מדדים ומחקרים

היסטוריה בישראל: זה השיא המטורף שנשבר בקיץ האחרון

החודשים האחרונים הם החמים ביותר שנמדדו בישראל ב-75 השנים האחרונות, עם חריגה בולטת מהממוצע. אוגוסט היה החודש החם ביותר השנה, במיוחד במישור החוף, עם חום גבוה ב-1.5 עד 2 מעלות צלזיוס מהממוצע. עומסי החום הם תוצאה של הגברת פליטות גזי החממה ושינויי האקלים, אשר גרמו גם לשריפות עזות ברחבי העולם
מערכת ice | 
עומס חום (צילום shutterstock)
לפי סקירה עדכנית של השירות המטאורולוגי, קיץ 2024 נחשב לחם ביותר שנמדד בישראל מאז תחילת המדידות. שלושת חודשי הקיץ האחרונים, יוני, יולי ואוגוסט, הם החמים ביותר שנרשמו ב-75 השנים האחרונות. במיוחד בלט אוגוסט, שהיה חם בכ-1 עד 1.5 מעלות צלזיוס מעל הממוצע, במקום השישי במדד החום הכלל ארצי מאז 1950.
 
את הפרטים הביאה הבוקר (שני) שני אשכנזי בכלכליסט. על פי הנתונים, במישור החוף, החום היה גבוה ב-1.5 עד 2 מעלות צלזיוס מהממוצע, מה שהקנה לאוגוסט את המקום השלישי או הרביעי בטמפרטורות שנמדדו באזור זה. החום הכבד נמשך במהלך רוב ימי החודש, עם מספר שעות עומס חום גבוה שהיה גבוה יחסית אך נמוך יותר מאשר ביולי.
 
בשונה מחודשי אוגוסט קודמים שבהם נמדדו חום קיץ שרבי ותנאים יובשניים, אוגוסט 2024 הציג חריגה יומית גבוהה מהרגיל בחוף לאורך כל החודש. אוגוסט 2024 הגיע לאחר חודשים קודמים שהיו חמים מהממוצע בצורה בולטת: יוני ויולי. כך, הפרק הזה של הקיץ הנוכחי היה החם ביותר בתיעוד של 75 השנים האחרונות.
 
התחממות זו נובעת מהגברת פליטות גזי החממה, שנגרמות בעיקר משריפת דלקים פוסיליים, מה שמוביל לשינויי אקלים גוברים והתחממות גלובלית הולכת וגוברת עם הזמן. בשנת 2023 נרשמה השיא בחום העולמי מאז החלה המדידה בסוף המאה ה-19, וריכוז גזי החממה באטמוספירה היה הגבוה ביותר שנמדד.
לאחרונה נרשמו גם שריפות גדולות ברחבי העולם, כגון בקנדה, שבה נשרף שטח של כ-150,000 קילומטרים רבועים, פי שבעה מהממוצע. השריפות גרמו לפינוי של כ-232,000 בני אדם והשפיעו על אזורים רחוקים כמו ניו יורק, שיקגו ומערב אירופה. מחקר שפורסם לאחרונה מצביע על כך שהשריפות בקנדה יצרו פליטות פחמן דו-חמצני יותר מכל מדינה אחרת מלבד סין, ארה"ב והודו.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה