רכב

ישראל תסייע במאבק נגד משבר האקלים? הצעד הממשלתי היקר

הממשלה אישרה היום להקים מרכז חישובים אקלימי לאומי, שיאפשר לחזות בצורה מפורטת את השפעת ההתחממות הגלובלית על אזורינו. ההשקעה מוערכת בכ-20 מיליון שקל

מערכת ice |  1
משבר האקלים (צילום unsplash)
צעד בהיערכות למשבר האקלים: הממשלה אישרה היום (ראשון) הקמה של מרכז חישובים אקלימי לאומי, שיופעל על ידי השירות המטאורולוגי במשרד התחבורה, בהנחיית ועדת היגוי המורכבת מהמדענים הראשיים של משרדי הממשלה השותפים ויו"ר ועדת האקלים של האקדמיה הלאומית למדעים.
לאור הצורך לכאורה בנתונים מדויקים להתמודדות עם משבר האקלים והשלכותיו הנרחבות, משרדי התחבורה, הגנת הסביבה, האנרגיה, החדשנות, המדע והטכנולוגיה, החקלאות ורשות המים החליטו להקצות כ-20 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות, במטרה להקים תשתית מחקר לאומית, לחקר שינוי האקלים בארץ ברזולוציה גבוהה.
לשינוי האקלים השלכות נרחבות על כל מגזרי המשק - על החקלאות, על משק האנרגיה, על התחבורה, על משק המים ואגני הניקוז, על מערכות ביולוגיות ומערכות אקולוגיות, על הסביבה הבנויה ואף על החוסן הלאומי והביטחון הלאומי.

בעוד הממשלה פועלת במרץ, כחלק ממאמץ בינלאומי לנסות ולבלום את השינוי, היא חייבת במקביל לפעול גם להיערכות מושכלת לשינויים, שלמרבה הצער יתרחשו בעשורים הקרובים. משרדי הממשלה עוסקים במיפוי סיכוני האקלים ובבניית תוכניות היערכות סקטוריאליות, בהנחיית מינהלת היערכות לאומית במשרד להגנת הסביבה, אולם נדרש לבסס את הפעולות וההחלטות, הן בנוגע למניעה והן בנוגע להסתגלות, על מחקר מעמיק ותובנות מדעיות.
לצורך הדמיות מפורטות, נדרשים משאבי מחשוב משמעותיים - "מחשב על" בעל אלפי מעבדים ומשאבי אחסון בהיקפים עצומים. מרכז החישובים האקלימי מבוסס "מחשב-על", יאפשר לחזק את המחקר האקלימי ולהקים מאגר מידע פתוח של תחזיות אקלימיות מפורטות. זאת, במטרה לייצר תשתית ידע ראויה לקבלת החלטות ולהתמודד עם שינויי האקלים בישראל.
 
ישראל נמצאת באיזור המתחמם מהר יותר מהממוצע העולמי, ורגיש מאוד לשינויי האקלים - בין השאר בשל משאבי המים הטבעיים המוגבלים והקרבה לרצועת המדבריות. בתוך המרחב הגיאוגרפי המצומצם של ישראל, מתקיים מנעד טופוגרפי ואקלימי רחב, המחייב ביצוע של סימולציות ברזולוציה גבוהה, כדי לתאר כהלכה את התהליכים המטאורולוגים המקומיים ואת שינויי האקלים בקו החוף, ברכסי ההרים, בבקעה ובערבה.
 
לאור נסיונו ומומחיותו בהרצת סימולציות אקלימיות במחשבים מרובי מעבדים, השירות המטאורולוגי במשרד התחבורה יופקד על הקמת התשתית וניהולה, אך התשתית שתוקם תהיה פתוחה לכלל חוקרי האקלים בממשלה ובאקדמיה. לאור הרמה האקדמית הגבוהה של המחקר הישראלי, מובטח כי התשתית הלאומית שתוקם בעקבות החלטה זו, תצעיד את ישראל לחזית המחקר העולמי בתחום.
היות וההדמיות יהיו של כל המרחב שסביבנו, בסיס המידע הפתוח של התחזיות ברזולוציה גבוהה יוכל לשמש  את כלל מדינות האיזור ולקדם את המרחב כולו לקבלת החלטות הסתגלות מושכלות ומתואמות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תרגיל של עוד ג'ובים למקורבים (ל"ת)
    פיני 07/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור