מדדים ומחקרים

דירוג מניות הבנקים לחודש ספטמבר: זה הבנק שהוביל את המערכת

חודש ספטמבר היה חודש קשה בשווקים. נראה שכולם מתחילים להפנים את השפעות האינפלציה והריבית העולה; במערכת הבנקאית הסיפור מעט שונה: הם יהנו מריבית גבוהה ואינפלציה עולה אבל יפגעו מהירידה ביכולת ההחזר של כולם
ניצן כהן | 
דירוג מניות הבנקים (צילום יוסי זלינגר גדי דגון אורן דאי רבשלום ששוני יחצ)
חודש ספטמבר היה חודש קשוח בשווקים הפיננסיים. באופן עקרוני נראה שכולם מתחילים להפנים את מה שהעולם הכלכלי צופן לנו במעלה הדרך והסיבות לכך ברורות וידועות. בשלב הזה הבנקים המרכזיים לא מצליחים להדביר את האינפלציה באמצעות הריבית מה שאומר שהריבית תמשיך לעלות עד נקודת האיזון המפורסמת.
אבל יש לנו עוד לא מעט פרמטרים בסיפור הזה. אם אנחנו מנסים לנתח בדרך קרה את מצב המערכת הבנקאית הרי שאנחנו מדברים על מערכת יציבה וחזקה שתהנה מעליית הריבית ומהעלייה האינפלציונית כשמנגד יפעלו ההשלכות של הריבית והאינפלציה על כושר ההחזר של העסקים ומשקי הבית וגם זה ינוע מכאן לכאן עד שנגיע לנקודת האיזון המפורסמת.
עכשיו לסיפור הזה נכנסים פרמטרים נוספים כמו העובדה שהמשקיעים רוצים עכשיו את הכסף שלהם במזומן כאן ועכשיו וזה אומר לממש השקעות, לשבת על הגדר ולהתבצר בפקדונות הבנקאיים. התהליך הזה גורם להיצעים בשוק המניות ומכאן ללחץ על שוק המניות.

נהוג להסתכל על מניות הבנקים כשהשתקפות של הכלכלה הריאלית וכאן המצב מורכב. כולם מבינים שאנחנו הולכים להאטה כלכלית ואולי אפילו למיתון וחלילה למיתון כבד וזה אומר שההשתקפות של ההערכה הזו תבוא לידי ביטוי בבנקים והנה אנחנו סוגרים את המעגל השוטה הזה כשמניות המערכת הבנקאית צוללות. השיקוף הזה, אגב, נכון למערכת הבנקאית הכלל עולמית והוא נכון בוודאי גם למערכת הישראלית.
את הדירוג של חודש ספטמבר מוביל הבנק הבינלאומי אחריו נמצא בנק מזרחי טפחות. במקום השלישי נמצא בנק הפועלים, במקום הרביעי בנק דיסקונט ואחרון בנק לאומי. יש לדירוג הזה הסבר ונניח אותו כאן.
באופן עקרוני בנק שהיה אגרסיבי במכירת אשראי והלוואות יפגע יותר במיתון או האטה כלכלית (קל וחומר במיתון כבד) ולכן הבינלאומי ומזרחי טפחות נחשבים לבנקים שמרניים מאוד הבינלאומי יותר, הרבה יותר שמרן מהמערכת כולה) ומכאן הפגיעה הצפויה בו תהיה המתונה ביותר. במקומות האחרונים נמצאים הבנקים דיסקונט ולאומי שהיו מאוד אגרסיביים בשנתיים האחרונות ומכאן הנחת העבודה שהם יפגעו יותר ולכן המניות שלהם בולטות במקומות האחרונים.
צריך לזכור וכדאי להדגיש שהמערכת הבנקאית הישראלית יציבה ובטוחה וגם אם נקלעת לשנה פחות טובה ממה שהורגלנו בשנים האחרונות, הרי שאין כל חשש ליציבות שלהם בין אם זה בגלל האיכות הניהולית של המערכת ובין אם בגלל הפיקוח על הבנקים שהיה כל השנים האחרונות עם האצבע על הדופק וריסן את המערכת, ככל שהיה בזה צורך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה