נדל"ן ותשתיות

על רקע נתוני הבנייה שפורסמו: זה מה שצפוי ברגע שהביקוש יעלה

היום פורסמו נתוני התחלות הבנייה מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והממצאים בדוח המדובר מדאיגים את אנשי המקצוע בתחום
מערכת ice | 
שמוליק כהן, אוהד אסרף (צילום דובי שמח, רז רוגובסקי)
היום פורסמו נתוני התחלות הבנייה מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והממצאים בדוח המדובר מדאיגים את אנשי המקצוע בתחום.
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של חברת ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מגיב לנתונים אומר: "שהירידה בהתחלות בנייה צריכה להדאיג מאוד את מקבלי ההחלטות בממשלה. במשך שנים דובר על הצורך להגדיל את היצע הדירות ורק אחרי שנים של שיווקים מאסיביים התחלות הבנייה כבר הגיעו ברבעון הראשון של שנת 2022  לכמעט 20,000 דירות ברבעון אך מאז עליית הריבית אנחנו עדים לקריסה במספר התחלות הבנייה החל מהרבעון השני 2022 על רקע עליית הריבית והירידה החדה בביקושים".
עוד הוא מוסיף ומבהיר: "הבעיה המרכזית היא שהביקושים לדירות יתפרצו בבת אחת, כאשר הריביות יתחילו לרדת או כאשר תהייה הסתגלות בשוק למצב הקיים, אולם את התחלות הבנייה יהיה קשה מאוד להתניע מחדש באותו קצב  ונחזה שוב במצב שבו חברות הבנייה לא ערוכות עם מלאי של דירות התואם את הביקושים ומחירי הדירות יחזרו לעלות".
אסרף מבקש להזכיר על הפער בין הזכייה בדירות בארץ, ובין פרק הזמן של האכלוס בפועל. לדבריו, הדבר לוקח מספר שנים, ובסופו של דבר הרוכשים עשויים לחכות עד שש שנים לדירה מרגע פרסום המכרז - פרק זמן בו הם עדיי משלמים דמי שכירות גבוהים. אסרף מסכם: "משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל צריכים לקחת בחשבון את היום שאחרי ולייצר את התנאים שיעודדו יזמים להתמודד במכרזים גם בתקופה הזאת, באמצעות הפחתת מחירי המינימום של הקרקעות, הפחתת המיסים, דחיית תשלומים על הקרקע על מנת להוריד את הוצאות המימון (כפי שהוצע בחוק ההסדרים אך לא אושר)".

שמאי המקרקעין שמוליק כהן, מנכ"ל ומבעלי SK שמאות, מצטרף ואומר: "הירידה בהתחלות הבנייה היא תעודת עניות לממשלה ופגיעה קשה בענף. חלפה יותר משנה מאז שהריבית התחילה לעלות וכבר חודשים רבים שהשוק מתאפיין בירידה בביקושים ובירידה בהשתתפות במכרזים. לא ברור למה עד עכשיו הממשלה לא ביצעה מהלכים שיעודדו יזמים להמשיך ולבנות".
כהן מוסיףף וקורא לממשלה לפעול: "בממשלה חייבים להציג פתרונות מיידים, עלויות המימון ליזמים שרוכשים קרקע מהמנהל זינקו מסכומים שוליים לעשרות מיליוני שקלים בשנה, רשות מקרקעי ישראל לא יכולה להמשיך לשווק קרקעות במחירי מינימום גבוהים המבוססים על מכרזים קודמים או לנסות לשווק קרקעות לשכירות ארוכת טווח באותם תנאים, יש לייצר את התנאים המתאימים שיפחיתו את השפעת הריבית ויפחיתו את הסיכונים ליזמים. רק עכשיו מתחילים לדבר על הפחתת מס הרכישה ליזמים ועל פתרונות נוספים אולם זה מעט מדי וייתכן שגם מאוחר מדי. היום הביקושים לדירות נמוכים, אבל הצורך בדירות רק הולך וגדל עם הגידול באוכלוסייה וגם לאור עליית מחירי השכירות כאשר הביקושים יתפרצו הם יפגשו מלאי קטן של דירות ושוב נחזה בעליית מחירים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה