מדדים ומחקרים

הנתונים נחשפים: כמה אנשים מבני הגיל השלישי משתמשים במסכים?

מסקר שנערך על ידי רשת גודלייף עולה כי אחד מכל שלושה מבוגרים משתמש במחשב יותר מחמש שעות, 42% מבני הגיל השלישי סבורים כי יותר מדי זמן מול מסכים גורם להם לוותר על מפגשים עם חברים ובני משפחה, חצי מתוכם גברים ו-45% חילוניים
מערכת ice | 
טלוויזיה (צילום shutterstock)

בניגוד למה שניתן היה לחשוב, כי בני הגיל השלישי והקשישים אינם טכנולוגיים וחוששים מהעולם הדיגיטלי,  סקר חדש שיזמה חברת גודלייף, רשת המציעה מוצרים ופתרונות לבני הגיל השלישי במטרה לעודד ולאפשר להם אורח חיים עצמאי ובריא, חושף כי גם בני הגיל השלישי אינם חסינים להתמכרות למסכים. לאחרונה ערכה גודלייף סקר מקוון באמצעות מכון המחקר רושינק, בקרב מדגם אקראי מייצג של 400 גברים ונשים בני 65 ומעלה, ובמרכזו שתי שאלות המופנות לבני הגיל השלישי בישראל- כמה שעות ביום אתה מבלה מול מסכים? ובאיזו מידה אתה מרגיש/לא מרגיש שיותר מידי זמן מול מסכים, גורם לך פחות להיפגש פיזית עם חברים ובני משפחה?

38% מהישראלים בגילאי 65-80 מבלים בין 3-5 שעות מול מסכים,  ו-36% מבלים חמש שעות ומעלה מול המסכים. שיעורים גבוהים יחסית של בני הגיל השלישי המבלים חמש שעות ומעלה מול המסכים זוהו בקרב הקהלים הבאים:  גילאי 70-81 (35%), בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה (80%), חילונים ומסורתיים (36%). 42% מהמשיבים מסכימים במידה כלשהי כי יותר מידי זמן מול מסכים, גורם להם להיפגש פחות עם חברים ובני משפחה. שיעורים גבוהים יחסית מתוכם זוהו בקרב הקהלים הבאים: 50% גברים לעומת 33% נשים,  42% בגילאי 71-80 , 45% בעלי הכנסה ממוצעת ו-45% חילונים ומסורתיים.

המגמה הנשקפת מן הסקר, עולה בקנה אחד עם תופעה עולמית של השפעת ההתמכרות למסכים על תחושת הבידוד והניכור החברתי. לפי סקר נילסון לשנת 2019, הקורונה הגבירה את ההתמכרות למסכים והשפיעה על תחושת הבדידות שלהם.  לפי סקר בזק לשנת 2022, דווקא בקרב בני הנוער וגילאי 18-34 - שהם בדרך כלל מאמצים מוקדמים יותר של טכנולוגיות חדשות - נרשמת ירידה בשיעור המנויים של נטפליקס. לעומת זאת, בקרב המבוגרים יותר נמצאת נטפליקס בעלייה: מ-53% בשנת 2020 ל-58% בשנת 2022, ובקרב בני ה-55 ומעלה מ-41% ל-43%.
הפסיכיאטר ד"ר אילן וולקוב מנהל מרכז רפואי MINDME:  "בעשור האחרון, ואף בעוצמה רבה יותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, אנו עדים לעלייה מתמדת בכמות השעות שאנשים בגיל השלישי מבלים מול מסכים. בעוד שחלק מהשימוש הינו שימוש ״רגיל״ (ובחלקו אף מבורך), חלק אחר הינו ״שימוש לרעה״, והכוונה היא שהמסמכים משמשים בריחה ממצוקות חיים הולכות וגואות כמו בדידות, דיכאון, ותחלואה גופנית. הבריחה למסך משמשת להקלה רגעית, אך טומנת בחובה סכנות. לצופה מהצד, כזה שרוצה להבין האם בן זוגו, או ההורה הקשיש שלו, מכור, נוכל לזהות את הסימנים הבאים להתמכרות:
צמצום מעגל חברתי ואישי הולך וגובר– פחות חברים, פחות תחביבים, פחות שינה, פחות אנרגיה, פחות תיאבון, פחות יכולת להפיק הנאה מהדברים ה'רגילים' (כמו חוגים, ארוחות חג, מפגש עם נכדים ועוד).
שקרים והסתרות – מכורים, גם אם מטבעם אינם אנשים שקרנים, נוטים לסלף ולהקטין. אם תשאלו את המכור כמה שעות הוא בילה מול המסך, הוא יגיד מחצית מהזמן האמיתי. ממש כמו שאם תשאלו את עצמכם כמה שעות ביום אתם ברשתות החברתיות, תקבלו הערכת חסר לזמן שאתם אכן מבלים שם.

החמרה במצב הגופני שמקורה לא ברור. לא בכדי נאמר שגוף ונפש קשורים. התמכרות יכולה להתבטא בכאבים פיזיים, החל מכאבי שיניים (ורגישות שלא הייתה בעבר), דרך מועדות לשפעת ווירוסים למיניהם, ועד למכאובים אורטופדיים ומפרקיים שונים.

ירידה קוגנטיבית – אדם מכור, לרוב ישן פחות טוב, זוכר פחות טוב, מרוכז פחות טוב, ובאופן כללי מאבד מהחדות שלו. דבר זה הוא עקרוני מאוד עבור קשיש שרוצה לשמור על הקוגניציה שלו תקינה לאורך כמה שיותר שנים טובות).

חרדה ודיכאון – אלו הולכים יד ביד עם התמכרויות, ויכולים להגיע עד לכדי מצבים של אובדנות (בפרט שהדברים מגיעים לצד צמצום חברתי, והקטנה של מערכות התמיכה הסובבות את האדם).

חשוב מאוד לא לפספס את הבעיה, ולעצור בטרם המצב הולך ומחמיר, חשוב לפנות מוקדם ככל הניתן לאיש מקצוע, ולבצע הערכה מקצועית ומסודרת של הבעיה."
ערן בסן, מנכ"ל רשת גודלייף: "רבות דובר על דור הקורונה ועל החשש להתמכרות ולניכור בקרב ילדים ובני נוער, פחות מודעים לכך שהקורונה הביאה גם להתמכרות למסכים בקרב בני הגיל השלישי. אנו סבורים שבמידה ויהיו לקשישים מוצרים ואביזרים שיאפשרו להם עצמאות וניידות, הם יוכלו לצאת יותר מהבית ויישהו פחות מול המסכים, כך יוכלו להיפגש יותר עם בני משפחה וחברים ולנהל חיי חברה מלאים. בנוסף, רשת גודלייף מציעה מגוון אביזרי ומכשירי ספורט שניתן לעשות בבית ולאזן את הישיבה הממושכת מול המסך שפוגעת בבריאות הפיזית."


קלנועית, היא אחד מהפתרונות הטובים ביותר המקלים על חייהם של אנשים מבוגרים רבים המתקשים בתנועה. בחנויות הרשת ניתן להשיג מגוון קלנועיות קלות במיוחד השוקלות רק 15 ק"ג, המאפשרות קיפול ונשיאה קלה בכל כלי רכב, מה שמאפשר ניידות נוחה וקלה יותר עבור מי שזקוק לכך.
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה