מדדים ומחקרים

מהי הבעיה הכלכלית המרכזית בישראל כיום? המפלגות עונות

יוקר המחיה, מחירי הדיור, או קריסת השירותים החברתיים? שאלנו את המפלגות מהי הבעיה הכלכלית המרכזית בישראל בישראל כיום ומהו הפתרון לבעיה זו, וככה הן ענו
מערכת ice |  1
כלכלה ישראלית (צילום shutterstock)
יוקר המחיה, עליית מחירי הדיור, האינפלציה - הנושא הכלכלי עומד בראש מצע המפלגות בקמפיינים, אבל מהי הבעיה הכלכלית המרכזית של ישראל ומהו הפתרון? שאלנו את המפלגות לקראת הבחירות, וזו התוצאה:
יש עתיד
"עדיין יקר לחיות בישראל"
"לאחר שהעברנו תקציב וייצבנו את המשק ובזכות עשרות פעולות שעשינו כלכלת ישראל חזקה וטובה אך הבעיה היא שעדיין יקר לחיות בישראל ביחס למדינות מודרניות רבות בעולם. אחרי עשורים של הגדלת הריכוזיות, צמצום התחרות, הידוק הרגולציה והגדלת החסמים על יבוא אשר דרדרו את ישראל למקום ה – 27 במדד התחרותיות העברנו את רפורמת היבוא, שמטרתה הורדת חסמים פתיחת השוק הישראלי לתחרות, הוזלת עלויות היבוא ועידוד כניסה של רשתות קמעונאות חדשות לישראל, זאת לצד הפחתת רגולציה ברישוי עסקים המצמצמת משמעותית עלויות המגולגלות לצרכן, ביטול מכסים על אלפי מוצרי צריכה, מזון, פירות וירקות ועל חומרי גלם לבניין ולתעשייה המגולגלים ישירות לצרכן. זאת, לשם מאבק ביוקר המחייה.
המחנה הממלכתי
"יוקר המחיה היא בעיה מרכזית של מדינת ישראל"
"יוקר המחייה היא בעיה מרכזית של מדינת ישראל והמחנה הממלכתי יפעל לקדם תוכנית כלכלית מקיפה שתשלב בין כלכלה חופשית לצדק חברתי ותכלול רפורמות לפתיחת השוק הישראלי לתחרות וייבוא תוך ביטול חסמים וצמצום חומות מגן מיותרות על מנת להוריד את רמת יוקר המחייה, זאת תוך חיזוק מערכות הרווחה הציבוריות לתמיכת השכבות המוחלשות, כמו כן, יפעל להרחבת שילוב האוכלוסייה הערבית והחרדית בשוק העבודה, ולשיפור תנאיי העצמאיים בכל הנוגע לדמי אבטלה, מחלה ופגיעה".

ישראל ביתנו
"לפתוח את השוק כמה שיותר לתחרות"
בשם שר החקלאות עודד פורר: "הבעיה המרכזית של מדינת ישראל היום היא שהכלכלה שלה עדיין סגורה ועדיין נשלטת על ידי קבוצות לחץ. התפקיד שלנו והיעד שלנו בממשלה לפתוח את השוק כמה שיותר לתחרות גם בשוק הקמעונאי, גם במזון, גם בכל הענפים במדינת ישראל להשוות את התקנים לתקנים בינלאומיים. ולאפשר פה באמת שוק פתוח ותחרותי שגם יוריד את המחיר לצרכנים וגם ישפר את הכלכלה הישראלית".
הציונות הדתית
"מחירי הדיור הגואים והיעדר אופק למגורים במחיר סביר"
בשם ח"כ שמחה רוטמן: "הבעיה הכלכלית המרכזית שאזרחי ישראל מרגישים היא מחירי הדיור הגואים והיעדר אופק למגורים במחיר סביר. פיתרון לזה יבוא גם בשחרור הקרקעות ובהסרת החסמים מפני הפיתוח, התכנון והבניה, וגם בבנייה מסיבית ביהודה ושומרון שיכולה לייצר במהירות רבה עשרות ומאות אלפי יחידות דיור בסמיכות לאזורי ביקוש ולאפשר דיור בר השגה".
העבודה
"קריסת השירותים החברתיים-ציבוריים שמספקת מדינת ישראל לאזרחיה"
"הבעיה הכלכלית המרכזית של ישראל כיום היא קריסת השירותים החברתיים-ציבוריים שמספקת מדינת ישראל לאזרחיה. קריסה זו באה לידי ביטוי בכל המערכות – חינוך, בריאות, רווחה, תחבורה ציבורית ועוד, והן כוללות, בין השאר, איחוד כיתות בגלל מחסור במורות, סגירת מעונות יום, ביטול גנים וצהרונים, דחיית תורות לטיפולים רפואיים, נפשיים ופרא-רפואיים לחודשים ארוכים, אי הגעת אוטובוסים ועוד.
הקריסה הזו פוגעת באופן מיידי וישיר בכלל אזרחי ישראל, ומשפיעה על רווחתם, שלומם, בריאותם ורמת החיים שלהם. כמו כן, היא משפיעה לרעה על יוקר המחיה בכך שהיא מאלצת את הישראלים לפנות לשירותים פרטיים כתחליף לשירות הציבורי החסר, ותפגע בכלכלת ישראל גם בטווח הרחוק בשל החינוך הלקוי, הבריאות הלקויה, הפקקים ועוד.
כדי לפתור את הבעיה אנחנו נדרוש פתיחה בתכנית חירום לעצירת הקריסה בשירותים החברתיים-ציבוריים בישראל. התכנית תכלול העלאת שכר משמעותית לכלל העובדות בחזית החברתית (פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות, מורות, מטפלות פרא-רפואיות, נהגי אוטובוסים ועוד), שיפור משמעותי של יחס התקינה במסגרות השונות (מטפלת-תינוקות, מורות-תלמידים, עו"סיות-מקרים טיפוליים ועוד, יצירת סטנדרט שירות מחייב לכלל השירותים החברתיים-ציבוריים, הקמת קבינט השירותים החברתיים-ציבוריים, והקמת רשות ממשלתית לשירותים החברתיים-ציבוריים שתרכז את העיסוק בנושא זה, את התכנון לטווח הרחוק, ההכשרות הדרושות, ענייני תנאים וכו'".
יהדות התורה - דגל התורה
"חוסר האמון במערכת"
בשם ח"כ אורי מקלב: "הבעיה המרכזית של הכלכלה בישראל הינה חוסר האמון במערכת, מיסוי גבוה, יוקר המחיה לצד עליית מחירים של המצרכים הבסיסים, בדיור או בתחבורה מביאים למצב בו אין ביטחון צרכני וכלכלי למשקי הבית בישראל, כלכלת הבית נעשתה דבר קשה למאוד".
יהדות התורה - אגודת ישראל
"יוקר הדיור"
בשם ח"כ יצחק גולדקנופף: "יוקר הדיור. אנחנו מבקשים שהמדינה תעניק קרקעות על בסיס קריטריונים שייקבעו, ותבטל את המיסוי על חומרי בניה".
ש"ס
"העניים קורסים תחת יוקר המחייה המשתולל"
"בשנה האחרונה מצבן של השכבות החלשות הורע. אליהן התווספו עניים חדשים אשר קורסים תחת יוקר המחיה המשתולל. ולכן תנועת ש״ס בראשותו של אריה דרעי מבטיחה לטפל בנושא בצורת - דגים וחכות. כרטיסי בטחון תזונתי והקמת הרשות למלחמה בעוני.
הפתרון המיידי הנדרש, טיפול נמרץ חברתי, הנו כרטיס הבטחון התזונתי שבלעדיו לא נשב בשום ממשלה. מיליארד ש״ח בבסיס התקציב בכל שנה לכרטיסי מזון לשכבות החלשות. שיוכלו ללכת בכבוד ובגאווה לסופר ולרכוש לעצמן את המזון שהן בוחרות.
כבר בתקופת הקורונה יזם השר אריה דרעי את הכרטיסים הללו. והם אלו שהעניקו אוויר לנשימה ל-354 אלף משפחות בישראל, מכל המגזרים. הן הלכו לסופר ורכשו באמצעות הכרטיס את מוצרי היסוד החיוניים להם. 45% משפחות מהמגזר הכללי, 17% חרדים והיתר: עולי ברית המועצות, ערבים, דרוזים ואחרים.
הכרטיסים הללו קיימים גם באמריקה הגדולה, בירת השוק החופשי, ובאופן קבוע. הממשל מספק כרטיסי בטחון תזונתי ל-41 מיליוני אזרחים. 418 דולרים בחודש בממוצע למשק. ומהתקציב הקרוב, גם בישראל. כי אחרת, לא תהיה ממשלה.
באשר לדגים: ש״ס מתחייבת על הקמת רשות לאומית למלחמה בעוני. מדובר במהלך קריטי לאזרחי ישראל ולמדינה כולה. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על מצב העוני ולא תגלגל אותו לעמותות פרטיות. הרשות שתוקם, תורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים תכיר בבעיה ותציב יעד כמותי ממשלתי לתחולת העוני. בתעסוקה ובדיור, ברווחה ובמחייה.
כבר הצענו את החוק הזה והממשלה הפילה לנו אותו. למעשה, מרכיבים רבים בתכנית הזו מופיעים בדו"ח אלאלוף, שלא יושם. אנחנו ניתן חכות ותמריצים לאוכלוסיות הזקוקות לכך, נעניק שוויון הזדמנויות לכולם וננסה לחלץ אותם ממעגל העוני.
כל אלו בשילוב ביטול המיסים הדרקוניים של שר האוצר ליברמן, תמיכה בחינוך חינם מגיל 0-3, יפחיתו את נטל המחיה ויסייע לשכבות החלשות לצאת ממעגל העוני".
מרצ
"ההשקעה החסרה בשירותים החברתיים"
הבעיה הכלכלית המשמעותית ביותר היא ההשקעה החסרה בשירותים החברתיים. כדי להגדיל את הצמיחה החברתית והלכידות בישראל, נדרשת הרחבה תקציבית והגדלת ההשקעה. שנים שמספרים לנו נערי האוצר שאין תקציב, בעוד שהממשלה עומדת ביעדי הגירעון ומחזיקה בעודפים של מיליארדים. רק לאחרונה פרסם בנק ישראל דו"ח לפיו ישראל עומדת ביעד גירעון של 1% ולא 3.9% כפי שחזו באוצר. הגדלת תקציבים תשפיע לטובה על כל היבטי החיים, תאפשר פיתוח שירותים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, ותסייע לשיפור תנאי העובדים.
סוגיה נוספת הנגזרת בין היתר מקריסת השירותים החברתיים, היא בעיית יוקר המחייה. זוהי בעיה מורכבת שיש להתייחס אליה מנקודת מבט הוליסטית תוך יצירת מגוון פתרונות: החל מחיסול המונופולים שמייקרים את החיים של כולנו, דרך פיקוח על מחירי הדיור והרחבת היצע של דיור בר השגה, ועד להעלאת שכר המינימום והגדלת הסבסוד על מחירי שירותי החינוך והשירותים החברתיים.
הצעדים שהציעה הממשלה להפחתת יוקר המחייה, היו חשובים אך בלתי מספיקים, ופספסו את האוכלוסיות המוחלשות ביותר. כך למשל, הגדלת נקודות הזיכוי ממס, אמנם מסייעת למשפחות המשתכרות בשכר סביר ומעלה, אך מפספסת לגמרי אזרחים ואזרחיות שאין ביכולתם לצאת לעבוד ממגוון סיבות או שמשתכרים שכר נמוך מאוד - ואלו הם כמובן הנפגעים העיקריים מהעלייה ביוקר המחייה. מרצ נאבקה לשיפור מתווה "עסקת החבילה": דרשנו את העלאת שכר המינימום ואת שיפור קצב ההעלאה. הקצב שהציעו השר ליברמן והאוצר היה איטי מידי ולא תאם את עליית המחירים במשק, כך שבמקום שיפור במצב היינו רואים שחיקה ריאלית של השכר.
חד"ש תע"ל
"הפרטה וקיצוץ ההוצאה החברתית"
"הגישה הכלכלית שמכתיבה את מדיניות ממשלות ישראל זה עשרות שנים היא ניאו-ליברליזם אכזרי מבוסס הפרטה וקיצוץ ההוצאה החברתית. המדיניות של ממשלות ישראל ושל משרד האוצר מעשירה את הטייקונים, מרחיבה את הפערים, מעמיקה את העוני, ופוגעת בתשתיות הרווחה והשירותים החברתיים. 
אנחנו מציעים גישה שונה, סוציאליסטית, שמבוססת על ערכים אנושיים ולא על מקסום רווחים. אנחנו פועלים נגד מדיניות הקיצוצים והצנע ולמען כלכלה שעובדת למען האנשים. הצעדים הכלכליים המיידיים ההכרחיים למען שיפור חייהם של אזרחי ישראל הם: הרחבת ההוצאה הציבורית, העלאת המיסים על ההון והתאגידים, חיזוק העבודה המאורגנת, והעלאה של שכר המינימום ללפחות 40 ש״ח לשעה. 
הדרך להיאבק ביוקר המחיה היא לחזק את העובדים ולהעלות את המשכורות. זו משימתה של ממשלה שדואגת לציבור".
* מהליכוד ורע"מ לא נמסרה תשובה
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל אדם מוסרי ידרוש למחוק ולספח את רצועת עזה ולבנון
    יחד ננצח בעז"ה 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אדם מוסרי ידרוש למחוק ולספח את רצועת עזה ולבנון נקיים לישראל כדי שישראלים לעולם לא ישחטו מרצועת עזה ולבנון, ושאיראן תוחזר 1000 שנה אחורה כדי שלעולם לא ישגרו רקטות לעבר ישראל! איראן השיעית תוקפנית וברור שרוסיה וסין, כמו גם שאר מעצמות המערב, ומדינות האזור ירוויחו אם היא תחזור לתקופת האבן ללא חשמל ולא תהווה איום על שאר העולם . לא למדינה פלסטינית, ראינו בעזה מה קורה כשיש להם מקום בשליטתם. כן לחסל את עזה ולגרש את העזתים לתומכים בהם, כן לגרש את ערביי המחבלים מיהודה ושומרון לתומכים בהם. המערב זרק מיליארדים והאיראנים התחמשו במיליוני דולרים עבור טבח איסלמו-נxצי ביהודים, כאשר ירדן היא המדינה הפלסטינית והקמת מדינה נוספת תפיל את ירדן ותכניס את איראן לירדן, בדיוק כפי שאיראן נכנסה לעזה, לבנון ותימן.
    סגור