רכב

תביעה ייצוגית בישראל: העירייה הכריזה על חניה בחינם אך דרשה כסף

בעיצומה של הקורונה במרץ 2020 החליטה עיריית הוד השרון להקל על תושבי העיר ואורחיה ולפטור אותם מתשלום אגרת החניה בכחול לבן ברחבי העיר. אלא שאף על פי כן, גבתה העירייה כסף על החניות בכחול לבן בעיר. כעת, בית המשפט אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגדה
מערכת ice |  1
תביעה (צילום shutterstock)
בעיצומה של הקורונה במרץ 2020 החליטה עיריית הוד השרון להקל על תושבי העיר ואורחיה ולפטור אותם מתשלום אגרת החניה בכחול לבן ברחבי העיר. העיריה פרסמה את החלטה בעיתונות ובדף הפייסבוק שלה, בו טענה כי לא תחייב ולא תאכוף תשלום בגין חניה שעתית בכחול לבן ברחבי העיר עד הודעה חדשה.
אלא שהסתבר כי העירייה לא עדכנה את חברות אפליקציות התשלומים, ואלו המשיכו לחייב בגין השימוש בחניה. בסך הכל גבתה העיריה עד היום סכום המוערך ב-12 מיליון שקל. את הדבר גילתה תושבת ראשל"צ שביקרה מספר פעמים בהוד השרון וגילתה שנגבו ממנה עשרות רבות של שקלים בגין תשלומי חניה, זאת על אף שלתומה חשבה שהחניה ברחבי העיר אמורה להיות בחינם.
 
היא גייסה את עו"ד שימי גולן, העוסק במיסוי מוניציפלי ובתביעות ייצוגיות, שפנה בשמה בפנייה מוקדמת לעייריה וביקש כי המצב יתוקן, אך בקשתו נדחתה והעיריה אף לא טרחה לפעול מול חברות אפליקציות התשלומים למרות פנייתו.
בעקבות כך, הגיש עו"ד שימי גולן במאי 2022 בקשה לאישור תביעה ייצוגית, בטענה לחוסר תום לב מצד עיריית הוד השרון, שכן היה עליה לחסום את האפשרות לתשלום בגין חנייה שעתית באמצעות אפליקציות וכך הייתה החלטתה נגלית לכל חונה.
לאחר דיון חקירות, בו הודתה מנהלת מחלקת החנייה בעירייה, כי העירייה פעלה בניגוד גמור להתנהלותה בעבר - בימי חגים ובחירות (שם נחסמה אפליקציית התשלומים) הכריעה השופטת מיכל נד"ב כי התביעה מתאימה כייצוגית תוך שהיא מטילה על העירייה הוצאות משפט בסך 20,000 שקל.
"מדובר בחוסר צדק משווע" טוען עו"ד שימי גולן, "לא ייתכן כי העירייה מחליטה שלא לגבות בגין השימוש בחנייה אך מנגד לא תחסום את אפליקציית התשלומים אשר תמשיך לחייב משתמשים שאינם מודיעים להחלטת העירייה".
לדברי עו"ד גולן: "לא ייתכן שיהיה הבדל בין תושב לעיר לבין תושב חוץ שאינו מודע להחלטת העירייה. אין מנוס מלהשיב למשתמשי החנייה בשנתיים שקדמו להגשת התביעה את כספם, כך מצופה מרשות מנהלית אשר מחויבת לנהוג בהגינות כלפי תושביה".
בית המשפט המחוזי מרכז דן בשאלה האם רשאית רשות - שקיבלה החלטה לא לאכוף תשלום אגרת הסדר חניה בכחול לבן, ואשר בפרסומיה מציינת כי "השימוש בחניות כחול לבן יהיה בחינם לאורך תקופת המשבר עד לפרסום הודעה חדשה" - לגבות תשלום בגין אותה חניה באמצעות האפליקציות המשמשות לתשלום עבור חניה. זאת בזמן שקיים חוק עזר המסמיך אותה לגבות את אגרת החניה. 
השופטת מיכל נד"ב בהחלטה סברה כי בנסיבות העניין כפי שהן מתוארות לעיל, היא רואה בהתנהלות העירייה כמתן חנייה חינם ומכאן אי חסימת אפליקציות התשלומים מהווה חיוב שלא כדין הנוגע באפליה. עוד קבע בית המשפט כי ניהול תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת ולא עתירה כמשאלת לב העירייה. על כן השופטת נד"ב אישרה את הבקשה וקבעה כי הקבוצה תוגדר כך: "כל מי שחויב על ידי העיריה או מי מטעמה בגין חניה שעתית בכחול לבן החל מחודש מרץ 2020 ועד המועד שבו תסתיים התובענה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עיריית הוד השרון- עושק האזרח ללא משפט
    מוישל'ה 04/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן שהעיריה תשלם אך-הכיצד יימצאו האזרחים שנענשו,,,לך תחפש האם לפני 2-3שנים חוייבתי על החניה, לכן,מן הצדק שהשופט יקבל מהעיריה דו"ח הכנסות מחניה לתקופה הנתבעת,ישית על העיריה 50% מההכנסה כקנס והכסף יועבר למטרות חברתיות בעיר
    סגור