רייטינג

מהפך ברייטינג? הוועדה למדרוג במתקפה חסרת תקדים "מהלך פוליטי"

חברי ועדת המדרוג במכתב חריף לשרי הממשלה שתוקף את הצעת החוק שתוביל למהפך בנתוני הרייטינג ושליטה של שר התקשורת על הצגתם: "רוסיה המדינה היחידה בעולם בה קיימת שליטה ממשלתית בגורם האחראי למדידת נתוני הצפייה". הערוץ היחידי שלא חתום על המכתב התקיף הוא ערוץ 14. כל הפרטים | בלעדי
יהודה לוינגר |  5
רוני ארן, שלמה קרעי (צילום יחצ, פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
מהפכה ברייטינג. חברי הוועדה הישראלית למדרוג, ובראשם המנכ"ל רוני ארן, ערוצי הטלוויזיה, איגוד חברות הפרסום ואיגוד השיווק במכתב חריף לוועדת השרים לענייני חקיקה, הדנה היום (ראשון) בהצעת החוק של ח"כ שלום דנינו מהליכוד - הצעה שאם תעבור תהווה מהפכה במדידת הרייטינג בישראל.
על המכתב חתומים חברי ועדת המדרוג, ביניהם ערוצי הטלוויזיה החברים: ערוץ 9, התאגיד, קשת, רשת, i24NEWS וערוץ 24. יש לציין כי ערוץ 14 לא הצטרפו למכתב.
ועדת המדרוג מתייחסת לנקודות הבולטות בהצעת החוק ששמה "הצעת חוק חובת הצגה של נתוני צפייה לצופה": שיטת המדידה תעבור לגוף המפוקח תחת משרד התקשורת ושר התקשורת, ונתוני הצפייה בערוצים יוצגו לצופים בזמן אמת. מדובר אם כן בהצעת חוק שדומה למה שרמז שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בעבר, על הרפורמה אותה הוא מעוניין לבצע בשיטת המדידה ברייטינג.
קצפה של הוועדה יצא במיוחד לאור הניסוח בהצעת החוק שאמר כי "מלבד הטענות כי השימוש בשיטה מיושנת למדידת נתוני צפייה אינו רלוונטי לימנו, נאמר לא אחת כי נתוני המדרוג אינם שקופים, אינם אמינים ולעיתים אף סובלים מעיוותים חמורים אשר נועדו ליצור מצג של הצלחה ועניין ציבורי בתוכניות שונות בטלוויזיה".
במכתב חריף לשרים, יוצאים בוועדת המדרוג באופן חריף ותקיף נגד הצעת החוק: "הצעת החוק היא חסרת תקדים ביחס בהיקף המעורבות הפוליטית, בניסיון לשליטה בנתונים ובהעדר הזיקה המקצועית והעניינית לתחום מדידת הצפייה בטלוויזיה. בתמצית, לפי האמור בהצעת החוק – גורם פוליטי, שר התקשורת, הוא שיקבע את זהות הגוף שימדוד את נתוני הצפייה של כלל הגופים המשדרים בישראל והוא שיקבע את הטכנולוגיה שתשמש לכך".
עיקר טענות הוועדה הן שאין מדינה בעולם בה הממשלה מתערבת בנושא מדידת הרייטינג שכן מדובר בנושא מקצועי תחת חברות בינלאומיות כקנטאר ונילסן. מי שמממן את שירותי החברות הם ערוצי הטלוויזיה ומשרד הפרסום שהקימו עבור זה ועדה משותפת שמשרתת את כלל חברי הפאנל. התערבות הממשלה, לשיטת ועדת המדרוג, הינה מהלך פוליטי: "אימוץ הצעת החוק צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם לבד מרוסיה בה קיימת שליטה ממשלתית בגורם האחראי למדידת נתוני הצפייה. התערבות במדידת הרייטינג על ידי הממשלה תפגע בעצמאות המדידה, בשקיפות הנתונים ובאמון שניתן כיום על ידי מפרסמים מבית ומחוץ, לנתוני הפרסום בישראל".
בוועדת המדרוג דוחים את הטענות כי המדידה היא מיושנת ולא אמינה, לאור כך שכלל מדינות המערב משתמשות בשיטת המדידה שנחשבת למתקדמת ביותר וגם זו שמבטיחה גם אובייקטיביות (פרטי החברים בפאנל שמהם שואבים את נתוני הרייטינג אינם ידועים לחברי הוועדה כלל), כמו גם היכולת לקלוט נתוני רייטינג באמצעות הדיגיטל: "הטענות בדברי ההסבר להצעת החוק לפיה מערכת המדידה של הוועדה היא "מיושנת", "אינה רלוונטית לימינו", וכן הטענה לפיה המערכת אינה מסוגלת למדוד שידורים המועברים על גבי רשת האינטרנט, הן לא פחות מהטעיה", כתבו במכתב.
עוד טוענים בוועדה שהמהלך יביא לידי כך שבמקום נתוני רייטינג המקובלים על כולם, יהיו כמה נתונים מקבילים וייווצר בלאגן, ומי שייפגעו מכך בעיקר הם הערוצים הקטנים. בנוסף, בוועדת המדרוג יוצאים נגד הדרישה לנתוני צפייה בזמן אמת: "לא נמצאה כל מדינה בה נתוני הצפייה הרשמיים מפורסמים בזמן אמת על גבי מסכי הטלוויזיה, וממילא לא ידוע לנו על כל רגולציה המחייבת בהצגת הנתונים".
בכך שמדידת הרייטינג תעבור לגוף ממשלתי ולשר התקשורת: "סמכויות אלה יובילו למעורבות של שר בתוכן המוצג על המסך. תוכן שיש לו משמעות כלכלית, ציבורית ועוד. לאלה מצטרפת החובה על הגופים המשדרים למסור מידע אודות נתוני הצפייה בהם למאסדר הממשלתי הרלוונטי. המשמעות היא הלאמה ופוליטיזציה של הרגלי הצפייה של ציבור הצופים בישראל ושל נתוני הצפייה בגופים משדרים שהם גופים פרטיים, אשר יישלט על-ידי המאסדרים הממשלתיים ושר התקשורת".
ההשלכות הכלכליות הינן ההשקעה של משרדי הפרסום לאור נתוני הרייטינג: "יכולת ממשלתית להשפיע במישרין על אפיק ההכנסות המרכזי של הערוצים המסחריים – הכנסות מפרסום, פוגעת פגיעה קשה בעיקרון חופש הביטוי".
בסיום המכתב כתבו חברי הוועדה: "לאור האמור, עמדת הוועדה היא כי אין מקום להתערבות ממשלתית בשוק הפרטי, הצעת החוק לא מצביעה על כשל שוק כל שהוא ועל כן היא מזיקה מיותרת, וי ש לגנוז אותה בהקדם".
ח"כ שלום דנינו מסר ל-ice: "פוגש ומדבר עם כל מי שמבקש. החוק טרם עבר ועדת שרים לחקיקה ולא טרומי. במעלה הדרך יהיו דיונים ארוכים ורבים לגבש חוק שמתייחס בכנות וברצינות לכל דעה וטענה. אני לא מחוייב ולא מונע מאיש. מקווה שנמצא דרך לשקף באופן ישיר את המציאות של הצופים בכלל פלטפורמות השידור".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    דווקא נשמע לטובת הצופים- שקיפות זה טוב (ל"ת)
    יופי 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ערוץ 14
    ויקטור 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שימות ערוץ 14 החד צדדי
    סגור
  • 3.
    ערוץ 14 (ל"ת)
    ויקטור 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    רק בישראל 700 בתי אב
    מלי 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קובעים ריטינג.....
    סגור
  • 1.
    בורחים מהאמת
    אנגליקה 10/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רייטינג אמור להכליל ישע וסטימינג רוצים לפגוע ערוץ 14 הפטריוטי הערוץ של הלוחמים הגיבורים
    סגור