נדל"ן ותשתיות

משרד הפנים מפתיע: תמ"א 38 תתארך על חשבון חלופת שקד?

תמ"א 38 אמורה להסתיים באוקטובר השנה לטובת התכנית החדשה שהציעה איילת שקד. בדיון על חיזוק המבנים הפריפריה, חברי ועדת הפנים הופתעו לגלות שהתכנית הישנה שמעדיפה את מרכז הארץ, עלולה להתארך
מערכת ice |  1
פרויקט תמ"א 38 בצפון הארץ (צילום פלאש 90/ מאיר וקנין)
בחודש אוקטובר הקרוב אמורה להסתיים תכנית תמ"א 38 כפי שאנחנו מכירים אותה, ובמקומה מיועדת להיכנס לתוקף "חלופת שקד" של שרת המשפטים היוצאת, המאפשרת קידום תוכניות להתחדשות עירונית פרטנית במספר מסלולים, מסלול הריסה ובניה מחדש המאפשר תוספת זכויות בניה של עד 400% ואף יותר במקרים שישנה תוכנית כוללנית המאפשרת העמסת זכויות מעבר לכך.
לאור זאת, היה מפתיע לשמוע היום (שני) בוועדת הפנים של הכנסת את היועץ למנכ"ל משרד הפנים, יוסף חיים שמחון, שאמר כי המשרד בוחן הארכה של תמ"א 38 המקורית, לאחר שהוארכה כבר בשנה עד אוקטובר הקרוב. היועץ למנכ"ל הבהיר כי למרות החיסרון של תמ"א 38 שהיא יעילה בעיקר למרכז הארץ, הם עובדים על פתרונות שיקדמו פרויקטים באזורי הפריפריה.
מסלול הריסה בחלופת שקד הינו המסלול המועדף ביותר מכיוון שיוצר חידוש אמיתי של הבניין, מאפשר הקצאת שטחי ציבור של עד 10% בבניין החדש. ישנה אף אפשרות של קידום מתחמי של שנים שלושה בניינים שחידושם נעשה מכוח החלופה. מסלול נוסף שהחוק יצר, הינו מסלול הריסה ובניה מחדש וניוד הזכויות, המסלול מאפשר במקרים בהם לא ניתן לנצל את זכויות הבניה הנוספות לאפשר את תוספת הזכויות במתחם אחר (מתחם קולט) אשר בכוחו לשאת את הזכויות הנוספות (מה שמכונה "ניוד זכויות").

המסלול השלישי הינו מסלול של חיזוק מבנה שם בדומה לתמ"א 38 המבנה הבודד עובר שיפוץ וחיזוק תוספת ממ"ד ונוספות לו יחידות דיור בשיעור של עד 200%. חשוב מכך, החוק כולל סעיף ייחודי שמטרתו קידום פרויקטים להתחדשות עירונית בדגש על אזורי הפריפריה בהם שווי הקרקע נמוך, התוספת מאפשרת לשר הפנים לקבוע בצו אזורים בהם יהיה ניתן לקבוע את תוספת הזכויות עד לסך של 550% לטובת פרויקט של הריסה ובניה מחדש.
בוועדת הפנים בראשותו של ח"כ יעקב אשר שמו דגש על הפריפריה לאור אירועי רעידת האדמה האחרונים באזור השבר הסורי-אפריקאי. "המטרה יושבת באזורים של הפריפריה, יש שם הרבה מאד מבנים ישנים ומחצית מהמבנים בסיכון. את מירב תשומת הלב צריך לשים במקומות הללו", אמר ח"כ אשר. "יש כאן סכנה מוחשית שממוקדת באזורים מסוימים, יש את מדינת ישראל של המרכז ויש את מדינת ישראל של הפריפריה. אני רוצה להקים מיידית קבינט שרים בנושא של ועידות אדמה ולמנות צוות מקצועי".
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר אמר: "היום אנחנו רואים שיזמים מגיעים ומקדמים תוכניות רק במקומות שבהם זה כלכלי להם, המטרה שלנו היא לייצר את הכדאיות הכלכלית הזו גם בפריפריה. אנחנו צריכים לייצר מתוך ההתחדשות העירונית שליש מצורכי הדיור של מדינת ישראל. אנחנו מרוצים מהכמות אבל לא מהפיזור". עוד אמר במברגר, "נוצרות שתי מדינות אחת הולכת ומתחזקת שזה נהדר כי זה גם חיזוק כלכלי, והשנייה לא, וגם שם המבנים מזדקנים. לפני הכל צריך פתרון לחיי אדם וההתחדשות העירונית היא פתרון גם לממ"דים. המבנים הללו הם בני 50-80 שנה ויש צורך לחזק גם שם". 
נציג התאחדות בוני הארץ עמית גוטליב אמר: "תמ"א 38 עומדת לפוג, זה אומר שאנחנו כבר לא יכולים להחתים דיירים, באוקטובר הזה אין יותר תמ"א 38. בניין שייחתם היום לא יספיק לפתוח תיק ברשות המקומית. חלופת שקד לא ישימה ויש מבנים שאין להם פתרון. צריך שתצא קריאה להאריך את התמ"א. היום לוקח לנו כמה שנים להחתים דיירים. לגבי הפריפריה, זה לא צריך להגיע מתקציב המדינה, אפשר לנייד רווחים מהמרכז לפרויקטים בפריפריה, אפשר לעשות את זה כפיילוט או הוראה שעה לשנה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מגדלים זו סכנה כפולה ומכופלת בארץ שבה תרבות בניה של שקר
    בני 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המגדלים בישראל שבנויים בטכנולוגיות מיושנות לא באמת עמידים לרעידות אדמה עוצמתית...מי מוכן להיתקע בבניין 30-50 קומות שנהרס חלקית
    סגור