מדדים ומחקרים

תואר מפוקפק: מתברר שישראל במקום השני בעולם בזה

בזמן שכ-25% מהאוכלוסייה בישראל סובלת מאי ביטחון תזונתי, רובנו משליכים אוכל לפח בלי לחשוב פעמיים. החדשות הטובות הן שאפשר לצמצם את התופעה
מערכת ice | 
צרכנים מעדיפים חברות שלא מפחדות לקחת עמדה (צילום iStock)

כ-30% מן המזון הראוי למאכל אדם מבוזבז מידי שנה ברחבי העולם. מדובר על 1.3 מיליארד טון של מזון הולכים לאיבוד או נזרקים מדי שנה, שכן כמויות המזון שנזרקות באירופה ובצפון אפריקה עומדות על 95-115 ק"ג בשנה לנפש, כך על פי מחקר שנעשה ב-BSH, היבואנית הרשמית של מותג בוש המקדמת טכנולוגיה חדשנית וירוקה, ופועלת לייצור מכשירי חשמל תוך מודעות סביבתית ותשומת לב מיוחדת למשאבים.
 


תופעת בזבוז מזון בעולם זכתה לתשומת לב רבה ברחבי העולם, בעיקר בשל המוני האנשים הרעבים שהיו יכולים לשבוע ממזון זה. מבין מדינות ה- OECD, ישראל נמצאת במקום ה-2 בכמויות המזון הנזרק מדי שנה לפח. זאת בזמן שכ-25% מהאוכלוסייה בארץ סובלים מאי ביטחון תזונתי, כך על פי דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון 'לתת'. עקב ממדי התופעה, החליט האו"ם בשנת 2015 כי אחד היעדים העולמיים לפיתוח בר-קיימא הוא הפחתת 50% מאובדן מזון לנפש עד שנת 2030. 

ארגון 'לתת' נרתם להצלת מזון ארוז מול תעשיות המזון ומפנה מוצרים המקוטלגים כ"פסולי שיווק" לתרומה למשפחות נזקקות החיות באי ביטחון תזונתי. לדוגמה, מוצרי מזון בעלי תוקף קצר שאינם ניתנים לשיווק בנקודות המכירה, עודפים שנובעים מפערים בין תכנון לביקוש, ומוצרים טובים בריאותית שנפסלו לשיווק בתהליך בקרת האיכות. על פי הנתונים, בחציון הראשון של שנת 2022 הצילו ב"לתת" מזון בשווי שוק של 82 מיליון שקלים, במטרה לגרום ליצרנים, ליבואנים, לרשתות הקמעונאיות ולגורמים נוספים בשרשרת להתייעל מצד אחד ולהציל יותר מזון מצד שני.
 


רוני אבירי, סמנכ״לית שיווק ופיתוח משאבים בארגון 'לתת' מסבירה: "המצב הנוכחי שבו מצד אחד יש בישראל 292,000 משפחות הסובלות מאי-ביטחון תזונתי חמור ומן הצד השני ישראל נמצאת במקום השני מבין המדינות המפותחות בכמויות המזון הראוי למאכל המגיע להשמדה או לפח, הוא בלתי נתפס. כל בעלי העניין ובפרט תעשיית המזון, היצרנים, היבואנים, הרשתות הקמעונאיות וגם הממשלה (באמצעות תמריצים וחקיקה מתאימה) -  צריכים לעשות את כל הנדרש כדי שמזון ראוי למאכל יגיע לאלו הזקוקים לו במקום להשמדה". אבירי מוסיפה: "הצרכנים יכולים לקנות מוצרים של חברות הדואגות להציל ולקנות ברשתות שיווק הפועלות באופן פרואקטיבי להצלה ולצמצום המזון המתבזבז בסניפים".


דוד חקק מנכ״ל BSH, צילום: ענבל מרמרי
הטיפים שלדוד חקק, מנכ"ל BSH: איך מצמצמים את בזבוז המזון?
1. לא הולכים לקניות רעבים או מתוחים.

2. מסתכלים במקרר ובודקים אם יש מוצרים שתוקפם קרב. 

3. מאחסנים את המצרכים האחרונים שקניתם בחלק האחורי של המדף ומזיזים את המוצרים הישנים קדימה.

4. מאחסנים שאריות מזון בקופסאות ובשקיות וואקום כדי למנוע חמצון במגע שלהם עם האוויר.

5. מנצלים את השאריות מהארוחה הקודמת כדי ליצור מנה חדשה. 

דוד חקק, מנכ"ל BSH יבואנית מוצרי החשמל, מבקש להצטרף למאמץ לצמצום זריקת המזון. חקק מסביר כי באמצעות הטכנולוגיה ניתן לתמוך בצרכנים בטיפוח סגנון חיים בר-קיימא ואורח חיים בריא יותר: "אנו מאמינים כי גם לפעולה קטנה יכולה להיות השפעה גדולה ובעלת ערך לצמצום בזבוז המזון". לפיכך ביקשנו ממנו טיפים כיצד ניתן לצרוך מזון בצורה חכמה יותר במטרה לצמצם את זריקתו במשק בית.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה