מדדים ומחקרים

מחקר מדאיג קובע: זה הגורם שמזניק את הסיכויים לאובדנות ב-43%

על פי מחקר של המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים הדסה, קיים קשר ישיר בין דפוסי שינה ירודים בקרב בני נוער בסיכון גבוה למחשבות אובדניות. לטענת עורכי המחקר, על כל דקה נוספת שלוקח להירדם, גדל הסיכון למחשבות אובדניות למחרת ב-6%

מערכת ice | 
התאבדות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מחקר אשר נערך על ידי צוות חוקרים במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים "הדסה" מצביע על קשר ישיר בין דפוסי שינה ירודים בקרב בני נוער בסיכון גבוה למחשבות אובדניות. על המחקר, אחראים ד"ר עמית שלו, ד"ר עמית שלו, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר בהדסה וד"ר יואל רייטר, מומחה ברפואת ילדים והפרעות שינה בהדסה. 
כידוע, תופעת ההתאבדות נחשבת לגורם המוות השני בשכיחותו בקרב הני הנוער בגילאי 15-24. לטענת עורכי המחקר, מספר המחקרים אשר בחנו את הקשר המדובר הינו נמוך. מדגם המחקר מורכב מ-29 בנות בגילאי 12 עד 18, אשר אושפזו במחלקה הפסיכיאטרית בהדסה עין כרם, בעקבות ניסיון התאבדות או בשל כוונה אובדנית במהלך החודש שקדם לאשפוז.
דפוסי השינה של משתתפות המחקר נבחנו בשתי דרכים. הראשונה, הערכות אובייקטיביות באמצעות אקטיגרפיה (שעון מחקרי למדידת לניטור שינה), והערכות סובייקטיביות באמצעות יומן שינה למילוי עצמי. 
בדיקת האקטיגרפיה מתבצעת באמצעות מכשיר קטן דמוי שעון, המתעד את דפוסי הערות והשינה במשך תקופה של עשרה ימים ומסכם אותם. מלבד זאת, המטופלות נדרשו לציין ביומן השינה באיזו שעה הן נכנסו למיטה ובאיזו שעה הן התעוררו.
על פי ממצאי המחקר, קיים קשר מובהק בין משך הזמן שלוקח להירדם בלילה  לבין הסיכוי לקיומן של מחשבות אובדניות ביום שלמחרת. לטענת עורכי המחקר, על כל דקה נוספת שלוקח להירדם, גדל הסיכון למחשבות אובדניות למחרת ב-6%.
מלבד זאת, החוקרים מציינים כי קיים קשר הפוך (שלילי) בין משה השינה הכללי בלילה לבין מחשבות אובדניות למחרת, כאשר כל ירידה של שעה בזמן השינה בלילה מגדילה את הסיכויים למשאלת מוות ב-43%. 
המחקר של בית החולים הדסה מדגיש כי משך השינה והזמן הלוקח להירדם עלולים להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית של בני הנוער בסיכון. מדובר בגורמי סיכון חשוב בהערכת הסיכון לאובדות בקרב האוכלוסייה הצעירה בישראל. 
ד"ר עמית שליו, התייחס לנתוני המחקר וציין: "המחקר שלנו מדגיש את חשיבות חקר השינה והקשר שלה להפרעות נפשיות באופן כללי, ולאובדנות בבני נוער בפרט. שינה קשורה בתהליכי למידה, וויסות רגשי, תפקודים ניהוליים, אימפולסיביות, דיכאון וחרדה. תוצאות המחקר שופכות אור על תפקיד השינה כגורם סיכון מיידי לאובדנות בבני נוער. בנוסף, לאור הקשרים הרבים בין שינה להפרעות נפשיות ולסיכון אובדני, אנו משוכנעים שיש לבחון מחקרית את התועלת של הטיפול בבעיות שינה ככלי להפחתת סיכון אובדני באוכלוסיות רגישות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה