מדדים ומחקרים

ילדים לכו לישון! 80% מבני הנוער לא ישנים מספיק

ילדים ומתבגרים נוטים להישאר ערים עד מאוחר, אך מחקר חדש מזהיר שזה מאוד לא בריא להם. בני הנוער שלא ישנים מספיק נמצאים בסיכון לפיתוח השמנת יתר, לחץ דם ועוד
מערכת ice | 
ילדים ומסכים (צילום freepik)
כמו שההורים ביניכם יודעים, מתבגרים רבים נוטים להישאר ערים עד מאוחר, אולי כטקס מעבר לבגרות. זה להיות מהנה מדי פעם, אך מחקר חדש מספרד מזהיר כי הרגלי שינה לקויים בקרב בני נוער מגבירים את הסיכון שלהם לעודף משקל או להשמנת יתר.
ליתר דיוק, בני נוער שישנים פחות משמונה שעות בלילה נוטים יותר לסבול מעודף משקל או השמנת יתר בהשוואה לבני גילם המנוחים יותר. באופן דומה, לישנים פחות מדי יש סיכוי גבוה יותר "לקבל שילוב של מאפיינים לא בריאים אחרים" כולל עודף שומן סביב המותניים, לחץ דם גבוה ורמות לא תקינות של שומנים בדם או גלוקוז.
"המחקר שלנו מראה שרוב בני הנוער לא ישנים מספיק וזה קשור לעודף משקל ומאפיינים המקדמים עלייה במשקל, ועשויים להכשיר אותם לבעיות עתידיות", אומר מחבר המחקר, מר חסוס מרטינס גומז, חוקר באימון במעבדת בריאות הלב וכלי הדם, המרכז הלאומי הספרדי לחקר לב וכלי דם (CNIC), בהודעה לתקשורת. "אנו בודקים כעת האם הרגלי שינה גרועים קשורים לזמן מסך מוגזם, מה שיכול להסביר מדוע מתבגרים מבוגרים ישנים אפילו פחות מצעירים".
מחברי המחקר חיפשו כל קשר בין משך השינה לבין מדדי הבריאות בקרב 1,229 מתבגרים שנרשמו ל-SI! תוכנית לניסוי בבתי ספר תיכוניים בספרד. לילדים היה גיל ממוצע של 12 והיה מספר שווה של בנים ובנות במחקר. הצוות בחן את הרגלי השינה במשך שבעה ימים באמצעות גשש פעילות לביש בשלוש הזדמנויות - בגילאי 12, 14 ו-16. על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה, בני שש עד 12 צריכים לישון תשע עד 12 שעות בלילה, בעוד שבני 13 עד 18 צריכים לישון שמונה עד 10 שעות בכל לילה.
כדי לפשט את החלק המחקרי של פרויקט זה, מחברי המחקר סיווגו שמונה שעות שינה או יותר בלילה כאופטימליות בכל קבוצות הגיל. לאחר תיעוד הרגלי השינה של כולם, החוקרים הפרידו את בני הנוער לאחת משלוש קבוצות: ישנים קצרים מאוד (פחות מ-7 שעות), ישנים קצרים (7 עד 8 שעות), וישנים אופטימליים (8 שעות או יותר). קריאות BMI קבעו אילו ילדים סובלים מעודף משקל או השמנת יתר. צוות המחקר חישב בקפידה "ציון תסמונת מטבולית מתמשכת" החל מערכים שליליים (בריאים יותר) לחיוביים (לא בריאים יותר) שהקיפו את היקף המותניים, לחץ הדם ורמות הגלוקוז והשומנים בדם.
בגיל 12, רק 34 אחוז מהמשתתפים ישנו לפחות שמונה שעות בלילה. נתון זה ירד עוד יותר ככל שהמתבגרים התבגרו, ירד ל-23 אחוז בגיל 14 ו-19 אחוז בגיל 16. בנים נטו לישון אפילו פחות מבנות מתבגרות. ילדים אלו הציגו איכות שינה כללית טובה יותר, מה שאומר שהם התעוררו בתדירות נמוכה יותר במהלך הלילה ובילו זמן רב יותר במיטה למעשה בשינה בהשוואה לאחרים עם שינה קצרה יותר.
בגיל 12, קצת יותר מרבע מהמתבגרים הללו (27%) היו בעלי עודף משקל או השמנת יתר. בגיל 14 זה ירד ל-24 אחוזים, בעוד ש-21 אחוזים מבני נוער נחים היטב היו עם עודף משקל או השמנת יתר בגיל 16. מחברי המחקר היו בטוחים גם שיתאימו לגורמים שונים כמו השכלת הורים, מצב מהגרים, פעילות גופנית מתונה עד נמרצת, מצב עישון, צריכת אנרגיה, עיר (מדריד או ברצלונה), ובית הספר שלהם לפני ניתוח הקשר בין משך השינה, משקל, וציון התסמונת המטבולית.
בגיל 12, "ישנים מעט מאוד" היו בסבירות גבוהה יותר ב-21% לסבול מעודף משקל או השמנת יתר בהשוואה לישנים אופטימליות. עד גיל 14, פרופיל הסיכון המוגבר הזה קפץ ל-72 אחוז מדהים.
בינתיים, מתבגרים בקבוצת "ישנים קצרים" היו בסיכון גבוה ב-19% וב-29% לסבול מעודף משקל או השמנת יתר בהשוואה לבני נוער אופטימליים בגילאי 12 ו-14, בהתאמה. בנוסף, גם אנשים קצרים מאוד וגם קצרי שינה הציגו ציוני תסמונת מטבולית גבוהים מהממוצע בגילאי 12 ו-14.
"הקשרים בין שינה לא מספקת לבריאות שלילית היו בלתי תלויים בצריכת האנרגיה וברמות הפעילות הגופנית, מה שמצביע על כך ששינה עצמה חשובה. משקל עודף ותסמונת מטבולית קשורים בסופו של דבר למחלות לב וכלי דם, מה שמצביע על כך שתוכניות לקידום בריאות בבתי ספר צריכות ללמד הרגלי שינה טובים. הורים יכולים להוות דוגמה טובה על ידי קיום שעת שינה עקבית והגבלת זמן מסך בערב. נדרשת גם מדיניות ציבורית כדי להתמודד עם בעיית הבריאות העולמית הזו", מסכם מר מרטינס גומז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה