מדדים ומחקרים

דן אנד ברדסטריט חושפת: כך משפיעה הרפורמה על תחום המשפט בישראל

משרדי עורכי הדין משופעים מטלטלות בשוק באופן שהפעילות משתנה בהתאם. לצורך העניין, יהיו אולי פחות השקעות, אבל בהחלט נראה יותר עסקאות M& A. ככל הנראה נראה חברות ציבוריות שירצו ויחפשו להכניס פעילויות חדשות
מערכת ice | 
שילה זברו וייס (צילום ניב קנטור)
הבוקר (רביעי) פרסמה דן אנד ברדסטריט את דירוג עורכי הדין לפי תחומי פעילות לשנת 2023 זו השנה ה-19. השנה דורגו המשרדים ב-46 תחומי פעילות שונים. לראשונה השנה, נוסף תחום דיני האינטרנט לדירוג. הדירוג נעשה לפי מתודולוגיה המבוססת על קריטריונים מקצועיים ומדדים מותאמים למאפייני ענף המשפט בישראל. הדירוג נעשה על סמך מכלול מקיף של נתונים שכולל בין היתר חומרים מפורטים המתקבלים מהמשרדים וכוללים: תיקים מהותיים, רשימת לקוחות, פירוט עורכי הדין העוסקים בתחום, וותק השותפים המובילים, מידע אודות פסקי דין תקדימיים ועוד, פגישות עם השותפים הבכירים במשרדים, בחינת המוניטין של כל פירמה נבדק על ידי ראיונות עם גורמים מובילים בענף והמלצות מלקוחות בולטים ועוד.
בכל תחום פעילות מדורגים המשרדים לפי קבוצות איכות (סדר המשרדים בתוך כל קבוצת איכות הינו לפי הא"ב): המשרדים המובילים (טיר 1), המשרדים הבולטים (טיר 2), המשרדים הידועים (טיר 3). בנוסף לשלוש קבוצות האיכות הקבועות, בתחום הנדל"ן, בתחום דיני משפחה וירושה ובתחום הקניין רוחני - Patent Prosecution, מדורגים משרדים בקבוצת ה- Duns Stars - קבוצת איכות מובילה בתחומים אלה.
מדי שנה אנו חווים עלייה במספר ההגשות ובמספר הפניות אלינו לתיאום פגישת היכרות. השנה הייתה עליה של 5% במספר ההגשות השנה. בתחום של דיני משפחה וירושה אנו חווים את הגידול המשמעותי ביותר. השנה היה גידול של 13% במספר ההגשות. חשוב לציין, שישנם לא מעט משרדים, אשר מגישים מועמדות, אשר אינם עוברים את הסינון הקפדני ולא זוכים להיכנס לדירוג. לצורך העניין אם הגידול במספר ההגשות עומד על 13%, הגידול במספר המשרדים המדורגים בדיני משפחה עומד על 2% בלבד. בתחום הליטיגציה המסחרית ישנם יותר משרדי בוטיק מבעבר, המובלים על ידי עורכי דין וותיקים שרוצים לתת טיפול אישי לתיק מסחריים ומורכבים. תופעה שהייתה פחות שכיחה בעבר.
דיני אינטרנט – תחום פעילות חדש בדירוג
דיני אינטרנט בישראל הוא תחום מאוד דינמי ומפתח כל הזמן על מנת לעמוד בקצב הטכנולוגיות החדשות והפעילויות המקוונות. כתוצאה מכך ישנם משרדי עורכי דין לא מעטים המתמחים בתחום ומספקים מגוון רחב של שירותים משפטיים. חלקם מתחומי המיקוד המרכזיים של המשרדים בדיני אינטרנט כוללים:
- פרטיות והגנה על נתונים: משרדים מסייעים ללקוחות לנווט בנוף המשפטי המורכב סביב פרטיות והגנה על נתונים, כולל עמידה בתקנות הגנת המידע הישראליות ובינלאומיות.
- אבטחת סייבר: עם האיום הגובר של התקפות סייבר, המשרדים מסייעים ליישם אסטרטגיות אבטחת מידע יעילות, להגיב ולנווט השלכות משפטיות של התקפות סייבר.
- נושאים משפטיים הקשורים למסחר מקוון: מכירות ושיווק מקוונים, עיבוד תשלומים והגנת הצרכן.
- נושאים של קניין רוחני: סיוע ללקוחות בהגנה על הקניין הרוחני שלהם באינטרנט, לרבות סימני מסחר, זכויות יוצרים, פטנטים וסודות מסחריים.
- רשתות חברתיות: משרדי עורכי הדין מספקים הדרכה משפטית לגבי השימוש במדיה החברתית, לרבות נושאים הקושרים להשמצה, פרטיות וחופש הביטוי.
בין היתר, עורכי הדין מספקים גם שירותים משפטיים הקשורים לפרסום מקוון, שמות מתחם, יישוב סכסוכים מקוון ותחומים נוספים הקושרים לאינטרנט ולטכנולוגיות דיגיטליות. בסך הכל, השוק הישראלי של עורכי הדין המומחים בדיני אינטרנט הוא תחרותי ביותר ומורכב ממשרדים עם מומחיות עמוקה בתחום המורכב והמתפתח הזה.
זרקורים על ענף המשפט בישראל:
מבחינת תחומי פעילות, אם בשנת 2021 הייתה שנת שיא בשוק ההון ובהייטק, המחצית הראשונה של שנת 2022 הייתה עמוסה גם היא, אך במחצית השנייה החלו לחוש בהאטה מסוימת. עם זאת, עדיין מרבית המשרדים דיווחו על שנת שיא בהכנסות. אז בכל הנוגע לתחומי הטכנולוגיה ושק ההון, בדירוג הנוכחי, טרם הרגשנו את ההאטה או השינויים שהורגשו לקראת סוף השנה ובתחילת 2023.
השפעת המיזוגים על ענף המשפט:
מגמת המיזוגים, כידוע, לא פסחה על שנת 2022. כך שחלק לא קטן מהשינויים שנערכו, הושפע מהמיזוגים. מיזוגים של משרדים גדולים, משרדי נישה שהתמזגו לתוך משרד גדול וכו'. אין ספק שמגמת הקונסולידציה באה לידי ביטוי גם בדירוג התחומי הפעילות ומפת משרדי עורכי הדין השתנתה דרמטית לאורך השנים. כאמור, נותרו משרדים בינוניים בודדים בלבד בדירוג. אם נסתכל על הדירוגים מלפני 10 שנים, היו כ-30 משרדים עם 35-80 עורכי דין. המספר הזה נחתך בחצי ב-10 השנים האחרונות. והיד עוד נטויה.
ראינו השנה משרדים שהתמזגו או "התפזרו" בין משרדים שונים, לדוגמא: נתן מאיר ושות', איתן מהולל שדות, טולצ'ינסקי מרציאנו כהן לויצקי ושות'. במשרדים הגדולים ממשיכה המגמה של הוספת פרקטיקה של דיני משפחה /ירושה. בנובמבר האחרון התמזג משרדה של שירי מלכה למשרד שבלת. כמו כן, בחודש מרץ, הצטרף למשרד פישר (FBC & Co.) פרופ' שחר ליפשיץ.
מגמות בולטות בשנת 2023:
- המגמה ראשונה: משרדי עורכי דין התוודעו יותר למונח "מיתוג מעסיק". כבר לפני שנה הודיעו מספר משרדים על העלאות שכר כדרך להתמודד עם בריחת המוחות להייטק. אבל מעבר לכך, המשרדים הבינו שהשכר הוא לא חזות הכל. המשמעות החשובה ביותר של מיתוג מעסיק, היא השרשת תרבות של פירמה. צריך לשים דגש על תרבות וערכים. בהקשר הזה, לדוגמא, ראינו בימים האחרונים משרדים שבחרו לקחת צד במפה הפוליטית והצהירו שמדובר על הערכים עליהם עומד המשרד.
- המגמה השנייה: שיתוף פעולה וצוותים צולבים: משרדים משתמשים יותר ויותר בצוותים צולבים כדי לספק שירותים משפטיים הוליסטיים ומשולבים יותר ללקוחות, ולקדם שיתוף פעולה בין עורכי דין וצוות תמיכה בתחומי עיסוק שונים.
- מגמה שלישית: מגמה שנעצרה, המרוץ לצמוח ולהצמיח את המשרד בתחומים נוספים, לגייס עוד ועוד עורכי דין ולמזג משרדים ועורכי דין ממתחרים. כרגע המשרדים עומדים על הגדר וממתינים לראות לאן נושבת הרוח.
השפעת הרפורמה המשפטית על ענף המשפט:
שנת 2023 נפתחה בחוסר וודאות. עליות באינפלציה, עליה בריבית, קריסת הבנקים בארה"ב וכמובן ברקע הרפורמה המשפטית. כל אלה גורמים למשרדי עורכי דין לקיים הסתכלות זהירה וחשיבה לעומק לפני נקיטת אמצעיים ו/או אסטרטגיות חדשות. אין ספק שההאטה בפעילות שוק ההון ובהשקעות בהייטק יש ועוד תהיה השפעה על אופי הפעילות של המשרדים.
משרדי עורכי הדין משופעים מטלטלות בשוק באופן שהפעילות משתנה בהתאם. לצורך העניין, יהיו אולי פחות השקעות, אבל בהחלט נראה יותר עסקאות M& A. ככל הנראה נראה חברות ציבוריות שירצו ויחפשו להכניס פעילויות חדשות. מבחינת שוק ההון- ככל הנראה נראה התחזקות מחוצה לו. במקום IPO יש יותר הנפקות אגח. קרנות השקעה יראו הזדמנות בחברות ישראליות שבעבר השווי שלהן היה גבוה בהרבה. לאחר קריסת הבנקים בארה"ב לאחרונה, משרדי עורכי הדין החלו לעסוק הרבה בסיוע ללקוחות, צוותים מחלקות שונות- הייטק, רגולציה, בנקאות, חדלות פירעון מסייעים ללקוחות להתמודד עם המשבר הלא צפוי.
בעניין הרפורמה המשפטית, עדיין לא ברור אם ומה תהיה השפעתה על כלכלת ישראל. כלכלת ישראל התבססה כמובן על השקעות של ישראלים וזרים. ניאלץ להמתין ולראות אם אכן יעלה החשש מהשקעה נוספת בישראל ו/או לבריחת כספים זרים ומקומיים לחו"ל. הטלת מגבלות על החלטות בית המשפט, עלולות להשפיע על משקיעים בעריכת הסכמים מול המדינה.
מיקוד נרחב בטכנולוגיה וחדשנות:
בשנת 2023 תבלוט עוד יותר ההשקעה של המשרדים בטכנולוגיה ובחדשנות על מנת לשפר יעילות, שיפור שירות לקוחות והישארות בקדמת העקומה בנוף המשפטי המתפתח במהירות. בשנים האחרונות, משרדי עורכי דין החלו להשתמש בתוכנות המופעלות בידי בינה מלאכותית על מנת לנתח כמויות גדולות של מסמכים משפטיים ובכדי לזהות דפוסים ותובנות שעשויות להיות רלוונטיות.
לכן, על אחת כמה וכמה, נראה את השימוש ב- chatgpt גובר גם בענף המשפט. Chatgpt יכול לסייע במחקר משפטי ומתן מידע עדכני על פסיקה, חוקים, תקנות. ניתן יהיה לאמן אותו לעיין במסמכים משפטיים- חוזים, תקצירים והסכמים. בסופו של דבר, משרדי עורכי הדין צריכים להתאים את שיטות העבודה שלהם על מנת לענות על הצרכים המתפתחים של לקוחותיהם ושל השוק.
שילה זברו וייס, מנהלת מחלקת Duns 100 בדן אנד ברדסטריט: ״שנת 2023 התחילה וממשיכה עם חוסר ודאות, לאור עליית האינפלציה, העלאת הריבית כדי לרסן את הצריכה, ההאטה הצפויה במשק, וברקע הרפורמה המשפטית המתכוננת. הרפורמה המשפטית תשפיע על המשק, השאלה היא כיצד. יש לא מעט שאלות שעולות סביב הרפורמה ופוטנציאל ההשפעה שלה על המשק, בסופו של דבר יש צורך בעבודה משותפת של המערכת הפוליטית ומערכת המשפט – כדי לנהל מדינה בצורה תקינה ומוצלחת. בכל אירוע שקורה במשק יש צורך בעורכי דין, כך שעורכי הדין ימשיכו לעבוד במרץ, אם כי אין ספק שעורכי הדין יושפעו גם לרעה מהתהליכים הפיננסיים והמשפטיים הגלובליים והמקומיים, במידה והמגמה השלילית תימשך. האטה במשק תשפיע על היקפי העבודה. כך למשל, האטה בשוק ההון ובהייטק עשויה לגרום לסגירת או צמצום מחלקות שצמחו במשרדי עורכי הדין וטיפלו בתחומי פעילות אלה בשנים האחרונות".
"הדבר נכון לתחומי פעילות נוספים שעלולים להיפגע כתוצאה מהאטה במשק כגון נדל"ן וכו'. במקביל, אם יהיו קטסטרופות, כמו למשל נפילה של בנקים, הרי שכל המחלקות של רגולציה, חדלות פירעון ובנקאות יהיו עמוסות יותר. אם נלך לכיוון של מיתון אז בדרך כלל באירועים כאלה מחלקות הליטיגציה המסחרית פועלות יותר מאחר ובעיתות משבר יש יותר סכסוכים, דבר אשר מוביל לכך שהמחלקות הללו עובדות מסביב לשעון. בשוק כבר רואים שינוי פיננסי, אבל לרוב ההשפעות הללו מגיעות למשרדי עורכי הדין טיפה יותר מאוחר, כאשר המצב הכלכלי הכללי סוחב איתו ומשפיע על חלקים גדולים של הענף. בסופו של דבר, משרדי עורכי הדין צריכים להתאים את שיטות העבודה שלהם על מנת לענות על הצרכים המתפתחים של לקוחותיהם ושל השוק", הוסיפה זברו וייס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה