מדדים ומחקרים

סקר מנדטים דרמטי: כך גלנט וברקת משנים את מפת הגושים

שר הביטחון שהפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר במערכת הפוליטית עם הצורך בהגעה לפשרה ברפורמה המשפטית, מחזק את הקואליציה בשני מנדטים ביחס למצבה הנוכחי בסקרים. גם שר הכלכלה מביא נתון דומה. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ ממשיך להוביל בכל התרחישים. בן גביר ממשיך לדשדש ומרצ מתייצבת ומגיעה ל-5 מנדטים
מערכת ice |  2
יואב גלנט (צילום יונתן זינדל/ פלאש 90)
ראשי האופוזיציה התבטאו פעמים רבות ביחס לאופן שבו הם אינם פוסלים שותפות בממשלת הליכוד, בכל תרחיש בו ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יעמוד בראשו. עתה, סקר מעריב שנערך על ידי לזר מחקרים בשיתוף ד"ר מנחם לזר בשיתוף Panel4ALL מאשש את הטענה לו נתניהו היה פורש מראשות הליכוד ומפנה מקומו לאחד מבכירי המפלגה – שר הביטחון אלוף (מיל') יואב גלנט או שר הכלכלה ניר ברקת – הקואליציה הנוכחית הייתה מתחזקת ב-2 מנדטים למול הנתונים הקיימים בסקרים.
על רקע הדיון הצפוי בבג"צ בחוק לביטול עילת הסבירות בשבוע הבא ואפשרות המו"מ לפשרה בבית הנשיא שחזרה לשיח הציבורי, נראה כי אין תמורות משמעותיות במפה הפוליטית. עם זאת, המתיחות בין הקצוות השונים מאיימת להתפוצץ, זאת, כשהפיגועים בשטחי ישראל נמשכים והאלימות בחברה הערבית גואה.
נשאלי הסקר נדרשו להשיב אילו היו מתקיימות בחירות חדשות לכנסת, למי היו מצביעים. לאחר פילוח התוצאות, התשובות בתחילה היו כדלקמן: המחנה הממלכתי בראשות שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ זוכה ל-30 מנדטים, מדובר בירידה של מנדט אחד ביחס לסקר הקודם. הליכוד בראשות נתניהו גם הוא יורד במנדט ביחס לסקר האחרון, וזוכה ל-26 מנדטים. מפלגת יש עתיד זוכה ל-17 מנדטים, נתון זהה לסקר הקודם. גם ש"ס ויהדות התורה נותרו ללא שינוי עם 10 ו-7 מנדטים בהתאמה. הציונות הדתית בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתחזקת במנדט וזוכה ל-6 מנדטים.
ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, חד"ש-תע"ל ורע"ם נותרו ללא שינוי ועומדות כרגע על 5 מנדטים, מרצ שטרם החליטה מי יעמוד בראשה נשארת יציבה בכל הסקרים האחרונים על 4 מנדטים. האחרונה, עוצמה יהודית בראשות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, זוכה ל-4 מנדטים בלבד – נתון זהה לסקרים הקודמים שמהווה שפל משמעותי עבור השר ויו"ר המפלגה. מדשדשות בעקביות מתחת לאחוז החסימה – בל"ד ומפלגת העבודה עם נתונים של 1.6% ו-1.8% בהתאמה (2.4% ו-2.1% בסקר הקודם).  במקרה זה מאזן הגושים עומד על 53 ח"כים עבור הקואליציה המכהנת למול 67 ח"כים עבור האופוזיציה.

המנצח הגדול בכל הסקרים. שר הביטחון לשעבר בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

יורדת ל-53 מנדטים. רה"מ נתניהו עם בכירי הקואליציה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שר הביטחון יואב גלנט זוכה להערכה וגם לביקורת מקצות הקשת הפוליטית בעקבות עמדתו ביחס לרפורמה המשפטית ולמהלכי הממשלה. משתתפי הסקר נשאלו למי היו מצביעים בתרחיש בו גלנט עומד בראש הליכוד. במקרה כזה, המחנה הממלכתי מאבדת שלושה מנדטים, חלקם הארי למפלגת הליכוד. על פי הסקר, שר הביטחון מביא לליכוד 26 מנדטים ומצמצם את הפער מול מפלגתו של גנץ למנדט אחד בודד. גנץ זוכה ל-27 מנדטים. יש עתיד, ש"ס ויהדות התורה נשארות יציבות – 17, 10 ו-7 מנדטים בהתאמה.  
הציונות הדתית עם 7 מנדטים, רע"ם עם 6 מנדטים, חד"ש-תע"ל, ישראל ביתנו, מרצ ועוצמה יהודית – עם 5 מנדטים כל אחת. מפלגותיהם של סמוטריץ' ובן גביר מתחזקת על חשבון המחנה הממלכתי. בתרחיש זה הקואליציה עומדת על 55 מנדטים, שניים יותר ממה שמקבלת הקואליציה בראשות נתניהו. שר הכלכלה ניר ברקת נחשב אף הוא מועמד מוביל להחליף את רה"מ בבוא היום. תוצאות סקר מעריב קובעות כי במקרה שברקת יעמוד בראשות הליכוד, מפלגתו של גנץ צפויה לאבד שני מנדטים – אחד עבור הליכוד והשני לעוצמה יהודית.

43% מתנגדים לעסקת הפשרה. נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90)
כאשר ברקת בראשות הליכוד, המפלגה זוכה ל-27 מנדטים, מנדט אחת פחות מהמחנה הממלכתי שיקבל 28 מנדטים. יש עתיד יורדת ל-16 מנדטים. ש"ס ויהדות התורה עם 10 ו-7 מנדטים בהתאמה. הציונות הדתית של סמוטריץ' ורע"ם של מנסור עבאס עם 6 מנדטים כל אחד. ארבע מפלגות – ישראל ביתנו, מרצ, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל – יוותרו עם 5 מנדטים כל אחת. גם במקרה זה הקואליציה זוכה ל-55 מנדטים.
ביחס למו"מ לפשרה בתיווך בית הנשיא שעליו דווח השבוע בכלי התקשורת, נראה כי הציבור חצוי: 43% מהציבור הישראלי מתנגד לעסקת הפשרה כפי שפורסמה בעוד 39% ממנו תומכים בה, כך על פי סקר מעריב. רוב משמעותי של מצביעי הימין מתנגד לפשרה – כ-62%, בעוד שיעור זהה יחסית (61%) של מצביעי שמאל מתנגד לה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל הסקרים שקרים
    ש 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 3
    גנץ ערב רב בן גביר ראש הממשלה הבא
    סגור
  • משהו ממש לא בסדר בתפיסת המציאות שלך.
    יוסי 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בן גביר ראש ממשלה? עבריין מורשע עשרות פעמים... אישיות לא רצויה בארה"ב ובאירופה. אדם שיגרום למרבית הרופאים הטייסים ובאופן כללי בעלי האינטליגנציה בישראל לרדת מהמדינה. וזו רק רשימה קצרה. ואתה עדיין חושב שבן גביר יכול להיות ראש ממשלה?
    סגור