כסף וצרכנות

כלכלת ישראל בצרות? הרפורמה תעלה ב-30 מיליארד שקל בשנה

בדו"ח חריג מאוד, בכירי הכלכלנים במשרד האוצר מזהירים את השר סמוטריץ' בעקבות הרפורמה המשפטית: "גם ללא הורדת דירוג אשראי, די בציפיות להורדתו בכדי לגרום להשלכות שליליות על רמת ההשקעה במדינה כבר בטווח הזמן המיידי", הנזק בכל שנה ינוע בין 15 מיליארד ל-30 מיליארד שקל
מערכת ice |  9
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock, Magma Images)
הרפורמה המשפטית תביא לקריסת הכלכלה הישראלית? על פי פרסום ראשון של קרן מרציאנו ב-N12, בכירים במשרד האוצר הציגו אמש (שני) בישיבה דחופה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' את מסמך האזהרה החמור והמקיף של הבכירים שטוענים כי אם תהיה הורדת דירוג אשראי לישראל בשל המהלך, המשק צפוי להפסיד בין 15 עד 30 מיליארד שקל בשנה אחת.
במסמך ניתנת התייחסות לפרסום של חברות דירוג האשראי Moody’s ו-Fitch שהזהירו מהשלכות אפשרויות של החקיקה על דירוג האשראי והמצב הכלכלי בישראל: "להתייחסות חברות הדירוג משמעות רבה שכן הערכתן המקצועית מספקת למשקיעים מידע אודות הסיכונים והסיכויים הגלומים. גם ללא הורדת דירוג אשראי, די בציפיות להורדתו בכדי לגרום להשלכות שליליות על רמת ההשקעה במדינה כבר בטווח הזמן המיידי. פרסום סקירה חריגה שלא מן המניין, כפי שנעשה על ידי חברת Moody’s מאותת למשקיעים שמצב הכלכלה מחייב התייחסות ויוצר ציפיות שליליות בדבר כדאיות ההשקעה במדינה".

עוד צוין: "נכון לעת הזאת, ניכר כי השינויים המוצעים במערכת המשפט נתפשים על-ידי הגופים הבין-לאומיים הרלוונטיים ככאלה אשר עלולים להחליש את מוסדות המדינה. איתנותם של המוסדות מהווה שיקול מרכזי בקביעת דירוג האשראי של ישראל ושל חברות ישראליות. לכן, ככל שחברות דירוג האשראי אכן יסברו כי צעדי החקיקה יגרמו להחלשת המוסדות, אישורם עלול לגרור הורדת דירוג, על כל המשמעויות הכלכליות הכרוכות בכך כפי שנסקרו מעלה".
במסמך עוד נכתב: "לצד זאת, הסנטימנט השלילי של הציבור והמשקיעים ביחס למתווה המוצע עלול כשלעצמו להביא להשלכות שליליות על כלכלת ישראל, וזאת עוד בטרם אישור שינויי החקיקה המוצעים. לנוכח חשיבותו של דירוג האשראי לכלכלה הישראלית כפי שהוסבר לעיל, ולנוכח מרכזיותו של סקטור ההיי-טק החשוף באופן מיוחד להשקעות זרות, ישנה חשיבות רבה להתייחס בכובד ראש לעמדתם של המוסדות הבינלאומיים ולסנטימנט בשווקים. על הממשלה והכנסת לקחת בחשבון השפעות משמעותיות אלה בבואן לקדם את תיקוני החקיקה המוצעים".
עוד הודגש במסמך: "לאור ההתפתחויות בימים האחרונים והשיח הנוגע לשינויים בתוכן המתווה ומועד קידום הצעדים שייכללו בו, יש לציין כי החששות מהורדת דירוג האשראי של ישראל ומהתגברות ההשפעות של הסנטימנט השלילי בשווקים עלולים להתממש גם בתרחיש שבו צעדי החקיקה מקודמים בנפרד ובהדרגה. ש לשים לב כי הימשכות תהליך החקיקה והיבטים באופן קידומו מגבירים את חוסר הוודאות עמו מתמודדת ממילא הכלכלה הישראלית וישנן אינדיקציות כי הם תורמים כבר כעת להרעה נוספת בתנאים הכלכליים", נכתב. "דבר זה מחזק את הצורך לבחון לעומק את הגורמים לביקורת של המוסדות הבינלאומיים הרלוונטיים ולסנטימנט השלילי בשווקים, ולפעול למיתונם בהקדם האפשרי".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    רפורמה משפטית חובה !
    אזרח יהודי 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו יותר מתמיד
    סגור
  • 7.
    רק על זהבלבד הם צריכים להתפטר וללכת לבחירות
    דיייייי כבר 03/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט בושה
    סגור
  • 6.
    סמוטריץ
    רדילב 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך טאמבאל . ענק ...של יודע את הABC יכול להיות שר כלכלה ?
    סגור
  • 5.
    סמוטריץ
    חסן 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סמוטריץ לא ראוי להיות שר האוצר הבנאדם לא מסוגל לנהל חנות מכולת
    סגור
  • 4.
    לממן את זה על ידי מס טיסות לחול
    Mtlk 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל מי שירצה לעשות טיסה לחול שישים בצד עוד 50 או 100 דולר. זה יחסה את הנזקים. מקסימום יהיה לנו שמים בלי הרבה מטוסים
    סגור
  • אז אקנה כרטיס טיסה בכיוון אחד
    רענן 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכמוני עוד הרבה.
    סגור
  • 3.
    מה שווים 30 מיליארד
    אמיר 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו 100 מיליארד אם מורינו ומנהיגינו ביבינו יעמוד לפני בית משפט מורכב שלא כרצונו .
    סגור
  • 2.
    אין בעיה, נעלה מיסים והציבור שקורס תחת הנטל יממן את הרפ (ל"ת)
    טיק טוק 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מערכת ice
    יניב 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כול המערכת נירתמה לכתוב את דברי הבלע או זה ממומן ? איזו הבחנה בין 15 ל30 מילארד . למה לא ב150 ל300 ? באחוזים זה אותו דבר . פשוט לא יאומן כל אחד מוציא אצבע ובוחר להמציא סיפורים מקסימום אחרי שנה שתעבור הסיפור לא יהיה נכון אבל לך תזכור חבל , זה לא רמה של אתר שמכבד את עצמו. בבקשה לפרסם .
    סגור