מדדים ומחקרים

תחזיות אימה: האם האנושות בסכנת הכחדה?

מחקר חדש גורס כי ההשלכות של יותר מ-5.4 מעלות צלזיוס של התחממות כדור הארץ, בהשוואה לתקופות טרום-תעשייתיות, לא נחקרו מספיק טוב על ידי מחקרים קודמים, ומצביע על אפשרות של הכחדת המין האנושי
מערכת ice | 
כדור הארץ (צילום freepik)
העולם צריך להתכונן להכחדה של האנושות בגלל שינויי אקלים, כך לפי מחקר חדש ומזעזע. מדענים טוענים שההתחממות הגלובלית עלולה להפוך ל"קטסטרופלית" עבור האנושות אם הטמפרטורות יעלו אפילו יותר ממה שהן צפויות להן, או אם הטמפרטורות העולות יפתחו שרשרת בלתי צפויה של אירועים בטבע.
הצוות, בראשות אקדמאים מאוניברסיטת קיימברידג', אומר שאנשים צריכים להתכונן לתרחישי אימה החל מאובדן של 10 אחוז מאוכלוסיית העולם ועד סוף כל חיי האדם על פני כדור הארץ.
החוקרים אומרים שההשלכות של יותר מ-5.4 מעלות צלזיוס של התחממות כדור הארץ, בהשוואה לתקופות טרום-תעשייתיות, לא נחקרו מספיק טוב על ידי מחקרים קודמים. דו"ח ה-IPCC של השנה שעברה הציע שאם ה-CO2 האטמוספרי יכפיל את עצמו מהרמות הטרום-תעשייתיות - משהו שכדור הארץ נמצא במחצית הדרך לקראתו - אז יש סיכוי של 18 אחוזים שהטמפרטורות יעלו מעבר ל-8.1 מעלות פרנהייט.
העולם בדרך להתחממות של 5.2 מעלות צלזיוס עד שנת 2100 אם המדיניות הקיימת של ממשלות - בניגוד להבטחות שהן הבטיחו - תמשיך ללא שינוי, על פי Climate Action Tracker. מדענים אומרים ש-2.7 מעלות פרנהייט היא רמה בטוחה של התחממות.
הצוות קורא למחקר חדש שיתמקד ב"ארבעת הפרשים" של משחק הקצה האקלימי: רעב ותת תזונה, מזג אוויר קיצוני, סכסוכים ומחלות הנגרמות על ידי וקטור.
עליית הטמפרטורות מגדילה את הסיכון לכשלים ביבול באזורים החקלאיים הפוריים ביותר בעולם. בינתיים, מזג אוויר חם יותר עלול לגרום להתפרצויות של מחלות חדשות קטלניות כאשר בתי הגידול של אנשים ובעלי חיים כאחד משתנים ומתכווצים.
המחברים אומרים שהתחממות קטסטרופלית גם תגרום לאיומים קיימים אחרים להחמיר, כולל אי-שוויון גובר, מידע מוטעה, התמוטטות דמוקרטית ואפילו צורות חדשות של נשק בינה מלאכותית הרסנית.
הם מוסיפים כי מעצמות מתקדמות טכנולוגית עלולות בסופו של דבר להילחם זו בזו ב"מלחמות חמות", שבהן הן נלחמות על שטח הפחמן המצטמצם ואף מממנות ניסויים יקרים כדי להסיט את אור השמש ולהפחית את הטמפרטורות העולמיות.
החוקרים צריכים להבין טוב יותר נקודות מפנה שעלולות לעורר אסון, כמו התכה של קפרפר המשחרר מתאן, אובדן יערות האוגרים פחמן ואפילו כיסוי עננים, טוען הצוות.
הם קוראים לפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC) לגבש דו"ח על שינויי אקלים קטסטרופליים במטרה לעורר את המחקר וליידע טוב יותר את הציבור.
"יש הרבה סיבות להאמין ששינויי האקלים עלולים להפוך לקטסטרופליים, אפילו ברמות התחממות מתונות", אומר המחבר הראשי ד"ר לוק קמפ מהמרכז לחקר סיכון קיומי של קיימברידג' בהודעה לתקשורת.
"שינויי האקלים מילאו תפקיד בכל אירוע הכחדה המונית. זה עזר לאימפריות שנפלו ועיצב את ההיסטוריה. אפילו העולם המודרני נראה מותאם לנישה אקלימית מסוימת".
"הנתיבים לאסון אינם מוגבלים להשפעות ישירות של טמפרטורות גבוהות, כמו אירועי מזג אוויר קיצוניים. השפעות נגיעה כמו משברים פיננסיים, סכסוכים והתפרצויות מחלות חדשות עלולות לעורר אסונות אחרים ולבלום התאוששות מאסונות פוטנציאליים כמו מלחמה גרעינית", ממשיך ד"ר קמפ.
"אנחנו יודעים שלעליית טמפרטורה יש 'זנב שמן', כלומר מגוון רחב של סבירות נמוכה יותר אך פוטנציאל לתוצאות קיצוניות. התמודדות עם עתיד של האצת שינויי אקלים תוך הישארות עיוורת לתרחישים הגרועים ביותר היא ניהול סיכונים נאיבי במקרה הטוב וטיפשי קטלני במקרה הרע".
מודלים מראים חום קיצוני, שבו הכספית מגיעה ליותר מ-84 מעלות צלזיוס ביום טיפוסי, עשוי להשפיע על שני מיליארד אנשים עד שנת 2070. האזורים המושפעים הם לא רק חלק מהאוכלוסיה הצפופה ביותר בעולם, הם גם מהשבירים ביותר מבחינה פוליטית .
שתי מדינות חמושות גרעיניות יהיו כל כך חמות תוך פחות מ-50 שנה ושבע מעבדות המכילות כמה מהפתוגנים המסוכנים בעולם יפעלו בחום לוהט.
מחקרים קודמים שהשוו וניתחו דוחות IPCC מצאו כי מדענים עברו מהתחממות מתקדמת להתמקד יותר ויותר בעליות טמפרטורות נמוכות יותר. במחקרים קודמים, קמפ אמר שעליות טמפרטורה קיצוניות "נבדקות פחות יחסית לסבירות שלהן".
מחבר המחקר מוסיף כי "אנחנו יודעים הכי פחות על התרחישים החשובים ביותר."
"ככל שנלמד יותר על איך כוכב הלכת שלנו מתפקד, כך גדלה הסיבה לדאגה", אומר מחבר שותף פרופ' יוהאן רוקסטרום, מנהל מכון פוטסדאם לחקר השפעת האקלים.
"אנחנו מבינים יותר ויותר שכוכב הלכת שלנו הוא אורגניזם מתוחכם ושביר יותר. עלינו לעשות את החישוב של אסון כדי להימנע ממנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה