מדדים ומחקרים

ב-2020 נפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה כ-900 צעירים וזו העיר הכי מסוכנת

על פי נתוני אור ירוק כ-19 צעירים נהרגו בשנה החולפת. מעל מחצית מהצעירים שנפגעו, נפגעו בתחום העירוני – 478 נפגעים. בירושלים מספר ההרוגים הגבוה ביותר, בחיפה יותר נפגעים מאשר בתל אביב
כפיר אדר |  2
תאונה (צילום תאונה)
בימי הקיץ ובוודאי בחופשה, בני נוער וצעירים רבים יוצאים לבילויים עד השעות הקטנות של הלילה. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) קרוב ל-900 צעירים בגילאי 15-24 בכל ישראל, מהם 19 צעירים נהרגו. מעל מחצית מהצעירים שנפגעו, נפגעו בתחום העירוני – 478 נפגעים.
מבין הנפגעים בתחום העירוני: 76 צעירים (15-24) בירושלים, מספר גבוה מאשר בתל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 49 צעירים בשעות הלילה בשנה זו, בחיפה נפגעו 52. עוד עולה מן הנתונים כי בעשור החולף (2011-2020) נפגעו בתחום העירוני 7,467 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה, 794 מהם נפגעו בתל אביב, 833 נפגעו בירושלים ו-510 נפגעו בחיפה, בפתח תקווה מספר הנפגעים בשנת 2020 הגבוה זה ארבע שנים.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכל שנה אנחנו רואים את הנתונים הקשים של היפגעות צעירים, בלי סימן לירידה משמעותית ובמקרים רבים גם עליה מדאיגה. תאונות של צעירים הן ברובן בעלות מאפיינים מאוד ברורים ולכן הן אינן גזירת גורל וישנן דרכים להילחם בהן ולמנוע אותן. צעירים יפגעו בתאונות במקרים רבים לאחר בילויים ובשעות הלילה ואת מאמצי המניעה יש להשקיע בהתאם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לתחבורה ציבורית יעילה בשעות הלילה, כזו שתאפשר לצעירים להימנע מנהיגה לאחר הבילויים ותעזור להם להגיע הביתה בשלום. במקביל חייבת המשטרה להעלות את כמות השוטרים והניידות שבשטח ולהגביר אכיפה ממוקדת למרכזי הבילוי באופן שירתיע את הנהגים הצעירים מנהיגה מסוכנת תחת השפעת אלכוהול, ומלסכן את חייהם ואת חיי יתר משתמשי הדרך. רק בשילוב מאמצים של כלל הגורמים נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע תאונות מיותרות".
בירושלים מספר ההרוגים הגבוה ביותר, בחיפה יותר נפגעים מאשר בתל אביב
בתל אביב נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 794 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם עשרה נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 49 צעירים בלילה, מתוכם אחד נהרג.בירושלים נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 833 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם 11 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 76 צעירים בלילה, מתוכם אחד נהרג.
בחיפה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 510 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם שבעה נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 52 צעירים בלילה. בבאר שבע נפגעו בעשור האחרון (2011-2020)  348 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם שמונה נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 20 צעירים בלילה, מהם צעיר אחד נהרג.
בראשון לציון נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 272 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם שלושה נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר תשעה צעירים בלילה, מהם צעיר אחד נהרג. בפתח תקווה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 263 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם צעיר אחד נהרג. בשנת 2020 נפגעו בעיר 19 צעירים בלילה, זוהי השנה בה מספרים הנפגעים הגבוה מזה ארבע שנים בעיר.
באשדוד נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 238 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם שני צעירים נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 14 צעירים בלילה. בנתניה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 220 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם צעיר אחד נהרג. בשנת 2020 נפגעו בעיר 13 צעירים בלילה.
בחולון נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 181 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) מתוכם צעיר אחד נהרג. בשנת 2020 נפגעו בעיר 12 צעירים בלילה.מנתוני מחקר רחב היקף שביצעה עמותת אור ירוק בקרב כ-50 אלף בני נוער עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפע אלכוהול, במהירות מופרזת או ברכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה כמעשה מסוכן. המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה  וזאת במטרה לראות האם מסרי הבטיחות שינו את עמודותיהם והשקפתם.
25% מהנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים. לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 35% בקבוצת הסיכון (אלו שטענו כי זה לא מסוכן כלל או "התנדנדו") 55% מהצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת ולנהוג). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 39% בקבוצת הסיכון.
30% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13% אף טענו כי חצי ליטר בירה לא משפיעה - בקטנה). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 28% בקבוצת הסיכון. 43% מבני הנוער לא חושבים שלסמס בנהיגה "תמיד מסוכן", (24% אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 48% בקבוצת הסיכון. 52% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (24% טענו כי אין מצב שיגידו  משהו – פאדיחה). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 30% בקבוצת הסיכון.
32% מבני הנוער לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות  במושב האחורי בכל מצב (16% אף טענו כי לא חשוב לחגור ודיווחו כי לא יחגרו). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 32% בקבוצת הסיכון. 21.5% מבני הנוער טענו כי לא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה והתמרורים בעת רכיבה על אופניים חשמליים. (11% טענו כי חשוב רק מדי פעם לחבוש קסדה ולציית לחוקים). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 29% בקבוצת הסיכון.
74% מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ככה לא בונים טבלה
    סטטיסטיקאי 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך להוסיף גודל אוכלסיה רלוונטית - יתכן שמספר הנפגעים יחסית לגודל האוכלסיה באשדוד גדול מירושלים ...חשובה גם רמת מינוע - בתל אביב זמינות כלים חשמליים לצעירים (אופניים, קורקינט) גדולה לאין ערוך מירושלים או ערים אחרות
    סגור
  • 1.
    י-ם
    ז. גרונר 05/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משום מה אין התיחסות לגודל האוכלוסיה בערים. לא נהוג לציין מספר נפגעים לכל 100.000 תושבים?
    סגור