מדדים ומחקרים

סקר מדאיג: 31% צופים מלחמת אזרחים אלימה בגלל הרפורמה

סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה מצביע על פילוג עמוק בציבור הישראלי: 43% סבורים כי הרפורמה במערכת המשפט אינה טובה, לעומת 31% הסבורים שהיא טובה. שיא של כל הזמנים בשיעור הסבורים כי המתח בין ימין לשמאל הוא החזק ביותר בחברה הישראלית - 42.5%
מערכת ice | 
מחאה נגד הרפורמה המשפטית של הליכוד (צילום shutterstock, פלאש 90/ גילי יערי)
היום (שישי) התפרסם מדד הקול הישראלי לחודש ינואר 2023, שנערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. המדד, המתפרסם אחת לחודש, בוחן את עמדות האזרחים בסוגיות מרכזיות.
עורכי המדד, פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, מציינים: "הנתונים מראים על פילוג עמוק בציבור הישראלי, כאשר מי שמשתתפים במחאה שונים ממי שאינם לוקחים בה חלק גם בעמדותיהם וגם ברקע הסוציו-דמוגרפי שלהם. מצב כזה, של שסעים חופפים, ידוע כמסוכן מאוד ליציבות הדמוקרטית".
מצב הרוח הלאומי
החודש חלה עוד עלייה קלה בשיעור האופטימיים לגבי עתיד הביטחון של מדינת ישראל. מנגד, זה החודש השני ברציפות שחלה ירידה בשיעור האופטימיים לגבי עתיד השלטון הדמוקרטי בישראל. עם זאת, בשני התחומים לא מדובר אפילו במחצית שהם אופטימיים לגבי העתיד.
כמו-כן, קיימים הבדלים גדולים בין אלה שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות הקואליציה ולמפלגות האופוזיציה: בעוד רוב של כשני שלישים ממצביעי הקואליציה אופטימיים הן לגבי עתיד ביטחון הפנים והן לגבי עתיד ביטחון החוץ, הרי שמקרב מצביעי האופוזיציה 41% אופטימיים לגבי עתיד ביטחון החוץ, ו-14% בלבד לגבי עתיד ביטחון הפנים.

עמדות כלפי הרפורמה במשפט
שיעור הסבורים כיום כי הרפורמה במשפט שמוביל השר לוין היא די גרועה, עולה על שיעור הסבורים כי היא טובה (בהתאמה 43% ו-31%).
מבין מצביעי מפלגות הקואליציה רוב גדול (63%) רואים בחיוב את הרפורמה ואילו מקרב המצביעים למפלגות האופוזיציה רוב גדול (80%) רואים אותה בשלילה. מקרב מצביעי המפלגות הציוניות באופוזיציה שיעור המתנגדים מגיע ל-87%. 
המחאה הציבורית נגד הרפורמה במשפט
היקף השתתפות - כ-13% מכלל המרואיינים השיבו כי נטלו חלק בפעולת מחאה כלשהי. פילוח של ההשתתפות לפי מוצא עדתי (יהודים) מעלה כי שיעור המשתתפים האשכנזים (20%) הוא כפול משיעור המזרחים (10%), כאשר מי שהגדירו את מוצאם מעורב נמצאים בתווך (15%). שיעור יוצאי חבר המדינות שדיווחו על השתתפות בבחירות עומד על 11%. כמו כן נמצא ששיעור המבוגרים (65 ומעלה) המעידים על עצמם שלקחו חלק במחאה עולה על שיעור הצעירים ביותר (בהתאמה 26% ו-8%).
סיכויים למלחמת אזרחים אלימה? - 55% סבורים כי הסיכויים למלחמת אזרחים כולל אלימות בין המחנות נמוכים. 31% צופים מלחמת אזרחים אלימה בין הצדדים הניצים ו-28% - התנגשויות אלימות עם כוחות הביטחון.
פילוח לפי מחנה פוליטי (יהודים) מעלה כי הצפי למלחמת אזרחים שתכלול אלימות בין הצדדים שכיח פי שתיים בשמאל (46%) מאשר בימין (24%). המרכז קרוב יותר לשמאל בהערכת הסיכויים לאלימות בין הצדדים במסגרת מלחמת אזרחים (40%). 
המתח החזק ביותר בחברה הישראלית
המתח בין ימין לשמאל נתפס כיום בציבור היהודי כחזק ביותר (42.5%) לעומת ממוצע רב-שנתי בעשור האחרון של 27.7%. התחזקות משמעותית חלה גם בהערכת חוזקו של המתח בין דתיים לחילונים (אוקטובר 2022 – 6%, מדידה נוכחית 18%). 
נכונות להידברות ולפשרות בהקשר של הרפורמה המשפטית
כמעט כשני שלישים מהמרואיינים (63%) מסכימים כיום שכדאי יתקיים דיאלוג בין הצדדים. בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה התמיכה במהלך זה גבוהה יותר מאשר מקרב מצביעי מפלגות הקואליציה (77.5% לעומת 60%).
 
הסקר נערך באינטרנט ובטלפון בין התאריכים 23-26/1/2023, רואיינו 600 איש ואשה בשפה העברית ו-118 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ±
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה