TOP 5
5 אתגרים בדרך לפיטורי היועמ"שית – ולמה זה לא פשוט כמו שזה נשמע
פיטורי היועצת המשפטית לממשלה אינם עניין של החלטה פוליטית בלבד. הנה חמישה מכשולים משפטיים, פוליטיים וציבוריים שעומדים בפני הממשלה בדרך להדחת גלי בהרב-מיארה

הקריאות לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מתגברות, אך ההליך המשפטי והפוליטי מורכב הרבה יותר ממה שנראה. היועמ"שית, הממונה על ידי הממשלה, נהנית מעצמאות שלטונית שנועדה להבטיח מערכת משפטית יציבה ושלטון חוק תקין. לכן, גם אם הדרג הפוליטי מעוניין בפיטורים, ישנם לפחות חמישה חסמים מהותיים שעלולים למנוע זאת.
5 האתגרים לפיטורי היועמ"שית:
1. מגבלות חוקיות על פיטורים
לפי החלטת ממשלה משנת 2000, היועץ המשפטי לממשלה לא יכול להיות מפוטר סתם כך. חייב להיות נימוק כבד משקל, כמו אי-כשירות או חילוקי דעות עמוקים ומתמשכים. גם אז, הפיטורים מחייבים הליך מסודר וייעוץ משפטי חיצוני.
1. מגבלות חוקיות על פיטורים
לפי החלטת ממשלה משנת 2000, היועץ המשפטי לממשלה לא יכול להיות מפוטר סתם כך. חייב להיות נימוק כבד משקל, כמו אי-כשירות או חילוקי דעות עמוקים ומתמשכים. גם אז, הפיטורים מחייבים הליך מסודר וייעוץ משפטי חיצוני.
2. הצורך בהתייעצות עם ועדת האיתור
היועץ המשפטי אינו מינוי פוליטי רגיל – הוא ממונה בהמלצת ועדת איתור מקצועית, ולכן פיטוריו מחייבים פנייה לאותה ועדה לקבלת חוות דעתה. במקרה של התנגדות הוועדה, הדבר יקשה מאוד על ההדחה.
היועץ המשפטי אינו מינוי פוליטי רגיל – הוא ממונה בהמלצת ועדת איתור מקצועית, ולכן פיטוריו מחייבים פנייה לאותה ועדה לקבלת חוות דעתה. במקרה של התנגדות הוועדה, הדבר יקשה מאוד על ההדחה.
3. בג"ץ ייכנס לתמונה במהירות
אם הממשלה תחליט על פיטורי היועמ"שית, סביר מאוד להניח שהנושא יגיע לבג"ץ, אשר בעבר כבר הביע עמדות נחרצות על עצמאות הייעוץ המשפטי. פסיקות בג"ץ קבעו כי היועמ"ש אינו רק "יועץ" אלא שומר סף, ולכן פיטורים מסיבות פוליטיות בלבד עלולים להיפסל על ידי בית המשפט העליון.
אם הממשלה תחליט על פיטורי היועמ"שית, סביר מאוד להניח שהנושא יגיע לבג"ץ, אשר בעבר כבר הביע עמדות נחרצות על עצמאות הייעוץ המשפטי. פסיקות בג"ץ קבעו כי היועמ"ש אינו רק "יועץ" אלא שומר סף, ולכן פיטורים מסיבות פוליטיות בלבד עלולים להיפסל על ידי בית המשפט העליון.
4. התנגדות ציבורית ומוסדית
לא רק בג"ץ עשוי להתערב – גם נשיא המדינה, בכירים לשעבר בפרקליטות ובמערכת המשפט, ארגונים משפטיים והאופוזיציה יגנו על היועמ"שית. פיטוריה עשויים לעורר מחאות ציבוריות רחבות, בדומה למחאת הרפורמה המשפטית של 2023.
לא רק בג"ץ עשוי להתערב – גם נשיא המדינה, בכירים לשעבר בפרקליטות ובמערכת המשפט, ארגונים משפטיים והאופוזיציה יגנו על היועמ"שית. פיטוריה עשויים לעורר מחאות ציבוריות רחבות, בדומה למחאת הרפורמה המשפטית של 2023.
5. תקדים מסוכן וחשש משר משפטים סרבן
אם הממשלה תצליח לפטר את היועמ"שית, הדבר ייצור תקדים מסוכן, שכן ממשלות עתידיות יוכלו לפטר יועצים משפטיים שלא פועלים בהתאם לאינטרסים הפוליטיים שלהן. בנוסף, יש לקחת בחשבון שגם שר המשפטים עצמו עשוי להיתקל במכשולים משפטיים בניסיון לקדם את הפיטורים, שכן חוק יסוד הממשלה מחייב יציבות מוסדית.
אם הממשלה תצליח לפטר את היועמ"שית, הדבר ייצור תקדים מסוכן, שכן ממשלות עתידיות יוכלו לפטר יועצים משפטיים שלא פועלים בהתאם לאינטרסים הפוליטיים שלהן. בנוסף, יש לקחת בחשבון שגם שר המשפטים עצמו עשוי להיתקל במכשולים משפטיים בניסיון לקדם את הפיטורים, שכן חוק יסוד הממשלה מחייב יציבות מוסדית.
עוד ב-
הממשלה הנוכחית אולי מעוניינת בהחלפת היועצת המשפטית לממשלה, אך הדרך לשם אינה קלה. ההליך המשפטי מורכב, ההתנגדות הציבורית גבוהה, ובג"ץ עשוי להכשיל כל ניסיון כזה. כך שלפני שהממשלה תנסה לקדם מהלך כזה, היא תצטרך להתמודד עם חמישה חסמים לא פשוטים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה