דיגיטל וטק

גוגל עומדת למשפט: מה חשף מנכ"ל מיקרוסופט בעדות הדרמטית?

משפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל: מנכ"ל מיקרוסופט טוען שעסקה בין גוגל לאפל על ברירת המחדל של מנוע החיפוש, משנה את כללי המשחק לרעה; מנגד, עוה"ד המייצגים את גוגל הטיחו בו את כשלי מנוע החיפוש Bing של מיקרוסופט: "הדבר היחיד שגוגל עשתה הוא לייצר את המנוע הטוב ביותר"
מערכת ice | 
סאטיה נאדלה וטים קוק (צילום ויקיפדיה, shutterstock, unsplash)
מנוע החיפוש Bing של מיקרוסופט אינו יעיל כמו גוגל. נראה שאיש לא חולק על העובדה הזו, ואף לא מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה. אבל במשך שעות של עדות שנויה במחלוקת של נאדלה במהלך משפט ההגבלים העסקיים של ארה"ב נגד גוגל, הסיבה לנחיתות זו הפכה לשאלת היום.
נאדלה עלה לדוכן אמש (שני) ועבר בין היתר חקירה נגדית עיקשת מאדם סברט, עורך דין המייצג את המדינה. בהתחלה, סברט פשוט ביקש מנאדלה להסביר למה הוא בכלל רוצה לנסות להתחרות בגוגל. התשובה של נאדלה: כסף. "אני רואה בחיפוש את קטגוריית התוכנה הגדולה ביותר בשוק", הוא אמר. "פעם חשבתי על Windows ו-Office כעל עסקים אטרקטיביים עד שראיתי את מנוע החיפוש."

נאדלה הסביר שבינג לא היה צריך לנגוס בנתח שוק עצום כדי להיות עסק רווחי עבור מיקרוסופט. 
השאלות של סברט התמקדו בעיקר בעסקת מיליארד הדולר של גוגל להיות ספקית החיפוש הבלעדית במכשירי אפל ומהן ההשלכות האפשריות עבור מיקרוסופט אם תהיה לה את העסקה הזו במקום. "זה יהיה משנה משחק", אמר נאדלה, והוסיף שמיקרוסופט מוכנה לתת לאפל את כל היתרונות הכלכליים של העסקה אם אפל תעבור לבינג - ואמר שהוא מוכן להפסיד עד 15 מיליארד דולר בשנה בתהליך.
נאדלה אפילו אמר שהוא מוכן להסתיר את המותג בינג במנועי החיפוש של משתמשי אפל ולכבד כל רצונות הפרטיות של החברה. 
עבור נאדלה, דווקא הפיכתו של מנוע החיפוש בינג כברירת מחדל של אפל לא תהיה קשורה לכסף, לפחות לא ישירות. "היינו צריכים להיות פחות חמדנים ויותר תחרותיים", הסביר. עלייה פתאומית בתפוצת מנוע החיפוש, הוא אמר, תגרום לבינג להגדיל את מאגר הנתונים שצוות בינג יכול להשתמש בו כדי לשפר את החיפוש, ולתת עוד סיבות למפרסמים להגיע לפלטפורמה. "זהו מעגל קסמים", הסביר.
האם מיקרוסופט ניסתה להפוך למנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל של אפל, שאל עו"ד סברט? כן, אמר נאדלה. ואיך זה הלך? "לא טוב". לא רק שכלכלית, עסקת גוגל מועילה מאוד עבור אפל, הוא אמר, אלא שאפל עשויה גם לפחד ממה שגוגל תעשה אם היא תאבד את סטטוס ברירת המחדל אצלה. לגוגל יש מספר שירותים פופולריים מאוד, כמו Gmail ו-YouTube - מה אם גוגל תשתמש באפליקציות האלה כדי לקדם או ללחוץ אפילו על משתמשי אפל, להוריד את דפדפן Chrome, במקום דפדפן ה"ספארי" של אפל. הפחד הזה, טוען נאדלה, מחזיק את אפל וגוגל יחד.
 
מלחמת ה-AI
בעוד נאדלה אמר של-AI (בינה מלאכותית) יש פוטנציאל לזעזע את השוק, הוא גם מאמין שזה יכול לבסס עוד יותר את הדומיננטיות של גוגל. מנועי החיפוש מסתמכים באופן בסיסי על אתרים המאפשרים לסרוק את עצמם כך שהמנועים יוכלו להבין את התוכן שלהם ולהפנות את המשתמשים לאותם אתרים. נדלה כינה את מנועי החיפוש "הרובד המארגן של האינטרנט". אבל ככל שמערכות גדולות המופעלות על ידי מודלים של שפות ממשיכות לצמוח, מפרסמים ופלטפורמות הולכים וחוששים מהאופן שבו הנתונים שלהם נקלטים ומשמשים לאימון מערכות בינה מלאכותית.
מפרסמים אלה, אמר נאדלה, עשויים להתחיל לחתום על עסקאות בלעדיות המאפשרות לגוגל - ורק לגוגל - להשתמש בנתונים שלהם. זה בעצם ירסק כל מנוע חיפוש אחר בשוק. "מה זמין לציבור היום, האם זה יהיה זמין לציבור מחר?" הוא שאל; הוא אמר שהוא כבר שומע מבעלי אתרים עם הסכמים עם גוגל.
בסופו של דבר, הסיפור של נאדלה לא היה כל כך שונה ממה שאומרים מנועי חיפוש מקדימים אחרים: גוגל עושה את התחרות בה לבלתי אפשרית בכך שהיא הופכת את עצמה למנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל בכל מקום. מכיוון שרוב האנשים לא משנים את ברירת המחדל שלהם, זה אומר שלאף חברה אחרת אין סיכוי לעמוד מול המשתמשים ולקבל את הנתונים הדרושים להם כדי לבנות מוצר נהדר ולבנות מתחרה משמעותי.
כאשר לעורכי הדין של גוגל ניתנה ההזדמנות לחקור את נאדלה בחקירה נגדית, עו"ד שמידטליין אמר שלדעתו, בינג אינו מנוע חיפוש נחות מכיוון שגוגל חנקה אותו; בינג נחות מכיוון שמיקרוסופט ניהלה לא נכון את מוצרי החיפוש והנייד שלה במשך יותר משני עשורים. חלק מרכזי בהגנה של גוגל, אמר העו"ד, הוא "שזה לא חוקי לבנות את מנוע החיפוש הטוב ביותר, וזה הדבר היחיד שגוגל עשתה."

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (ויקיפדיה/אינסטגרם)
שמידטליין חקר את נאדלה כמעט שעתיים על הכשלים של מיקרוסופט, מ-MSN Search ב-1998 דרך Internet Explorer, הכישלון היקר של Windows Phone, שינוי השם והאתחול האינסופי של מוצרי החיפוש של מיקרוסופט. 
שמידטליין ציין שלמרות שמיקרוסופט משלבת את Edge ובינג כברירת מחדל של כל מחשבי הווינדוס שלה, עדיין Chrome ו-Google Search פופולריים הרבה יותר בקרב משתמשי ווינדוס. זה, הוא טען, מוכיח שברירות המחדל לא ממש חשובות.
מנגד, נאדלה ומשרד המשפטים אמרו שזה מוכיח את ההיפך. עצם העובדה שלבינג יש נתח שוק של בין 10% ל-20% בקרב משתמשי ווינדוס, לדבריו, בניגוד ל"ספרות בודדות נמוכות" בנייד - היא הוכחה לכך שברירת המחדל אכן עובדת. יותר אנשים השתמשו בבינג, מה שעזר להפוך את בינג לטוב יותר, מה שגרם לפחות אנשים להחליף אותו. לא כולם עזבו את גוגל מיד, הוא אמר, אבל השליטה בברירות המחדל סייעה למיקרוסופט להתחיל לשלב אותו.
כוחן של ברירות מחדל היא אחת השאלות המרכזיות בכל תיק של ארה"ב נגד גוגל, והיא תמשיך לעלות לדיון. נאדלה נמצאת במצב נדיר שרואה את שני הצדדים - איך זה להיות ברירת המחדל ואיך זה להתמודד כשאתה לא - וטוען בנחישות שברירת מחדל היא הדבר היחיד שבאמת חשוב. גוגל, לעומת זאת, אומרת שבניית המוצר הטוב ביותר היא הדבר היחיד שבאמת חשוב ושבינג מעולם לא התקרבה לעשות זאת. לאיזה צד של הוויכוח הזה השופט יסכים? התשובה עשויה להיות הסיפור של כל המשפט הזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה