מדדים ומחקרים

אור אדום לממשלה: זה הנתון שמוכיח שנכשלה בטיפול בכבישים

עמותת אור ירוק: החצי הראשון של שנת 2023 הוא הקטלני ביותר בחמש השנים האחרונות בכבישים - עליה של 9% לעומת השנה שעברה. מנכ"ל העמותה:  "תוצאה ישירה לצמצום הכסף והמשאבים שהמדינה משקיעה". וזו העיר הכי קטלנית
מערכת ice | 
תאונה (צילום אור ירוק)

198 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2023, עליה של 9% בהשוואה למספר ההרוגים בתקופה המקבילה בשנת 2022 - כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס. בהשוואה לחמש השנים האחרונות (2023-2019) החציון הראשון של שנת 2023 הוא הקטלני ביותר.

81 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2023 בערים ובישובים, לעומת 59 בני אדם בחציון הראשון בשנת 2022 - עלייה של 37%. במחצית הראשונה של שנת 2023 נפגעו 4,164 בני אדם בתאונות דרכים בערים וביישובים – 23 נפגעים מדי יום בממוצע.

נתונים: עמותת אור ירוק

עשרת הערים עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות דרכים בחציון הראשון של השנה:
1. בירושלים נפגעו 622 בני אדם, מתוכם שמונה בני אדם נהרגו ו-78 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 152 הולכי רגל, 85 נהגים צעירים (עד גיל 24), 77 ילדים (עד גיל 14), 76 רוכבי אופנוע או קטנוע, ו-65 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה).
2. בתל אביב-יפו נפגעו 356 בני אדם, מתוכם שישה בני אדם נהרגו ו-84 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 107 הולכי רגל, 77 רוכבי אופנוע או קטנוע, 54 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה) 39 נהגים צעירים (עד גיל 24), ו-23 ילדים (עד גיל 14).
3. בחיפה נפגעו 318 בני אדם, מתוכם ארבעה נהרגו ו-43 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 64 הולכי רגל, 50 נהגים צעירים (עד גיל 24), 37 רוכבי אופנוע או קטנוע, 34 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה) ו-18 ילדים (עד גיל 14).
4. בפתח תקווה נפגעו 192 בני אדם, מתוכם אדם אחד נהרג ו-18 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 58 הולכי רגל, 40 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה), 33 רוכבי אופנוע או קטנוע, 22 ילדים (עד גיל 14) ו-18 נהגים צעירים (עד גיל 24).
5. באשדוד נפגעו 182 בני אדם, מתוכם ארבעה נהרגו ו-20 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 35 הולכי רגל, 24 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה), 19 נהגים צעירים (עד גיל 24), 18 רוכבי אופנוע או קטנוע ו-15 ילדים (עד גיל 14).
6. בבאר שבע נפגעו 169 בני אדם, מתוכם שישה נהרגו ו-25 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 42 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה), 29 הולכי רגל, 17 נהגים צעירים (עד גיל 24), חמישה רוכבי אופנוע או קטנוע, ושלושה ילדים (עד גיל 14).
7. בנתניה נפגעו 156 בני אדם, מתוכם שני בני אדם נהרגו ו-156 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 49 הולכי רגל, 36 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה), 19 נהגים צעירים (עד גיל 24), 15 רוכבי אופנוע או קטנוע, ו-15 ילדים (עד גיל 14).
8. באשקלון נפגעו 102 בני אדם, מתוכם שני בני אדם נהרגו ושמונה נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 24 הולכי רגל, 21 ילדים (עד גיל 14), 19 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה), עשרה נהגים צעירים (עד גיל 24) ושני רוכבי אופנוע או קטנוע.
9. בבת ים נפגעו 95 בני אדם, מתוכם חמישה בני אדם נהרגו ו-20 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו 42 הולכי רגל, 17 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה), 15 רוכבי אופנוע או קטנוע, 13 נהגים צעירים (עד גיל 24), ו-13 ילדים (עד גיל 14).
10. בחולון נפגעו 87 בני אדם, מתוכם שלושה נהרגו ו-18 נפגעו קשה. מבין הנפגעים היו  33 הולכי רגל, 13 ילדים (עד גיל 14), 12 רוכבי אופנוע או קטנוע, 12 אזרחים ותיקים (בגיל 65 ומעלה) ושלושה נהגים צעירים (עד גיל 24).
 


עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החציון הראשון של שנת 2023 הוא תעודת עניות וציון נכשל למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולכלל הגופים שאמונים על המאבק בקטל בכבישים. בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים בישראל והעלייה בהרוגים היא תוצאה ישירה לצמצום הכסף והמשאבים שהמדינה משקיעה ברצון להציל חיים בכביש.

"תאונות הדרכים הן מכת מדינה אשר לא מבדילה בין דת, גזע או מקום מגורים. משפחות שלמות שנהרסות ונזק כלכלי אדיר למשק. על שולחנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מונחת תכנית שהכינו ברלב"ד וממתינה לאישור ולתקצוב, תכנית שתוביל את ישראל להיות אחת המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים. ניתן לצמצם את ההרוגים בתאונות דרכים בשיעור של 50% בשנים הקרובות, לו רק במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יאשרו את התוכנית.
"האחריות מוטלת גם על ראשי הערים - קידום הבטיחות בדרכים על ידי אכיפה של הפקחים העירוניים, ריסון ומיתון תנועה ליד בתי ספר, גני משחקים ובתי אבות יכול להוביל לצמצום מספר ההרוגים והנפגעים הגבוה בערים. שנת 2023 עלולה להיות הקטלנית והמדממת ביותר בעשור האחרון. אסור לנו כחברה לקבל את הנתונים הקשים באדישות ושיוון נפש כאילו מדובר היה בגורל משמים".

 מקור: המועצה האירופית לבטיחות בדרכים
דו"ח חדש (יוני 2023) של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף את גודל הכישלון של מדינת ישראל במאבק בקטל בדרכים בעשור האחרון. מהדו"ח עולה כי מדינת ישראל משתרכת בתחתית מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים בשנים האחרונות.
במועצה האירופית לבטיחות בדרכים בחנו את שינוי מספר ההרוגים בתאונות דרכים בין השנים 2022-2012. מהדו"ח עולה כי ישראל נמצאת במקום האחד לפני אחרון והגרוע מבין מדינות אירופה – מקום 31 מתוך 32 מדינות האיחוד. מדינות אירופה הורידו בממוצע את הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 22% ואילו בישראל מספר ההרוגים עלה בשיעור של 15.8%. ליטא, המדינה המובילה, הציגה ירידה של כ-60% במספר ההרוגים באותן שנים ופולין שהגיעה למקום השני הצליחה לצמצם את ההרוגים בשיעור של כ-47%.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה