מדדים ומחקרים

הקשר המדאיג בין פרישה מוקדמת לתפקוד המוח

כולנו חולמים על הפרישה המוקדמת, אך האם הדבר טוב לנו? מחקר חדש מגלה את ההשפעה של פרישה מוקדמת על תפקוד המוח 
מערכת ice | 
פנסיה (צילום pexels)
קשה שלא לפנטז על פרישה מוקדמת, גם כאשר מצאנו עבודה אהובה. עם זאת, מחקר חדש מצביע על כך שבריאות המוח עלולה לסבול אם נפרוש מוקדם לפנסיה.
צוות מאוניברסיטת בינגהמטון בחן את תכנית הפנסיה החדשה של סין (NRPS) ואת סקר הבריאות והפנסיה הסינית (CHARLS) כדי לקבוע כיצד תוכניות פרישה משפיעות על הביצועים הקוגניטיביים. CHARLS בודק קוגניציה עם דגש על זיכרון אפיזודי, הכולל זכירת אירועים יומיומיים, כמו גם מצב נפשי כללי.

במדינות מתפתחות באסיה ובאמריקה הלטינית, הגיל הממוצע של האוכלוסייה עלה באופן משמעותי עקב ירידה בפוריות ותוחלת חיים מוגברת. עם הצמיחה הזו הגיע צורך קריטי במערכות פנסיה בנות קיימא יותר. עם זאת, כלכלן בינגהמטון פלמן ניקולוב מציע כי לתוכניות פרישה עשויות להיות השלכות לא מכוונות. כעת, ניקולוב והצוות אומרים שגישה לתוכניות פרישה עשויה להיות קשורה לירידה קוגניטיבית בקרב מבוגרים.
"בגלל הפריחה הדמוגרפית הגדולה הזו, סין הציגה תוכנית פנסיה רשמית, NRPS, באזורים כפריים של המדינה. התוכנית הוצגה בגלל העלייה המהירה של האוכלוסייה המזדקנת בסין ובמאמץ להקל על העוני בגיל המבוגר", אמר ניקולוב בהודעה לתקשורת. "באזורים הכפריים של המדינה, הטיפול המשפחתי המסורתי בקשישים התקלקל ברובו, ללא מנגנונים פורמליים מתאימים לתפוס את מקומו. עבור קשישים, העברות לא נאותות מהעברות משפחתיות או קהילתיות עלולות להפחית מאוד את יכולתם להתמודד עם מחלות או תזונה לקויה".
כדי לערוך מחקר זה, הצוות השיג נתונים מנהליים ממשלת סין על יישום תוכנית הפנסיה. בנוסף, הם קיבלו גישה לסקר נוסף שסיפק מאפיינים התנהגותיים וסוציו-אקונומיים של המשתתפים בתוכנית הפרישה החדשה. הם גילו שהתוכנית החדשה הובילה לרמות ניכרות של השפעות קוגניטיביות שליליות. היזכרות מאוחרת הייתה האינדיקטור הבולט לירידה, אשר נחקר כיום רבות בנוירולוגיה ומעורב בהופעת דמנציה. מעניין שתוכנית הפנסיה השפיעה בצורה שלילית יותר על נשים. ניקולוב מציע שהתוצאות תומכות ברעיון שהפחתת פעילות המוח מובילה לאובדן מיומנות נפשית. הצוות ציין ממצאים דומים גם בתחומים כמו מעורבות חברתית ופעילויות.
"המשתתפים בתוכנית מדווחים על רמות נמוכות משמעותית של מעורבות חברתית, עם שיעורים נמוכים משמעותית של התנדבות ואינטראקציה חברתית בהשוואה לאלה שאינם מוטבים. אנו מוצאים כי בידוד חברתי מוגבר קשור מאוד לירידה קוגניטיבית מהירה יותר בקרב קשישים. מעניין לציין שהתוכנית שיפרה כמה התנהגויות בריאותיות. משתתפי התוכנית דיווחו על שכיחות מופחתת של שתיית אלכוהול קבועה בהשוואה לשנה הקודמת. בסך הכל, ההשפעות השליליות של פרישה מוקדמת על מעורבות נפשית וחברתית גוברת משמעותית על ההשפעה המגנה של התוכנית על התנהגויות בריאותיות שונות", אמר ניקולוב.
לפי הממצאים הללו הממשלות צריכות לעודד יותר מעורבות חברתית. "אנו מקווים שהממצאים שלנו ישפיעו על האופן שבו פנסיונרים רואים את פעילות הפרישה שלהם נקודת מבט הוליסטית יותר וישימו לב במיוחד למעורבות החברתית שלהם, להתנדבות פעילה ולהשתתפות בפעילויות המטפחות את החדות הנפשית שלהם", מסכם ניקולוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה