מדדים ומחקרים
איך הושפע סחר החוץ מהתקפות החות'ים? הנתונים המפתיעים נחשפים
החות'ים תקפו כלי שיט ונתיבי שיט בים האדום החל מאוקטובר 2023. כעת מפרסם בנק ישראל מחקר בו נבדקה השפעת ההתקפות על היקף וכמות הסחר על סמך נתונים ישראליים ובינלאומיים עדכניים. הממצאים יפתיעו אתכם
החות'ים החלו לתקוף כלי שיט בים האדום בחודש נובמבר 2023. ההתקפות הביאו להסטת נתיבי השיט מאסיה ואוקיאניה לאירופה ולים התיכון, מהנתיב הקצר דרך הים האדום לנתיב הארוך סביב כף התקווה הטובה באפריקה. הארכת נתיבי השיט ייצגה פוטנציאל פגיעה משמעותי עקב הארכת מרחקי השיט. כך למשל, ההסטה האריכה את מרחק השיט בין סין לישראל בכ-114%. באמצעות נתונים ישראליים ובינלאומיים עדכניים נבדקה השפעת ההתקפות על היקף וכמות הסחר. בשורה התחתונה, לא נרשמה פגיעה חריגה ביבוא הישראלי מאסיה, מחירי היבוא לא עלו ויוקר המחיה לא זינק.
פגיעה מוגבלת ביצוא
על פי המחקר, הפגיעה ביצוא הישראלי היתה מינימלית משום שרק כ-3.4 מיליארד דולר, כ-5% מסך יצוא הסחורות הישראלי, משונעים דרך הים לאסיה ולאוקיאניה, והסחר האינטנסיבי של ישראל עם מדינות אירופה לא הושפע מהחסימה. חברות התובלה הימית, כמו "צים", הסיטו את הנתיבים לדרכים חלופיות והגיבו במהירות לשיבושים. כתוצאה מכך, ההשפעה על ישראל הייתה שולית יחסית והשפעות יוקר המחיה היו מתונות.
על פי המחקר, הפגיעה ביצוא הישראלי היתה מינימלית משום שרק כ-3.4 מיליארד דולר, כ-5% מסך יצוא הסחורות הישראלי, משונעים דרך הים לאסיה ולאוקיאניה, והסחר האינטנסיבי של ישראל עם מדינות אירופה לא הושפע מהחסימה. חברות התובלה הימית, כמו "צים", הסיטו את הנתיבים לדרכים חלופיות והגיבו במהירות לשיבושים. כתוצאה מכך, ההשפעה על ישראל הייתה שולית יחסית והשפעות יוקר המחיה היו מתונות.
היבוא הימי לישראל כמעט ולא נפגע
מהמחקר עולה כי למרות שישראל היתה היעד המוצהר להתקפות החות'ים, היא מסתמנת כיוצאת דופן ולא סבלה בעקבות ההתקפות מירידה חריגה ביבוא מאסיה-אוקיאניה.
מהמחקר עולה כי למרות שישראל היתה היעד המוצהר להתקפות החות'ים, היא מסתמנת כיוצאת דופן ולא סבלה בעקבות ההתקפות מירידה חריגה ביבוא מאסיה-אוקיאניה.
הניתוח העלה שסך היבוא הישראלי מאסיה ומאוקיאניה לישראל, שהסתכם בשנת 2023 בכ-20 מיליארד דולר, כחמישית מסך היבוא האזרחי, לא ירד באופן חריג לאחר התקפות החות'ים. גם מחירי היבוא שכוללים עלויות תובלה וביטוח, לא עלו בשיעור משמעותי במחצית הראשונה של שנת 2024.
כמו כן מציינים החוקרים כי בשל התקפות החות'ים הייבוא למדינות OECD אחרות בים התיכון (יוון, טורקייה, איטליה, צרפת וספרד) ירד בדצמבר 2023 והתאושש באביב 2024.
עוד ב-
איך קרה שהסחר הבינ"ל עם ישראל נפגע מההתקפות פחות?
המחקר מציג כמה הסברים לפגיעה המינימלית. הראשון הוא שהיבוא האזרחי לישראל ירד באופן כללי, בעקבות פרוץ המלחמה וייתכן שהירידה ביבוא מאסיה-אוקיאניה מוסכה על ידי הירידה הכללית בערך היבוא. הסבר נוסף הוא מהירות התגובה של "צים" שהסיטה מוקדם את כלי השיט שלה לנתיב עוקף-אפריקה. הסבר אחר אותו מציעים החוקרים הוא ששיעור היבוא הימי לישראל מאסיה-אוקיאניה עומד על 65% מסך היבוא; נתון זה נמוך בהשוואה לשיעור המקביל בחלק ממדינות הים כתיכון כמו פורטוגל (78%) ויוון (89%).
המחקר מציג כמה הסברים לפגיעה המינימלית. הראשון הוא שהיבוא האזרחי לישראל ירד באופן כללי, בעקבות פרוץ המלחמה וייתכן שהירידה ביבוא מאסיה-אוקיאניה מוסכה על ידי הירידה הכללית בערך היבוא. הסבר נוסף הוא מהירות התגובה של "צים" שהסיטה מוקדם את כלי השיט שלה לנתיב עוקף-אפריקה. הסבר אחר אותו מציעים החוקרים הוא ששיעור היבוא הימי לישראל מאסיה-אוקיאניה עומד על 65% מסך היבוא; נתון זה נמוך בהשוואה לשיעור המקביל בחלק ממדינות הים כתיכון כמו פורטוגל (78%) ויוון (89%).
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה