נדל"ן ותשתיות

למרות המלחמה - ההתעוררות בשוק הנדל"ן כבר כאן

יקי שוורץ, מנכ"ל חברת הנדל"ן "הרי זהב" בטור מיוחד: "סביר מאוד להניח שהקיפאון הארוך בשוק הנדל"ן יישבר תוך מספר חודשים עם שוך הקרבות והמשך חזרת חיילי המילואים הביתה"
יקי שוורץ |  3
יקי שוורץ מנכל הרי זהב (צילום יחצ)
השפעות המלחמה, שניתן להעריך שתיארך לפחות מספר חודשים נוספים, ניכרות במשק הישראלי בעוצמות משתנות בענפים השונים, כאשר ענף הבנייה סבל מהאטה בביקוש במשך תקופה משמעותית עוד לפני המלחמה.
בחודש אפריל 2022 החל בנק ישראל להעלות את הריבית מדי חודש כדי להילחם באינפלציה, במשך למעלה משנה עלתה הריבית ב- 4.65% עד שנעצרה במאי 2023. מסביבת ריבית אפס לסביבת ריבית משמעותית שנוגעת בכל אחד ואחת, בעובד הפשוט ובחברות הענק. במשכנתא של משק הבית ובהוצאות המימון של החברות.

סביבת הריבית הביאה להאטה בביקוש לדירות ולהאטה בקידום ההיצע ע"י חברות הנדל"ן, במקביל פרסם בינואר 2023 שר המשפטים יריב לוין את התוכנית לחקיקה בתחום המשפטי (הרפורמה המשפטית/ההפיכה המשטרית) מהלך אשר הביא למחאות יוצאות דופן בהיקפן, משכן ותקיפותן. אירועים אלו תרמו לחוסר הבהירות והביטחון של חלק מהרוכשים.
לאחר כשנה וחצי של עליות ריבית וויכוחים פנים חברתיים פרצה המלחמה שגוזרת על ענף הנדל"ן חודשים נוספים של האטה. גיוס המילואים הנרחב משפיע על כח האדם של חברות הנדל"ן והרוכשים שמגויסים יחד, שרשראות האספקה מהמפעלים וקבלני המשנה השונים. איסור כניסת פועלים מיהודה ושומרון לערי ישראל וליישובי יהודה ושומרון עצמם גרעה היקף משמעותי של פועלים שנדרשים להמשך העבודות שגם ככה היו בחסר עוד לפני המלחמה ולכן נעשות פעולות להבאת עובדים זרים נוספים.
הבנייה האטה בחלק מהאתרים ובאחרים הגיעה לכדי בלימה מוחלטת. ישנם קבלנים וספקים שנקלעו לקשיים תפעוליים וכלכליים וחלקם ייתכן ויקרסו. נראה שאי הוודאות והאתגרים בענף יימשכו באופן דומה בתקופה הקרובה אך לאחריה צפויה פריחה משמעותית מחודשת.
הורדת הריבית עליה הכריז לפני מספר ימים בנק ישראל, בשיעור של 0.25%, יכולה ללמד על כך שההתעוררות כבר אכן כאן, וסביר מאוד להניח שהקיפאון הארוך בשוק הנדל"ן יישבר תוך מספר חודשים עם שוך הקרבות והמשך חזרת חיילי המילואים הביתה. הישראלים רוצים דירה משלהם. אותם ישראלים נמנעים כבר שנתיים מרכישת דירה.
הביקוש הקיים אף יגבר ממספר סיבות הנראות לעין. הראשונה היא שמאז מאי 2023 הריבית לא עלתה ולמעשה בחודש שעבר ישנה האטה בקצב האינפלציה. ייתכן והאטות נוספות פוסט מלחמה יגרמו לבנק ישראל להמשיך ולהוריד מעט את הריבית כדי להגביר צריכה ולעודד את המשק. מהלך זה עשוי להגביר גם הוא את הביקוש לרכישת דירות בעקבות הוזלת המשכנתאות.
הדבר עולה בקנה אחד עם הודעתו האחרונה של הפד שהכריז שהוא משאיר את הריבית על כנה, כשהצפי הוא גם להביא לירידות ריבית בשנת 2024, דבר שמרמז על היפוך המגמה הקרב. אלה בשורות חשובות שמעידות על מה שצפוי לקרות בקרוב בשוק העולמי, שישפיע גם על השוק הישראלי.
סיבה נוספת היא שבישראל, היסטורית, חלה עלייה בשיעור הפריון לאחר מלחמות. עלייה בשיעור הפריון לאחר מלחמות היא תופעה ידועה בישראל ובעולם. במחקר שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2019, נמצא כי שיעור הפריון הכולל בישראל עלה ב-10% בממוצע, שנתיים לאחר מלחמת העצמאות  עלייה דומה נרשמה גם לאחר מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. משפחה שתרצה ילד נוסף תזדקק לפתרון דיור מתאים שיזין ביקוש נוסף.
בנוסף, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2023, הגיעו לישראל כ-30,000 עולים חדשים לעומת 10,000 ישראלים שעזבו. זהו מספר הגבוה ביותר של עולים ועוזבים שנרשמו בישראל מאז שנת 2012. גלי האנטישמיות שחווים היהודים באירופה ובאוניברסיטאות בארה"ב עשויים להגביר את העלייה ארצה.
צה"ל פועל באופן מרשים ברצועת עזה, במידה וההישג הצבאי יהיה מרשים ויתורגם לתמורות מדיניות שכתוצאה מהן האיום הבטחוני על ישראל מרצועת עזה מוסר במלואו או קטן באופן משמעותי, יהיו לכך גם תמורות כלכליות נרחבות שיבואו לידי ביטוי בכלל ענפי המשק. משקיעים ירגישו בנוח להשקיע בישראל ולישראלים יהיה בטחון רב יותר לרכוש דירות בכל רחבי הארץ, באשקלון ובעוטף.
אפשר להיות אופטימיים שמחשיכה גדולה נצא לאור גדול. ננצח את הרוע ונמשיך לבנות וליישב את הארץ.
* יקי שוורץ הוא מנכ"ל חברת הנדל"ן "הרי זהב"
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שטויות
    אלי 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי לפני המלחמה השוק היה מת. למה שיחזור עכשיו אחרי מלחמה?בגלל שהורידו 0.25% בריבית ? מזכיר שהיא עלתה מ 0.1% ל 4.75%..
    סגור
  • 2.
    הבנייה ביהודה ושומרון היא העתיד
    שלומי 01/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבנייה ביהודה ושומרון היא העתיד. המחירים בשרון מטורפים ואילו בעוטף השרון והמרכז המחירים עדיין שפויים. בהצלחה
    סגור
  • 1.
    חברת הרי זהב
    יניב מרמלשטיין 01/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 4
    אין על הרי זהב אחת מחברות הבנייה הטובות בישראל
    סגור