מדדים ומחקרים

מחקר חדש חושף: הכחשת השואה ברשתות החברתיות חזקה יותר מאי פעם

ארגון CyberWell פרסם את נתוניו בנוגע לשיח שנאה הקשור לשואה. בין הפוסטים העולים - לעג לניצולי שואה, הצדקה של היטלר ותאוריות קונספירציה. איך הרשתות נלחמות בתופעה?
מערכת ice | 
יום השואה (צילום shutterstock)
לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה פרסם היום (רביעי) ארגון CyberWell דוח המתאר את מצב הכחשת השואה ברשתות החברתיות. הדוח מציג כיצד פרסומים שונים ברשתות החברתיות מצדיקים את פעולותיו של היטלר או מכחישים את אירוע השואה. בנוסף, המחקר חושף עלייה של פרסומים אנטישמיים לאחר מתקפת הטילים האיראנים על ישראל.
בשונה ממחקרים קודמים של הארגון, הבדיקה התמקדה בדברי שטנה בהקשרי שואה בלבד. מדובר בפוסטים המכחישים שואה, מקדמים אנטישמיות באמצעות דמויות כמו היטלר ומצדיקים את השואה. פרסומים אחרים לועגים לניצולי השואה או מקדמים קונספירציות אנטישמיות בהקשר לשואה, כמו טענה על כך שהיטלר היה יהודי. 
הנתונים חושפים שבעקבות המתקפה האיראנית נרשמה עלייה של תמיכה והאדרה של היטלר. לדוגמה, מתחילת אפריל 2024 בפלטפורמת X (לשעבר טוויטר) פורסם הביטוי "היטלר צדק" באנגלית לפחות 2,600 פעמים והגיע לקהל פוטנציאלי של 1.8 מיליון משתמשים. כך למשל כתב ציוץ שפורסם ברשת החברתית: "היטלר אמר אני משאיר את מאה היהודים הללו למען ידע העולם למה רצחתי אותם. לו רק לא היה משאיר אותם בחיים העולם היה מקום הרבה יותר שלו". הפוסט הוסר, אך רק לאחר שזכה למעל ל-70 אלף צפיות. 
בנוסף, חושף הדוח אלו מהרשתות החברתיות פועלת נגד פרסומים אנטישמיים שכאלו בצורה מספקת. לכאורה, בכל הרשתות החברתיות המרכזיות יש מדיניות כנגד הפצת דברי שטנה. בפועל, על פי הדוח, מצטיירת מדיניות של אכיפה בעייתית בחלק מהרשתות. כאשר מדובר בתוכן הקשור להכחשת שואה בלבד אחוז ההסרה באנגלית ברשתות החברתיות של פייסבוק ו-X עלה באחוזים בודדים. 17% אחוז מהפרסומים מכחישי השואה בפייסבוק הורדו (לעומת 11% בשנה שעברה). ברשת X הוסרו 42% (לעומת 34% בשנה שעברה). 
שיעורי ההסרה של התכנים משתנה גם בין השפות השונות. כך לדוגמה, אחוז ההסרה של תכנים אנטישמיים בהקשרי שואה באנגלית עומד על 35%. אחוז ההסרה של פוסטים דומים בערבית עומד על 9%. בפייסבוק ובאקס ירד שיעור ההסרה של הפוסטים בערבית משנה שעברה. כעת, רק 3% מהציוצים מכחישי שואה ברשת X מוסרים. גם לגבי פייסבוק חושף הדוח נתונים מדאיגים - פחות מאחוז מהפוסטים המכחישים שואה בערבית מוסרים ברשת החברתית. 
ארגון CyberWell מתמחה בניתוח וניטור תוכן אנטישמי ברשת. הארגון משתמש בכלי דאטה ובינה מלאכותית. מאז ה-7 באוקטובר שלחה החברה דוחות מיוחדים למספר רשתות חברתיות ואף שלחה מידע לגוגל בניסיון למגר את התופעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה