נדל"ן ותשתיות

דירות לעשירים בלבד? זה השכר הממוצע שצריכים הרוכשים בישראל

בניתוח רמות השכר של רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי באזור ירושלים בחודש אוגוסט השנה נמצא כי השכר הממוצע למשק בית עמד על 14 אלף שקל, ברוטו לחודש
מערכת ice |  2
הזוגות הצעירים מסתערים על שוק הדיור (צילום unsplash, freepik)
על פי נתוני סקירת הנדל"ן של הכלכלנית הראשית, בחודש אוגוסט הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים ב-4.2 אלף דירות, כולל "מחיר למשתכן", מדובר בירידה חדה של 35% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. זהו גם שיעור הירידה החד ביותר ברכישות אלו מאז אפריל 2020, אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה.
בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 7% ברכישות אלו . בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש אוגוסט ב-3.6 אלף דירות, ירידה של 24%% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם. נציין כי עד חודש מרץ האחרון נרשם רצף עליות בשיעורים חדים ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ואילו מאז חודש אפריל נרשמת ירידה ברכישות אלו, יתכן בין היתר, על רקע העלאת ריבית בנק ישראל.

בפילוח גיאוגרפי של רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי נמצא כי מי שהובילו את הירידה החדה ברכישות אלו בהשוואה לאוגוסט אשתקד היו אזורי ת"א וחדרה, עם שיעור ירידה של 47% בכל אחד מאזורים אלו. אזור בולט נוסף בירידה חדה ברכישות אלו הינו אזור ירושלים, בו סך הדירות שרכשו הזוגות הצעירים בחודש אוגוסט עמד על כשלוש מאות דירות בלבד, ירידה של 33% לעומת אוגוסט אשתקד ואחת הרמות הנמוכות שנרשמו באזור זב בשלוש השנים האחרונות.

בניתוח רמות השכר של רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי באזור ירושלים בחודש אוגוסט השנה נמצא כי השכר הממוצע למשק בית עמד על 14 אלף שקל, ברוטו לחודש, תוך שונות גבוהה בחלוקה לחמישוני שכר. כך, בעוד שבחמישון הנמוך עמד שכר זה על 4.5 אלף שקל (נדגיש, למשק בית), בחמישון העליון הגיע שכר זה קרוב ל-32 אלף שקל. שונות זו מוסברת בין היתר בשכיחות גבוהה של משקי בית חרדים בחמישונים הנמוכים.
בהשוואה לרמות השכר של מי שרכשו את דירתם הראשונה באזור זה (בשוק החופשי בלבד) ב-2019 , נמצא כי בניגוד לאזורים אחרים שניתחנו בחודשים הקודמים (נתניה, ב"ש, חיפה), רמות השכר של הרוכשים באזור ירושלים באוגוסט השנה גבוהות יותר, ובאופן משמעותי, בפרט בארבע החמישונים הנמוכים. במקביל נמצא כי אמנם גם רמות המחירים של הדירות שנרכשו באוגוסט 2022 גבוהים משמעותית מאשר ב-2019, אולם בשני החמישונים הנמוכים פערי השכר (בין הרוכשים באוגוסט השנה לעומת 2019) גבוהים מפערי המחיר.
ולהיפך, בשני החמישונים הגבוהים (בחמישון השלישי פער השכר זהה לפער המחיר). ממצאים אלו מרמזים על עליה במינוף של שני החמישונים העליונים וירידה במינוף של שני החמישונים הנמוכים (אם כי סביר להניח כי לפחות בחמישון הנמוך, משקי הבית מתבססים במידה רבה על תמיכה כספית משמעותית נוספת, כמו למשל גמ"חים וכדומה. זאת נוכח רמות השכר הנמוכות שלהם).
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מס כבד על בעלי 10 דירות ומעלה יוריד מחירים וירחיק משקיע (ל"ת)
    יוסי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הזוי
    א 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איך אפשר לקנות בית ולהתקיים בשכר של 4500 ? פחות מ 20000 זה לא אפשרי
    סגור