מדדים ומחקרים
נתב"ג במשבר: קיצוצים בעקבות הפסדי הענק מבריחת חברות התעופה
נמל התעופה בן גוריון ראה ימים יפים מאלו של השנה האחרונה. על אף רווחי השיא של חברות התעופה הישראליות דווקא נתב"ג במשבר. כמה ההפסד? כמה תמלוגים העבירה נתב"ג למדינה? וכמה נוסעים עברו השנה בשדה? כל הנתונים המרתקים
המלחמה השפיעה קשות על שוק התעופה זה לא סוד, אבל בעוד חברות התעופה הישראליות גזרו קופון יפה והגיעו לרווחים פנומנליים דווקא רשות שדות התעופה רושמת הפסד צורב ותקצץ ב-2025 את הוצאותיה ב-10%.
עם פרסום דוחות הרבעון השלישי לשנת 2024, מתברר שהפסקת הפעילות של מרבית חברות התעופה הזרות הביאה את רשות שדות התעופה להפסד תפעולי של כ-105 מיליון שקלים, לעומת רווח תפעולי של 676 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
הוצאות רשות שדות התעופה בתשעת החודשים הראשונים של השנה צומצמו בכ-16%, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו בכ-2.3 מיליארד שקלים - ירידה של כ-35% לעומת כ-3.44 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. מגמה זו נמשכה גם במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2024, בעקבות אי הוודאות המאפיינת את הפעילות. סך התמלוגים למדינת ישראל הסתכם בכ-16 מיליון שקלים בלבד, לעומת כ-298 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
כמו כן ביצעה הרשות התאמות בחוזים המסחריים, בעיקר בתחומי הקמעונאות וההסעדה, זאת בשל הירידה בפעילות חנויות הדיוטי פרי והזכיינים האחרים. לאור הירידה בהיקף הפעילות של שותפי הפעילות בנתב"ג ובכללם חנויות הדיוטי פרי ושוכרים נוספים, הרשות החליטה להשאיר בשנה הקרובה את תעריפי השכירות ברמתם בשנת 2024 ולא תעדכן אותם בגובה עליית המדד הצפויה לעמוד על כ-3.5%.
עוד עולה מהנתונים כי במהלך 2024 עברו בנתב"ג כ-13.8 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, ירידה של כ-34% ביחס לשנת 2023.
בשנת 2024, המשיכו כ-20 חברות תעופה לטוס לישראל. היעדים המובילים היו יוון עם למעלה מ-1.8 מיליון נוסעים, ארה"ב עם כ-1.4 מיליון, קפריסין עם כמיליון, איחוד האמירויות עם כ-890 אלף וצרפת עם כ-850 אלף. חברות התעופה שהובילו בנתב"ג בשנת 2024 היו אל על עם כ-6.5 מיליון נוסעים, ישראייר עם כ-1.4 מיליון, ארקיע עם מיליון, ופליי דובאי ובלו בירד עם כחצי מיליון כל אחת.
למרות הנתונים הפיננסיים המדכדכים, מנסים ברשות שדות התעופה להיות אופטימיים ונערכים לגידול בתנועת הנוסעים על ידי הרחבת תשתיות ושיפור חווית הלקוח. תקציב הפיתוח של הרשות לשנת 2025 ואילך יעמוד על כ-7.2 מיליארד שקל ממקורות עצמיים.
עוד ב-
התקציב ינוצל כדי להקים זרוע חמישית ואחרונה לחניות מטוסים בנתב"ג, מה שיאפשר גידול קיבולת המטוסים והרחבת הטרמינל; שדרוג והרחבת אזור ההסעדה בדיוטי פרי; הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים; הקמת יחידת בקרה ראשית; שדרוג נמלי התעופה רמון וחיפה ועוד. במקביל, רשות שדות התעופה נמצאת בעיצומו של הליך הרחבת טרמינל 3 במסגרתו יחנך אגף חדש הכולל 22 דלפקי צ'ק-אין ומערכות בידוק בטחוני חדשות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה