מדדים ומחקרים

בנק לאומי מתריע: "התפתחות האינפלציה בישראל היא חריגה"

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "התפתחות האינפלציה בישראל, שכמעט ואיננה מאטה, מתחילה להיות חריגה בהשוואה למדינות אחרות, שם האינפלציה בירידה והדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בהמשך העלאת ריבית בנק ישראל, זאת גם לאחר שבנקים מרכזיים בעולם כבר סיימו את מהלך ההעלאות"
מערכת ice |  3
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, פרסם את הסקירה שלו לנתוני מדד המחירים. כך הוא כתב: "מדד המחירים לצרכן הפתיע כלפי מעלה ועלה בחצי אחוז. העלייה הייתה מעבר לממוצע הקונצנזוס של 0.3%. עליית המחירים הייתה רחבה יחסית ורכיבי המדד שהובילו את העלייה כוללים: ירקות ופירות טריים, תרבות ובידור, מזון, תחבורה, דיור ותחזוקת הדירה. עליית שכר הדירה בחוזים חדשים המשיכה להיות מהירה - כ-7.5% במהלך השנה האחרונה.
מתחילת השנה, כלומר במשך חודשיים, עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.8%, מדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה ב-0.9%, מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.7% ומדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-0.6%. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד בכ-5.2%, שיעור המהווה ירידה קטנה בלבד בהשוואה לזה של החודש הקודם, של 5.4%. עליית מחירי הדירות המשיכה והואטה ובחודשים דצמבר 2022 – ינואר 2023, נרשמה עלייה של 0.1% בלבד לעומת נובמבר 2022 – דצמבר 2022. הקצב השנתי של עליית המחירים ממשיך להאט גם כן, תוך האטה ל-14.6%.
בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהחלטה הקרובה של ראשית חודש אפריל. היקף ההעלאה צפוי להיות 25-50 נקודות בסיס ומהלך העלייה לא צפוי להסתיים בכך. היקף העלאת הריבית בישראל צפוי להיות מושפע במידה מסוימת מהחלטות הריבית שיתקבלו בעולם במהלך השבוע הקרוב. התפתחות האינפלציה בישראל, שכמעט ואיננה מאטה, מתחילה להיות חריגה בהשוואה למדינות אחרות, שם האינפלציה בירידה והדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בהמשך העלאת ריבית בנק ישראל, זאת גם לאחר שבנקים מרכזיים בעולם כבר סיימו את מהלך ההעלאות.
מאחר והאינפלציה (12-חודשים אחרונים) צפויה להישאר בקצב שנתי של כ-5% במהלך החודשים הקרובים, והאינפלציה ב-12 החודשים הבאים צפויה להיות בשיעור הקרוב ל-4%, בנק ישראל צפוי להמשיך בהעלאת הריבית בחודשים הבאים לרמה של כ-5% ואף יותר מכך, בפרט אם היחלשות השקל תימשך".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    רק היום העלו באירופה את הריבית בחצי אחוז...אדיוט אמיתי (ל"ת)
    נחמיה שטסלר 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    נו באמת--בשביל זה צריך
    NRMG 03/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את הכלכלן או הקלקלן הראשי של בנק לאומי.יכלו לשאול אותי והייתי אומר להם את זה. אני לא כלכלן ויש לי 4 שנות לימוד ועוד 4 שנים סתלבט ואני יודע את מה שהוא אמר . תשאלו כול בעל משפחה או בעלת משפחה שמרגישה את האינפלציה בכיס. והם עוד מרמים ומנמיכים את התוצאה. המצב הרבה יותר גרוע. אם הנגיד לא יעלה את הריבית ב1 אחוז כן אחוז שלם. אנחנו נסבול עוד הרבה זמן.
    סגור
  • חח
    אכן 03/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך ועוד איך צריך
    סגור