טלוויזיה

הנדל מטיל פצצה: האם נטפליקס תגיב בהעלאת מחירים?

שר התקשורת הודיע על אימוץ מסקנות ועדת פולקמן וחיוב על כל חברות הטלוויזיה הפעילות בישראל, כולל נטפליקס ואמזון, להשקיע בתוכן ישראלי מקורי. איך יגיבו החברות הבינלאומיות?
יאיר מור |  3
יועז הנדל (צילום פלאש 90/יונתן סינדל)
שר התקשורת, יועז הנדל, הודיע אחר הצהריים על אימוץ המלצות "ועדת פולקמן", אותה מינה בקדנציה הקודמת שלו בספטמבר 2020 כדי לבדוק את האפשרות לרפורמה מקיפה בתחום שידורי הטלוויזיה בישראל.
הרפורמה שמתכוון הנדל להתניע עתה תכלול ביטול של שני הרגולטורים המקבילים על התקשורת הפרטית בישראל – הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והמועצה לשידורי כבלים ולוויין. במקומן, יוקם רגולטור אחד בשם "הרשות לשידורים מסחריים", שיהיה אחראי לפקח על התחום, וייתכן כי בהמשך יתרחב ל"רשות לשידורים" ויקבל אחריות גם על תאגיד השידור הציבורי.
הנדל הצהיר כי הרשות החדשה תהיה יעילה יותר, שכן מטרת הרפורמה היא "לצמצם באופן ניכר את תחומי העיסוק של הרגולטור, במטרה להפחית התערבות עודפת בתחום השידורים ולהקטין את הנטל הבירוקרטי" על ידי "ביטול כללים והנחיות לא עדכניים שהצטברו לאורך השנים".
עם זאת, במקום לפרט אילו כללים והנחיות יבוטלו, כוללת הרפורמה של הנדל כמה כללים והנחיות כבדים יותר מאי פעם:
ראשית, הנדל הכריז כי יחייב את כל גופי הטלוויזיה הפעילים בישראל להשקיע ביצירה ישראלית מקורית, כאשר רמת ההשקעה תשתנה באופן דיפרנציאלי לפי רמת ההכנסות של כל גוף שידור. עד כה, רק חברות הכבלים, הלוויין וזכייניות הערוצים המסחריים חויבו להשקיע בתוכן ישראלי, בעוד שירותי הסטרימינג היו פטורים מכך. עתה, גם נטפליקס ואמזון יחויבו להשקיע בתכנים מקוריים, וכמובן גם סלקום ופרטנר.
שנית, השר הוסיף כי יוטלו מגבלות רבות חדשות בתחום שידורי הספורט, כמו איסור בלעדיות על ספקי תכנים מול ערוצי הספורט, איסור על ספקי תוכן להשתתף במכרזי שידורי ספורט וביטול חיוב לשדר שידורי ספורט מסוימים בתאגיד או בערוצים שזמינים בחבילת הבסיס של כל ספק.
השר הנדל אמר כי "לא נקבל מצב שגופי שידור בינלאומיים, בעלי מאות אלפי מנויים בשוק הישראלי, לא ישקיעו ביצירה ישראלית. בנוסף, נפחית משמעותית את ההתערבות הרגולטורית על גופי השידור. הגופים הנוכחיים לא רלוונטיים וצריכים לחדול מלהתקיים במודל הנוכחי. במקומם צריך לקום גוף אחוד חדש, עם סמכות רגולציה מוגדרת וממוקדת. נבחן גם את תחום שידורי הספורט: במודל הקיים שידורי הספורט יקרים מידי ואינם מותאמים לרצון הצרכן בהינתן חובה על חבילת הבסיס. שידורי ספורט עם חשיבות לאומית חייבים להיות נגישים לכלל הציבור". הוא הוסיף כי "ועדות רבות דנו בנושא ודוחות רבים נותרו לאורך שנים ב'מגירה'. אנחנו מתקדמים מיד ליישום וחקיקה, בכפוף להתאמות, שינויים ולהשלמות עליהם החלטתי". הוא טען כי יישום הרפורמה מתוכנן לקרות תוך שנה.
ארגוני העובדים, השחקנים והיוצרים בישראל, הכוללים את אק"ט, שח"ם ארגון השחקנים, איגוד הבמאים ואיגוד התסריטאים, מסרו בתגובה למהלך כי "אנו מברכים את שר התקשורת ואת משרד התקשורת על אימוץ ההמלצות החשובות של ועדת פולקמן ובהן איחוד וחיזוק הרגולטורים, אסדרה נייטרלית טכנולוגית, הגדלת ההשקעה בסוגה עילית והכוונה העקרונית לחייב את כל הגופים המשדרים באמצעות האינטרנט - גם הבינלאומיים - בהשקעה בשוק המקומי. עם זאת, הצלחת של הרפורמה תלויה בפרטי החקיקה וחקיקת המשנה. אנו מקווים ובטוחים כי המשרד יפעל בשיתוף פעולה עם איגודי העובדים, השחקנים והיוצרים, המכירים טוב מכולם את צרכי התעשייה ומאפייניה, תוך התחשבות במשמעות הרפורמה על היצירה הישראלית, פרנסת אלפי יוצרים שחקנים ועובדים  והמשמעויות התרבותיות שלה" .
סלקום מסרה בתגובה כי היא "מייחסת חשיבות רבה להפקות מקור ישראליות, ולכן השקיעה בהן בעבר ותמשיך להשקיע בעתיד, גם מבלי שחלה עליה חובה רגולטורית כלשהי".
נטפליקס ופרטנר סירבו למסור תגובה בעניין.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מי צריך תוכן מקורי ..
    רם 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו הסדרות הטורקיות יותר טובות מהישראליות .. כל עבודה ישראלית היא זבל אז בשביל מה לכפות על חברות לעבוד עם זבל ?
    סגור
  • 2.
    לא רוצים תוכן מקורי --------)
    מאי 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד עבודה לציון ברוך או רותם אבוהב??? עוד מיליונים לשחקנים/דוגמנים ---- אלק!!!!! אין לנו עניין לראות אותם, זה תוכן ברמה מאוד נמוכה לעומת HBO ואחרים.
    סגור
  • 1.
    הנוכל הזה עובד בשרות הטייקונים של יס והוט.
    מישהו 09/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ממשלת. השינוי שעובדת נגּ האזרחים.מעלה את יוקר המחייה
    סגור