מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

שר האוצר: המכסים על היבוא מטורקיה צפויים לעלות ל-100%

בשבוע האחרון, מדדי המניות בוול סטריט הגיעו לשיאים חדשים עם חציית הדאו-ג'ונס את רף ה-40,000 נקודות. ההפתעה באינפלציה כלפי מטה בחודש אפריל הפחיתה את החששות מהאצה נוספת ותמכה בשווקים, בעוד נתוני המאקרו הצביעו על חולשה בפעילות הכלכלית. מהן ההשלכות של נתונים אלו על הכלכלה העולמית והמקומית? ואלו מגמות צפויות להמשך
בשיתוף הפניקס | 
יבוא מטורקיה-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, vecteezy)
מדדי המניות בוול סטריט שברו שיאים חדשים במהלך השבוע האחרון, כאשר מדד הדאו-ג'ונס חצה את רף ה-40,000 נק'. מדד המחירים לצרכן בארה"ב הפתיע מעט כלפי מטה בחודש אפריל, זאת בניגוד למדדים שפורסמו מתחילת השנה והפתיעו כלפי מעלה, דבר שהפחית את החששות מהמשך האצה באינפלציה ותמך בשווקים. בנוסף, נתוני המאקרו השוטפים הצביעו על חולשה בפעילות לאחר שהפתיעו כלפי מטה ביחס לציפיות, ולפחות מבחינת השווקים, החדשות הרעות הן החדשות הטובות.
בסיכום שבועי, מדד ה-S&P500 עלה ב-1.5%, נאסד"ק עלה ב-2.1% והדאו-ג'ונס עלה ב-1.2%. בשוק אגרות החוב (ממשלתיות), התשואות ירדו לכל אורך העקום במהלך השבוע החולף, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה ב-8 נ"ב לרמה של 4.42%, והתשואה לשנתיים ירדה ב-4 נ"ב לרמה של 4.83%.
המשקיעים בוול סטריט ימשיכו לעקוב אחרי ההתבטאויות השונות של חברי הפד במהלך השבוע הקרוב, במקביל לפרסום פרוטוקול החלטת הריבית ונתונים כלכליים כמו מדדי מנהלי הרכש של מרקיט. בנוסף, עונת הדו"חות מתקרבת לסיומה עם פרסום תוצאות של אנבידיה (NVDA), פאלו אלטו (PANW) וחברות נוספות.
בישראל, בניגוד למגמה שנרשמה בעולם, מדדי המניות רשמו ירידות שערים במהלך השבוע החולף על רקע הירידות שנרשמו ביום חמישי בעקבות ההתפתחויות בגזרה הביטחונית. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 ירד ב-1.0%, ת"א 90 ירד ב-2.2% ות"א 125 ירד ב-1.3%. בשוק האג"ח התשואות עלו לכל אורך העקום (ממשלתי שקלי), כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-7 נ"ב לרמה של 4.68%. על פי תמחור הריבית (שוק התלבור), נראה כי הריבית לא צפויה לרדת עד סוף השנה, ובמבט שנה קדימה מתמחרים ריבית של כ-4.34%, כלומר ירידה אחת לכל היותר בהסתברות של כ-65%.

מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס (צילום רמי זרנגר, באדיבות הפניקס)
הצמיחה ברבעון הראשון הסתכמה ב-14.1% לאחר התכווצות חדה של 21.7% ברבעון האחרון של 2023. רכיבי החשבונאות הלאומית שבלטו בתרומתם החיובית לצמיחה היו צריכה פרטית והשקעות. מנגד, סך היצוא נטו גרע מהצמיחה בעקבות עלייה חדה ביבוא. למרות הצמיחה המהירה יחסית ברבעון הראשון, התוצר עדיין נמוך מרמתו ערב המלחמה בכ-2.8%. כמו כן, הצריכה הפרטית נותרה נמוכה בכ-2.1% בהשוואה לערב המלחמה, וזאת למרות שנתוני ההוצאות בכרטיסי אשראי כבר הצביעו על התאוששות מלאה. עם זאת, נזכיר כי מדובר באומדן ראשוני לנתוני התוצר.
אמנם כבר כתבנו על מדד אפריל בסקירת בוקר שהתפרסמה ביום חמישי האחרון, אך בכל יום שעובר, מתווספים גורמים אינפלציוניים נוספים למשוואה. שר האוצר הודיע כי המכסים על היבוא מטורקיה צפויים לעלות ל-100% בתגובה להודעה של טורקיה על עצירת הסחר עם ישראל לאור המלחמה, דבר שצפוי להפעיל לחץ לעליית מחירים בטווח הקצר. בנוסף, הארנונה צפויה לעלות בכ-5.29% ב-2025.
בגזרת מחירי התובלה, במהלך השבוע האחרון נרשמה עלייה של 11% במדד המחירים של Drewry ל-3,511$, זאת בהמשך לעלייה של 16% בשבוע שלפני כן. ביום שישי חברת צים הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות לישראל החל משבוע הבא. העלייה המחודשת במחירי התובלה צפויה להפעיל גם היא לחצים על מחירי המוצרים השונים.
*הכותב, מתן שטרית, הוא הכלכלן הראשי של הפניקס.
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
האמור הוא סקירה כלכלית מטעם הפניקס חברה לביטוח בע"מ (להלן: "החברה"), למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ או המלצה לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם או במוצרים פנסיונים ו/או פיננסיים כלשהם. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות ו/או פנסיוני ו/או פיננסי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע כולל ניתוח כלכלי למצב הקיים בשוק והינו בגדר השערה בלבד ונשען על אומדנים והערכות הנכונים למועד המוצג ושמטבע הדברים, אפשר שיתבררו כחסרים או בלתי מעודכנים וכן עלולים להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. ובכל מקרה אין החברה מתחייבת על דיוקו ו/או שלמותו ו/או היותו רלוונטי למקרה זה או אחר. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים או הפנסיוניים המוזכרים בו. הפניקס עוסקת, בין היתר, בשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ פנסיוני), ולה זיקה למוצרים פנסיוניים ו/או פיננסיים המנוהלים על ידה. פורסם ביום 19.05.2024.
(בשיתוף הפניקס)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה