מדדים ומחקרים
סקר חדש: 44% מאוכלוסיית הגיל השלישי חוו נסיון הונאה ברשת
?לקראת שבוע האינטרנט הבטוח , סקר איגוד האינטרנט הישראלי חושף נתונים מטרידים אודות הפגיעות המקוונות באוכלוסייה המבוגרת בישראל, כמה אחוזים מהם חוו הונאה ומה מפחיד אותם ברשת? הנתונים בהמשך הכתבה
לרגל שבוע האינטרנט הבטוח של שנת 2024, איגוד האינטרנט הישראלי מפרסם ממצאי סקר מקיף שבוצע על ידי מכון סקרים גיאוקרטוגרפיה במסגרתו נדגמו 500 משיבים המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית הגיל השלישי בישראל (גילאי 65 ומעלה). נבדקו דפוסי השימוש באינטרנט בקרב הגיל השלישי: שימושים עיקריים ברשת של אזרחים ותיקים, מידת החשיפה לפגיעות וסיכונים מסוגים שונים ברשת ואופן הדיווח עליהם לרשויות, הערכת מיומנות הרשת, אוריינות ומודעות אודות בטיחות והתגוננות מפגיעות ברשת.
על פי הסקר, הפגיעות המקוונות הנפוצות בקרב הגיל השלישי הן: ניסיון הונאה לקבלת פרטים אישיים, עבורו 44% מהמשתתפים אמרו כי חוו פגיעה מסוג זה, 25% דיווחו כי חוו ניסיון הונאה צרכנית, לעומת 5% בלבד שחוו פגיעה של לשון הרע. משיבים בגילאי 70-74 דיווחו יותר על הונאה או ניסיון הונאה לקבלת פרטים. משיבים מבוגרים יותר מדווחים על שיעורים נמוכים יותר של פגיעות מסוג חשיפה לתוכן לא הולם והונאות צרכניות, אך ייתכן שזה נובע מהשיעור הנמוך של השימוש באינטרנט בגילאים מבוגרים יותר.
מבחינת דיווח על פגיעות מקוונות וקבלת עזרה עולה כי מבין משיבים שהעידו על פגיעות ברשת, כ-40% פונים למשטרה ו-27% נעזרים בבן משפחה. למרות שאחוז קבלת עזרה מקרובי משפחה הרבה יותר גבוה בנושאים של אוריינות דיגיטלית כגון תפעול טכני ומיומנויות גלישה (49%).
מהסקר עולה כי השימושים העיקריים באינטרנט בקרב הגיל השלישי הוא קבלת מידע רפואי (71%), קבלת שירותי בנקאות ופיננסים (62%), ביצוע תשלומים וחשבונות כמו חשמל וארנונה (40%). מהסקר עוד עולה כי אחוז השימוש ברשתות בחברתיות בגיל השלישי הוא 54%, אחוז כמעט זהה לביצוע פעולות וקבלת מידע מרשויות ומשרדי ממשלה שעומד על 55%. כמו כן נמצא כי למרות ששימוש דואר אלקטרוני הוא בעל תועלת מעשית ומקצועית לצורך קבלת שירותים ומידע חיוניים ופיננסיים, קיים פער בין גברים ונשים בשימוש בדואר אלקטרוני, כ-30% מהנשים בגיל השלישי לא משתמשות בדואר אלקטרוני לעומת 18% מהגברים.
עוד ב-
המלצות איגוד האינטרנט הישראלי עבור הגיל השלישי בנושא הגנה ברשת מפני תוכן פוגעני או שקרי:
- בדקו את מקור הידיעה במספר מקורות רשמיים כגון רשויות, אתרי מדינה וכלי תקשורת ממוסדים
- וודאו כי הידיעה מנוסחת בצורה רשמית, שקולה וללא שגיאות או סלנג.
- בדקו את התאמת התוכן של הידיעה / התמונה לכותרת: האם המלל / התמונה / הסרטון מתאים לכותרת או שהוצא מהקשרו?
- הטילו ספק בכל ידיעה שאינה ממקור רשמי - במיוחד אם הידיעה מלחיצה, משמעותית או קרואת לפעולה יוצאת דופן.
- הימנעו מהצטרפות לקבוצות ורשימות תפוצה אנונימיות שלא בחרתם.
אין לענות לשיחות בווטסאפ (שיחות קוליות ו/או ווידאו) ממספרים לא מוכרים. מומלץ לא לענות ולמחוק
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה