רייטינג

מהפכת הרייטינג בממשלה: הרשות השנייה תוקפת "התערבות בוטה"

הצעת החוק של ח"כ שלום דנינו למהפכה בנתוני הרייטינג בישראל, שתסמיך את שר התקשורת לקבוע את שיטת המדידה ואופן פרסום הנתונים, מעוררת סערה. לאחר מתקפה חסרת תקדים של ועדת המדרוג וערוצי הטלוויזיה (פרט לערוץ 14), גם הרשות השנייה מתבטאת בחריפות נגד הצעת החוק. כל הפרטים | פרסום ראשון
יהודה לוינגר |  2
שלמה קרעי, הרשות השנייה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
הצעת החוק של ח"כ שלום דנינו, בכל הקשור למדידת נתוני הרייטינג והוצאתם מוועדת המדרוג לפיקוח ממשלתי, מעוררת סערה היום (ראשון) סביב עלייתה להצבעה בוועדת שרים לחקיקה. לאחר מכתב חריף שנשלח מוועדת המדרוג (פרט לערוץ 14), ולאחר שגם ערוצי הטלוויזיה (קשת, רשת והתאגיד) שהתאגדו יחד התבטאו בצורה חריפה, עתה גם הרשות השנייה מגיבה לסערה.
על מה מדובר? הצעת החוק של חבר הכנסת מהליכוד, זהה כמעט ברובה לרפורמה שרצה להחיל שר התקשורת שלמה קרעי, בכל הקשור לשינוי שיטת המדידה בישראל על ידי ועדת המדרוג וחברי הפאנל, ואסדרתה על ידי משרד התקשורת בפיקוח ממשלתי. על פי הצעת החוק, השיטה הנהוגה היום ברייטינג הינה "שיטה מיושנת", וכי "נאמר לא אחת כי נתוני המדרוג אינם שקופים, אינם אמינים ולעיתים אף סובלים מעיוותים חמורים אשר נועדו ליצור מצג של הצלחה ועניין ציבורי בתוכניות שונות בטלוויזיה".
ברשות השנייה התייחסו להצעת החוק וכתבו: "אנו סבורים כי מדובר בנושא מורכב מאד בעל רגישות רבה לשוק התקשורת בכלל ולערוצי הטלוויזיה הנדגמים בפרט. לעמדתנו שינוי כה מהותי, אשר אף יכול להוביל לסגירת ערוצי טלוויזיה, עליו להיעשות בשום שכל תוך התבססות על נתונים עובדתיים וכלכליים רבים. אין בהצעת החוק תשתית עובדתית ונתונים בדוקים המציגים בעייתיות במדידה הנוכחית ובפעילות הוועדה הישראלית למדרוג. בנוסף אין בהצעת החוק ניתוח של ההשפעות עתידיות של הצעת החוק על השוק ועל השחקנים בו".
עוד הוסיפו ברשות השנייה: "כידוע ועדת המדרוג קובעת את "המטבע" בו סוחרים הגופים הרלבנטיים לקניית/מכירת פרסומות וכן קבלת החלטות מקצועיות בקשר לתוכניות ולפרוגרמינג. כפועל יוצא ממטרות אלה הועדה מורכבת מהגורמים הרלבנטיים בשוק (ערוצי הטלוויזיה ופרסומאים) וממומנת על ידם. כמו כן הנתונים מתפרסמים מדי יום. לאור העובדה שמדובר בעניין שמוסדר על ידי השוק החופשי, בהסכמה ביניהם ובאופן התואם לאינטרס של השוק החופשי אנו לא רואים כשל שוק כלשהו המצריך התערבות של הממשלה בשוק זה.
נתוני הרייטינג נמדדים בכל העולם למטרות מסחריות ואומנותיות באופן פרטי, על ידי חברות פרטיות שמוכרות את הנתונים לכל דורש (ארה"ב) או נבחרות במכרזים על ידי גופים של התעשייה (אירופה) כדוגמת הוועדה למדרוג בישראל".
לכן, בתגובה להצעת החוק, סיכמו ברשות השנייה: "אנו סבורים כי הצעת החוק במתכונתה הנוכחית מהווה התערבות בוטה בשוק הפרסום והמדיה. בהקשר זה נדגיש כי על בסיס הידע שקיים אצלנו ולמיטב ידיעתנו, גם בהשוואה למדינות המערב הדמוקרטיות אין מדינה שבה הממשלה מעורבת בתהליך מדידת הרייטינג של הערוצים המסחריים וכי ועדות המדרוג הן עצמאיות, בלתי תלויות ומוסכמות בין גופי השידור עצמם לבין חברות המחקר והמדידה השונות, ובינם לבין המפרסמים".

כזכור, ח"כ שלום דנינו הגיב לראשונה למתקפה נגד הצעת החוק, ובשיחה עם ice אמר כי "פוגש ומדבר עם כל מי שמבקש. החוק טרם עבר ועדת שרים לחקיקה ולא טרומי. במעלה הדרך יהיו דיונים ארוכים ורבים לגבש חוק שמתייחס בכנות וברצינות לכל דעה וטענה. אני לא מחוייב ולא מונע מאיש. מקווה שנמצא דרך לשקף באופן ישיר את המציאות של הצופים בכלל פלטפורמות השידור".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    משפחות פשע השתלטו על המדינה
    מיקי 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להעיף את קרעי ושותפיו מייד!!!
    סגור
  • 1.
    הם מפחדים! (ל"ת)
    הכג 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור