נדל"ן ותשתיות

משכורת של 22,000 שקל בחודש: כך ייפתר המחסור בעובדי בניין

עבודה עברית: לא צריך ללכת רחוק בשביל לאתר את הפתרון לבעיית המחסור בעובדים בענף הבניה – כך נגייס עשרות אלפי עובדים צעירים בתוך מספר שבועות 
עו"ד אביב טסה | 
עוד לפני תחילתה של מלחמת חרבות ברזל, החלו להיווצר בענף הנדל"ן סימנים מדאיגים וחשש משמעותי שחברות רבות עלולות לקרוס. אחת הסיבות המשמעותיות הן עלייתה של הריבית בכל רחבי העולם ובפרט בישראל בשנה וחצי האחרונות. מספר חברות מצומצם הגיע אף למצב של חדלות פרעון וקיים תרחיש מבהיל שחברות נוספות ילכו בעקבותיהן.
מאז תחילתה של המלחמה, החשש התעצם בשל מספר סיבות אך המשמעותית מכולן היא המחסור החמור בעובדים בשל המצב בעורף, ועצירת העבודה של הפועלים הפלסטינים מיהודה ושומרון.

יזמים וקבלנים רבים מתמודדים בחודשיים האחרונים עם המחסור החמור של פועלי בניין שגורם מחד גם לעבודה להתארך וליצור נזקים כספיים נוספים ובנוסף, בשל הביקוש הגבוה לעובדים לעומת ההיצע, שכרם של העובדים הקיימים עלה באחוזים גבוהים מאד. את ההשלכות בסופו של התהליך, יישאו על גבם הרוכשים החדשים בעתיד ותוך כדי התהליך קיים חשש כבד שחברות לא יוכלו לשאת על גבן את שכר העובדים החדש ויקרסו.
המדינה, עם תחילת המלחמה, החלה בניסיונות להבאת עובדים זרים ממדינות ברחבי העולם בכדי להיענות על הביקוש. אולם, מכיוון שמדובר בביקוש כה גדול, ישנן ספקות גדולים אם עובדים ממדינות שונות יוכלו להספיק ולמלא את החסר, שכן יש פה עניין של איתור עובדים, ראיונות, הכשרה, היתרי עבודה ועוד.
לכן, אני חושב שהמדינה חייבת להתייחס לנושא כבעיה לאומית כבדת משקל ולנסות לטפל בה באמצעים הקיימים. לטעמי, יש לקדם רעיון רחב היקף אשר במסגרתו המדינה תצא בהטבות משמעותיות וחד פעמיות לתעסוקת עובדים צעירים ישראלים בענף הבניה.
המטרה: גיוס 50,000 עובדים תוך מספר שבועות
בשל מצב המלחמה שלא הכרנו כמותו ותחושת לאומית של אחדות גורל ושמירה על הבית, אני משוכנע שיימצאו האנשים שיהיו מוכנים לתרום למען הצלתה של הכלכלה. חצי השנה הקרובה (עד שימצא פתרון עם עובדים זרים ו/או מודל לשילוב עובדים פלסטינים) הינה קריטית ביותר ויש לתת פתרון מיידי לתקופה זו.
ישנם בחורים צעירים רבים שהשתחררו מהצבא בשנה האחרונה וטרם הספיקו לעבוד ו/או ללמוד והם יכולים לתת מענה מהיר ויעיל. על מנת לגייסם לעבודות הבנייה קודם כל יש לצאת בקמפיין על החשיבות של הדבר ועל תרומתם לחוסנה הכלכלי של מדינת ישראל ומצד שני יש צורך הכרחי להציע סובסידיות והטבות משמעותיות מאד.
בין ההטבות אשר יש לקחת בחשבון לטעמי: תשלום מענק חודשי כתוספת לשכר בגובה 5,000 שקל למשך חצי שנה, לכל עובד חדש שייקלט בתחום. כיום עובד בניין מקבל שכר של 800 שקל ליום, וכך עובד יכול להגיע לשכר של כ–22,000 שקל (סכום שהוא לא יקבל בשום מקום אחר). הטבת מיסים לאורך תקופת העבודה. סבסוד קרקעות בפריפריה לחיילים משוחררים לאחר השתלבות בתחום של מספר תקופת מינימום. סבסוד לימודים אקדמאיים לאחר סיום תקופת מינימום של עבודה בענף.
מעבר ליתרון של גיוס עובדים בצורה מהירה לענף הבנייה, ישנם יתרונות נוספים לביצועו של המהלך והם שהכסף יישאר בישראל ולא יעבור למדינות זרות. כמו כן ישנו סיכוי שיש עובדים שירצו להמשיך בענף הבנייה, וגם שהרבה מהכסף השחור בבניין ייעלם עם משכורות מסודרות. אני חושב שבמהלך כזה כל הצדדים יהיו מורווחים ועל כן אני מקווה שהקברניטים חושבים גם על מהלך מסוג זה.
* עו"ד אביב טסה הינו מומחה לתחום ההתחדשות העירונית ובעלי "אגם שביט יזמות בנדל"ן"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה