מדדים ומחקרים

חברות הסלולר בישראל משפרות עמדה: זה המקום בדירוג העולמי

משרד התקשורת מפרסם היום (ראשון) את דו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2021. מהדו"ח ניתן לזהות מגמות של התחזקות התחרות בשוק הסלולר, המשך הגידול במהירות רשתות האינטרנט והסלולר והמשך ירידות המחירים, ולאיזו מקום הגיעו חברות התקשורת בארץ בהשוואה לעולם?
מערכת ice | 
חברות סלולר
ההכנסות ממגזר הסלולר גדלו ב-6% בשנת 2021, לאחר ירידה של כ-12% בשנת 2020. מרמה של הכנסה ממוצעת למנוי של כ-170 שקלים בחודש בשנים 2010-2006, נרשמה ירידה חדה ומתמשכת בהכנסה זו לכ-57 שקלים כולל מע"מ בשנת 2021. 
מהשוואה בינלאומית עולה כי איכות הרשתות הסלולריות בארץ התדרדרה והגיעה עד למקום 94 בחודש אוגוסט 2020. כחלק מהתמודדות המשרד עם משבר זה, בחודש ספטמבר 2020, הוקצה היקף תדרים חסר תקדים – 480 מה"ץ – יותר מסך התדרים הכולל שהוקצה לכל חברות הסלולר ביחד בשלושים השנים האחרונות, כאשר מרביתם הם תדרים ייעודיים לדור 5. לאחר הקצאת התדרים, חברות הסלולר החלו לפרוש רשתות דור 5 ולשווק חבילות דור 5, ובסוף שנת 2021 נרשמו למעלה מ-1.2 מיליון מנויים (כ-11% מסך המנויים) שרכשו חבילות דור 5. בשל הקצאת התדרים, החל מספטמבר 2020 ועד הרבעון השלישי של שנת 2021 המגמה מתהפכת: עלייה של 100% במהירות ההורדה, עלייה של 16% במהירות ההעלאה ועלייה של 39 מקומות בדירוג.
עוד נכתב בדוח: "השיפור שהתרחש כתוצאה ממכרז התדרים לא הצליח להביא את איכות רשתות הסלולר אל ראש הטבלה העולמית. לאחר שעלינו בתוך כשנה ממכרז התדרים כ-40 מקומות בדירוג, עלייה זו נעצרה. כך, בחודש ספטמבר 2022, מקומנו לפי ההשוואה הבינלאומית הוא 50 בעולם, כפי שגם היינו לפני כשנה. 
בשוק הסלולר הדו"ח מצביע על האטה בשדרוג הטכנולוגי. בעקבות מכרז התדרים בשנת 2020 עלינו מהמקום ה-94 עד למקום ה-50 בדירוג העולמי, אך בשנה האחרונה קצב ההתקדמות פסק. על מנת להגיע לראש הטבלה העולמית באיכות הרשתות הסלולריות נדרשת תוכנית ממשלתית החדשה להאצת שדרוג הרשתות. עשינו זאת בסיבים אופטיים ללא השקעה של שקל אחד מאוצר המדינה, זה אפשרי גם בסלולר".
לצד זאת, סך ההכנסות במגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית לשנת 2021 קטנו בשיעור של כ-1.6% בדומה לירידה בהכנסות המקבילות בשנת 2020 (קטנו בכ-1.7%). מן הנתונים בדוח עולה מגמה מתמשכת של ירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי (ARPU), הנובעת בעיקרה מהתחזקות התחרות בעקבות הרחבת הפעילות של השחקנים החדשים המציעים שירותי טלוויזיה מצומצמים ובמחירים מוזלים יחסית לחבילות המסורתיות של הוט ויס. כניסת המתחרים החדשים התאפשרה בעיקר באמצעות רפורמת השוק הסיטונאי והתפתחות טכנולוגיית ה-IPTV המאפשרת להעביר שידורים על גבי האינטרנט (OTT). התחזקות התחרות וההתפתחויות הטכנולוגיות הובילו בין היתר לצמיחת שירותי שידורים מבוססי IPTV גם בחברת הוט ובחברת YES. 
עוד עולה כי בשנים 2021-2012 ההכנסה הממוצעת ממנוי ירדה בכ-43%. ניתן לראות כי בשנים 2015-2012 שיעור ירידת המחירים עמד בממוצע על כ-1% לשנה. לעומת זאת, בעקבות כניסת התחרות לענף, בשנים 2021-2015 ירדה ההכנסה (כולל מע"מ) מ-246 שקלים לחודש למנוי ל-148 שקלים. מדובר בירידה שנתית ממוצעת של כ-8% בשנים אלו. משמעותה של ירידה זו היא חיסכון חודשי של 100 שקלים למשק בית, חסכון מהותי ביותר המצביע על העלייה ברמת התחרות במגזר זה ועל היתרונות הצרכניים הנובעים ממנה. רמת התחרות הגבוהה בענף באה לידי ביטוי גם בשיעורי נטישה גבוהים. מנתונים שאספנו מכלל השחקנים המקומיים עולה כי שיעור הנטישה עומד על כ-25% בשנים 2021-2020. כלומר בכל שנה 1 מכל 4 מנויים מבטל את המנוי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה