מדדים ומחקרים

מדד השקיפות הבינלאומי: האם ישראל באמת יותר מושחתת מדיקטטורות?

מדד השחיתות שהתפרסם היום בכלי התקשורת מייצר תמונת מצב לא הוגנת כלפי ישראל בכך שהוא מציב אותה כמדינה שקרובה מאוד למדינות המושחתות בעולם, וזאת למרות שמעליה מדורגות דיקטטורות מלוכניות שאינן מקנות חופש וזכויות לאזרחיהן
מערכת ice | 
משכן הכנסת (צילום מתוך אתר הכנסת)
בכלי התקשורת השונים התפרסם היום (חמישי) מדד השחיתות העולמי של עמותת שבי"ל (שקיפות בינלאומית) בו עולה כי ישראל מדורגת במקום ה-35 מבין 180 מדינות עם הציון 60 וכי היא נמצאת 9 מקומות בלבד מעל "הקו האדום" של המדינות המושחתות עם הכותרת המתריסה: "האם ישראל מדינה מושחתת או מדינה שיש בה שחיתות".
השופטת (בדימוס) נילי ארד, יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי"ל, מציינת את דרישת השקיפות כאמצעי להתמודדות עם פגעי הקורונה ועם התערערות יסודות הדמוקרטיה בישראל. לדבריה: "מקומה הנמוך של ישראל במדד השחיתות, חמור במיוחד בשנת 2020 בה הקורונה משתוללת בקרבנו. היעדר שקיפות בפעילות הממשלה ושלוחיה הוא המפגע הראשוני הגורר בעקבותיו חוסר אמון והיעדר שיתוף פעולה הנדרש מן הציבור בהתמודדות עם המשבר הבריאותי והכלכלי החמור בתולדות המדינה. כל זאת, תוך שאנו עדים לפגיעה ביסודות הדמוקרטיה, בנסיבות בהן מנהיגים נחשדים בפלילים, באווירה של הסתה מתמשכת נגד שומרי הסף במערכת המשפט ובתקשורת הנאלצים לעשות עבודתם נאמנה באווירה רעה של הקצנה ופלגנות".
השופטת ארד מוסיפה עוד כי: "מרבה הצער כניסתה של שנת 2021 אינה מבשרת טובות, בהיבט הכולל של השתוללות הקורונה ומערכת בחירות רביעיות בפתח. זאת, תוך כדי החרפת הקרע בין הציבור לממשלה והפועלים מטעמה, התגברות החשדנות, תופעות מעכירות אווירה של שחיתות, והתערערות שותפות הגורל בחברה בישראל. לא נותר אלא לקוות, כי גורמי השלטון יפיקו את המסקנות והלקחים הנדרשים להגברת השקיפות, לחיזוק ערכי הדמוקרטיה ולהגנה עליהם, בהתמודדות עם תופעות של שחיתות והימנעות מהן, לטובת כלל החברה בישראל, באופן שימצא ביטויו גם במדד העולמי של תפישת השחיתות בשנים הבאות".
דבריה של ארד נסתרים משני כיוונים: האחד - האם היעדר שקיפות הממשלה בכל הנוגע למגפת הקורונה שעדיין מתחוללת, כמו גם מאבק של נבחרי ציבור בשומרי סף, יכול לדרדר את ישראל כמדינה מושחתת עד כדי כך שהיא נמצאת מתחת למדינות שאינן דמוקרטיות בכלל כמו קטאר ואיחוד האמירויות?
בנוסף, אם כל הבעייתיות מקושרת למאבק בשומרי הסף וערכי הדמוקרטיה, מדוע אם כן ישראל מדורגת באותו מקום במהלך 8 השנים האחרונות? האם ישראל מאז ומתמיד נגועה בשחיתות כל כך עמוקה שב-8 השנים האחרונות היא נעה בין מקום 32 ל-39 עם אותו ציון שנע בין 60 ל-64? לא נעשה שום מהלך שהיה יכול להביא מדינה דמוקרטית ומערבית ומתקדמת להיות פחות מושחתת מאשר דיקטטורות ושלטונות מלוכניים שאין בהם זכויות וחופש? מדינות בהן אין כלל נבחרי ציבור שאפשר בכלל לאמוד את רמת השחיתות שלהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה