קריירה ולימודים

סיכום 2023 בשוק התעסוקה: איך השפיעה המלחמה, ומה צופן העתיד?

עפ"י נתוני דרושים IL, סך היצע המשרות בשנת 2023 היה נמוך בכ-2% משנת 2022, אך הביקוש מצד מחפשי העבודה עלה, כמו גם מספר שולחי קו"ח. הקטגוריות המובילות מצד המעסיקים היו: כספים ושוק ההון, מכירות, אדמיניסטרציה, הייטק כללי ומשרות כלליות

מערכת ice | 
סיכום 2023 בשוק התעסוקה (צילום freepik, shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
לקראת שנת 2024, דרושים IL הוציאו סיכום של השנה החולפת בשוק התעסוקה. על פי הנתונים, סך היצע המשמרות ב-2023 היה נמול בכ-2% מהשנה הקודמת, כאשר הקטגוריות המובילות מצעד המעסיקים היו: כספים ושוק ההון, מכירות, אדמיניסטרציה, הייטק כללי ומשרות כלליות נוספות.
מצד מחפשי העבודה, בשנת 2023 הייתה עלייה של 10% במספר מחפשי העבודה לעומת אשתקד. כמו כן, סך קורות החיים שנשלחו במהלך 2023 היו גבוהים ב20% מאשר ב- 2022 כאשר הקטגוריות המובילות היו: אבטחת מידע, אדמיניסטרציה, אינטרנט, ביטוח, בכירים וניהול ובניה ונדל״ן.
על פי הנתונים של אתר דרושים IL, ניתן לראות כי חלה מגמת ירידה בררה בכמות המשרות המוצעות בשנת 2023 לעומת שנים קודמות, אך קיימת עלייה באחוזי מחפשי העבודה. למשל: משנת 2022 נרשמה עליה של כ-32% במחפשי העבודה, ביחס לשנה הנוכחית. אך חשוב לציין כי התקיימה ירידה של 19% בהיצע המשרות בשנה זו.
המשמעות היא שלמרות עלייה בהיקף המשרות בשוק הכללי, שוק ההייטק הישראלי סבל בשנים האחרונות דווקא מירידה בכמות המשרות, לעומת עלייה בכמות הביקוש, והתחרות על מציאת מקום עבודה התגברה, מה שכבר נשמע בשטח מפני עובדים רבים.
אם נבחן את נתוני שנת 2023 לפי שליחת קו"ח ניתן לראות כי במחצית הראשונה של השנה, מספר מחפשי העבודה עלה ב-14% ומספר שליחת קו"ח הייתה גבוהה ב-28% לעומת אותה התקופה ב- 2022. במחצית השנייה של 2023 מספר מחפשי העבודה היה גבוה ב- 9% וכמות קו"ח שנשלחו הייתה גבוהה בכ-10% מאותה תקופה אשתקד. בנוסף, חשוב לציין כי המקצועות שזכו בהכי הרבה קו"ח ביחס למספר המשרות הקיימות היו מקטגוריית ההייטק.

הביקוש למשרות עלה, ההיצע דווקא ירד (צילום: Istock)
מה היו המגמות העיקריות בשוק התעסוקה לשנת 2023?
גישה טכנית ודיגיטליות: בשנה זו חווינו עליה משמעותית בדרישה לגישה טכנולוגית ו/או דיגיטלית, בכל סוגי המקצועות, מגמה  שתתרחב גם בשנת 2024 כיוון שחדשנות עולם הטכנולוגיה לגמרי מהווה חלק בלתי נפרד מעולמנו. 
גמישות ועבודה היברידית: כשמדברים על גמישות הכוונה היא לא רק בהיבט של שעות עבודה או עבודה מהבית, אלא גם מבחינה מחשבתית. הגמישות היא צורך משמעותי עבור מעסיקים ומועמדים כאחד. 
צורך ב"כישורים רכים": מעסיקים נתנו משקל רב לתכונות ולכישורים הרכים של המועמדים לעבודה. כישורים כמו דייקנות והגעה בזמן לעבודה, מוכנות ללמוד דברים חדשים, התלהבות, מוטיבציה וגישה חיובית היו בין הבולטים ברשימה. 
בנוסף, חשוב להתייחס למלחמה המתמשכת ולציין כי נבחנה עם השפעתה על שוק התעסוקה, והיה צריך להתייחס גם לגיוס המילואים הנרחב, מספר המפונים ומצב הצריכה המצומצם בעקבות המלחמה שגורם לירידות משמעותיות בעסקים הפעילים במשק. ניתן לצפות כי כל עוד נמשכת הלחימה יש סיכוי גבוה כי נמשך לראות עלייה במספר המובטלים ובבקשות להבטחת הכנסה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה