מדדים ומחקרים

הדו"ח של דלויט: ירידה של 23% במספר העסקאות במשק הישראלי

דוח המיזוגים והרכישות השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון "דלויט" חושף הפסדים רבים במשק הישראלי

מערכת ice | 
מדדים (צילום vecteezy)
היום (רביעי), הודיעה פירמת הייעוץ וראיית החשבון "דלויט" על צניחה משמעותית בתחום המיזוגים והרכישות בשנה הנוכחית. על פי נתוני הדו"ח, בשנת 2022 נרשמה האטה במספר והיקף העסקאות בתחום המיזוגים והרכישות בישראל, אך ההחמרה החלה בשנה הנוכחית.
במהלך השנה הנוכחית, נרשמו 157 עסקאות  אשר שוויהן הוא כ-15 מיליארד דולר. על פי הנתונים, מדובר בירידה של 23% במספר העסקאות וכ-30% בהיקפן בהשוואה לשנת 2022.
מלבד זאת, דיווחה החברה כי אותה ירידה בתחום המיזוגים והרכישות מתאפיינת כירידה דרמטית, זאת בשל העובדה כי הנתונים שהוצגו בחלוקה הרבעונית – בחציון הראשון של השנה, נסגרו 64% מהעסקאות לעומת 36% בלבד בחציון השני.
 


נתון בולט נוסף אשר הוצג בדו"ח, חושף כי  75% מהעסקאות (בהן פורסם שווי) היו בשווי הנמוך מ-100 מיליון דולר. השווי הממוצע לעסקה בשנה הנוכחית, היה 131 מיליון דולר ואילו השווי החציוני עמד על 40 מיליון דולר, נמוך יותר משנת 2022 (48 מיליון דולר).

אייל שוורץ, מוביל תחום בנקאות, השקעות ומימון תאגידי ב-"דלויט" ישראל, התייחס לנתונים המדאיגים שעולים מהדו"ח: "אנו רואים המשך ההתקררות בשוק המיזוגים והרכישות. בדומה לשנה הקודמת, שנת 2023 התאפיינה בהמשך ההאטה במספר ובהיקף עסקאות המיזוגים והרכישות בישראל, עם 157 עסקאות בהיקף של כ- 15 מיליארד דולר".
מלבד זאת, ציין שוורץ כי "בדומה לשנים קודמות, רוכשים אסטרטגים היו אחראים על רוב העסקאות גם בשנת 2023  -  89% מכלל העסקאות. 75%  מהעסקאות (בהן פורסם שווי) היו בשווי הנמוך מ 100  מיליון דולר. השווי הממוצע לעסקה ב 2023  היה 131 מיליון דולר ואילו השווי החציוני עמד על 40 מיליון דולר, נמוך יותר משנת 2022 (48 מיליון דולר)". 
בנוסף, נטען בדו"ח של פירמת הייעוץ וראיית החשבון "דלויט", כי הסיבות המרכזיות לביצועים החלשים של שוק ה- A&M בישראל ב-2023, הן בעיקר השפעת עליות הריבית החדות, אך גם גורמים פנימיים השפיעו על כך ואלו הם המחאה האזרחית נגד ההפיכה המשפטית והמלחמה בעזה (שהגבירו את אי הודאות).

בתמונה: אייל שוורץ, מוביל תחום בנקאות השקעות ומימון תאגידי ב"דלויט" ישראל. קרדיט: שיווק


עוד אמר שוורץ: "בעוד שברוב העולם הצפי לבלימה של העלאות הריבית ואף הורדתה במהלך הרבעונים הקרובים מוביל לאופטימיות בשוק המיזוגים והרכישות, בישראל המצב מורכב יותר מכיוון שגורמי פנים (הרפורמה המשפטית ומצב מלחמה) מובילים לחוסר ודאות. התאוששות שוק המיזוגים והרכישות המקומי תלויה מאד בהימשכות ותוצאות המלחמה. ככל שהמלחמה תסתיים בטווח קצר יחסית והמשק יתחיל לחזור לשגרה, אזי צפויה התעוררות גם בהשקעות ורכישות. לצד סקטורים שעשויים להנות מביקושים חזקים כגון סקטור הבטחון והתשתיות כך גם עשויות להיווצר הזדמנויות עם חברות שעלות המימון והמינוף הגבוה יאלצו אותן למכור או להכניס שותפים וכן חברות שירצו לחזק את מבנה ההון והמקורות הכספיים כדי לתמוך ביוזמות פיתוח עסקי וצמיחה לאחר תקופה של מגננה. בנוסף קיימות כיום במשק מספר עסקאות פוטנציאליות גדולות שעשויות להבשיל בשנה הקרובה ובין היתר ניתן לציין את הליך המכירה של קבוצת כתר, תהליך הפרטת הדואר, מכירת ויזה כאל, סלקום ואחרים".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה