים (בשוק תומחרה הורדת דירוג בנוץ' אחד). צה"ל סיכל את אחד המרים שבאויבי ישראל (אם לא המר שבהם) ומאז בוקה ומבולקה. בבנק הפועלים אומרים היום שככל הנראה, אחרי המלחמה נראה את דירוג החוב של ישראל עולה כי התגובה, לשיטת הבנק, קיצונית.
"סוף שבוע רווי התפתחויות גיאופוליטית וכלכליות. החיסול של נסראללה ובכירי חיזבאללה בלבנון העלה את המורל בישראל, אבל הוא גם מגביר סיכויים לעימות ישיר מול איראן. חברת דירוג האשראי מודי'ס הפתיעה בסוף השבוע כשהחליטה להפחית את דירוג האשראי של מדינת ישראל בשתי דרגות לרמה של Baa1. מודי'ס התריעה עוד קודם לכן שהתרחבות המלחמה בלבנון תיגרור הפחתת דירוג, אך ההנחה של רוב הכלכלנים הייתה שזו תסתפק בדירוג (נוטץ') אחד" כותבים היום בבנק הפועלים ללקוחות שלהם.
"מה גרם למודי'ס להפחית בשני נוצ'ים? חברת הדירוג תולה את ההחלטה בראש וראשונה בהחרפה של הסיכונים הגיאופוליטיים. מודי'ס מציינת שאינה רואה באופק אסטרטגיית יציאה מהמצב, ולכן הפגיעה באיתנות המדינה היא מתמשכת ולא זמנית.
"מעבר לאמור, מודי'ס סבורה שגם הפוליטיקה המקומית אינה תומכת: המלחמה פוגעת בחוזק של מוסדות השלטון, וההחלטות הכלכליות לא פועלות לקזז את הוצאות המלחמה. התוצאה של גורמים אלו היא הערכה שלילית מאוד למצב המשק בשנים הקרובות: צמיחה נמוכה וגירעונות גבוהים.
"דירוג חוב של Baa1 מאפיין בדרך כלל מדינות הרבה פחות עשירות ומפותחות מישראל. כפי שניתן לראות בגרף מטה, רמת התוצר לנפש בישראל, גבוהה לאין שיעור ממדינות ההשוואה. ספרד היא הקרובה ביותר לישראל, אך לספרד חוב ציבורי גבוה של 106% מהתוצר. קשה להתווכח עם דירוג חוב של מדינה במלחמה, כי ספקטרום התרחישים האפשריים רחב. יחד עם זאת, אנו נוטים להעריך שהנתונים הכלכליים של ישראל, יצדיקו דירוג חוב גבוה יותר, ביום שהמלחמה תסתיים, זאת גם אם בדרך נראה את החוב ממשיך לטפס" כותבים בבנק.
"נוצר פער גדול (3 נוצ'ים) בין הדירוג של מודי'ס לזה של S&P. פרמיות סיכון המדינה בשווקים תואמות יותר לדירוג של מודי'ס. סביר להניח ש S&P ואולי גם פיץ' יגיבו גם הן בהפחתות דירוג.
"שוק החוב בישראל לא התרגש יותר מדי מהפחתת הדירוג, ומחירי האג"ח נסחרו בשעות הבוקר במגמת עלייה. יתרון בולט שיש לישראל לעומת מדינות עם דירוגי אשראי נמוכים, הוא שיעור החיסכון הגבוה של משקי הבית.
"ככל שהממשלה היא גירעונית, החיסכון של משקי הבית נותר גבוה, ובמידה מסוימת אפילו עולה, הודות למדיניות הגירעונית של הממשלה. החיסכון הזה מנותב בסופו של יום למימון הגירעון. המשקיעים דורשים תוספת עבור הסיכונים, אבל פרמיות הסיכון הן עדיין כאלו שמאפשרות למדינה לממן את הגירעון ולגלגל את החוב" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מודיס והיפוכה
    בן יעקוב 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ככול שמודיס מורידה את הדירוג הכלכלה יותר מתחזקת
    סגור