נדל"ן ותשתיות

תקציב המדינה 2025: איך מחזירים את ענף הנדל"ן למסלול? המומחים מנתחים

הדיונים לקראת תקציב המדינה לשנה הבאה מעלים הילוך, ומחייבים התייחסות מעמיקה גם למשבר בענף הנדל"ן. אילו צעדים על שר האוצר לנקוט כדי לשקם את הענף ולעורר את השוק? אוהד דנוס, גלית וינדר טפר, עמית גוטליב ויגאל רונאי עושים סדר

מערכת ice | 
אוהד דנוס (מימין), גלית וינדר טפר, יגאל רונאי, עמית גוטליב (צילום Magma Images, shutterstock, שחר שירזי, ענבר מרמרי, עידן גרוס)
תקציב המדינה לשנת 2025 יעמוד תחת הכותרת "ממלחמה לצמיחה", כשעל הפרק שורה ארוכה של אתגרים. אחת המשימות הבוערות בתקציב המיועד נוגעת לטיפול בענף הנדל"ן ובמשבר הדיור. מה צריכים שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' והממשלה לעשות כדי להעלות את להעלות את הענף על המסלול ולעורר את השוק? נבחרת הנדל"ן של אתר ice, עם ההסברים והפרשנויות.
אוהד דנוס
הבעלים של משרד דנוס-להט וראש לשכת שמאי המקרקעין לשעבר

"אנחנו מדברים למעשה על ארבע פעולות הכרחיות ודחופות:
 
  • הבאת עובדים זרים לישראל ובמספרים משמעותיים. נדרש לאפשר לחברות בנייה וחברות יזמיות להתקשר בהסכמים ישירים מול חברות כוחות אדם מעבר לים,  ולהקל על הביורוקרטיה הכרוכה בהגעתם של הפועלים לארץ והשתלבותם בענף הבנייה. עד כה המדינה נכשלה בכל הקשור בהתמודדות עם הנושא החשוב הזה, כשהשורה התחתונה כאן ברורה וחד משמעית: ללא טיפול דחוף, אתרי הבנייה בישראל ימשיכו לעבוד במתכונת מצומצמת.
 
  •  הפחתת מס הרכישה למשקיעים ל-5% לפרק זמן של שנתיים. צעד כזה יוביל לכניסת משקיעים חזרה לשוק, ויעזור בשיפור המצב ההולך ומחריף בשוק השכירות.  
 
  • קידום בנייה להשכרה ארוכת טווח. רצוי שבכל תוכנית שמתאשרת, לפחות 20% מיחידות הדיור יוקצו להשכרה ארוכת טווח.
 
  • שחלוף נכסים מניבים בפטור ממס לשנתיים בהוראת שעה –  זאת על מנת לעודד את שוק הנדל"ן המניב שנמצא באיזשהו קיפאון המהלך יסייע לשיפור המצב התזרימי של חברות הנדל"ן ויאפשר להן להשקיע יותר כספים בשוק – בין אם לנדל"ן המניב ובין אם לנדל"ן למגורים – ולתת רוחב גבית לכל ענף הבנייה".
 
גלית וינדר טפר 
מנכ"לית הפניקס ליווי בנייה 

"שוק הנדל"ן, ככל שוק, מתקיים מביקוש והיצע. בצד הביקוש, נראה כי בחודשים האחרונים, על אף המלחמה והתחושות הקשות של הציבור – רכישת הדירות נמשכת. הנתונים מעידים על עליית מחירים מסוימת, שגם אם אינה אמיתית במלואה לאור מבצעי מכירה שונים, כבר מתחילה להראות מגמה. מניתוח הפרויקטים המלווים על ידי קבוצת הפניקס והדוחות הכספיים של החברות הציבוריות, עולה כי המכירות בפרויקטים השונים ממשיכות ביתר שאת.
עם זאת, חשוב גם להביא בחשבון כי צד ההיצע לוקה בחסר ומצב הבנייה אף מחמיר: הן לאור ירידה בקצב שיווק הקרקעות והאטרקטיביות שלהן בעולם של ריביות גבוהות, והחששות מיכולת ביצוע ועיכובים אשר משמעותם עלויות בנייה נוספות; והן עקב המחסור הקיים בפועלים, לקידום וביצוע פרויקטים קיימים ועתידיים – מחסור שלא נראה כי הצטמצם באופן ניכר, למרות חודשי הלחימה הארוכים.
שינוי המצב בשוק הנדל"ן מחייב את המדינה לפעולות מהירות ויעילות: הסטת תקציבים, לצד הסרת חסמים בכל תהליכי קידום וביצוע הבנייה – החל משלב שיווק הקרקעות, דרך שיפור הביורוקרטיה וקיצור לוחות הזמנים במוסדות התכנון הארציים והעירוניים, ועד עידוד הבאתם והכשרת פועלים ישראלים וזרים שייבנו בפועל את הפרויקטים".
עמית גוטליב 
יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ

"שוק הנדל"ן בישראל נמצא לקראת נקודת רתיחה. בדו"חות האחרונים של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בנתוני הלמ"ס ובמסמכים נוספים אנו רואים עלייה ממתמשכת בכמות העסקאות ומחירי דיור מאמירים. הציבור הבין שאין כמעט התחלות בנייה, וברגע שההיצע נמוך והביקוש הולך וגדל – מחירי הדירות יוסיפו להתייקר.
אני סבור כי שר האוצר חייב להתערב בשני נושאים מהותיים: ראשית, יש צורך בעוד כוח אדם. אנחנו נמצאים במחסור של כ-85 אלף עובדים כבר כמעט שנה, כשהמשמעות היא פגיעה ביכולת שלנו לבנות הרבה ולבנות מהר. אפשר לחתוך בביורוקרטיה ולהפסיק לחפש לקחת קרדיט על מהלכים שנועדו לשרת את אזרחי המדינה.
שנית, יש לפעול להקמת מערכת תמריצים מאוזנת עם יעדי בנייה לכל רשות בישראל. ברגע שראשי הערים יבינו שתוספת דירות תעניק להם הכנסות מצד הממשלה, לצד בניית תשתיות תומכות נדל"ן כדוגמת מבני ציבור, מוסדות חינוך וכבישים – הם יאשרו הרבה יותר דירות ובפרקי זמן מהירים יותר. כך ניתן יהיה להגביר את ההיצע בלב אזורי הביקוש ובפריפריה. הנעת שני המהלכים הללו עוד במסגרת התקציב הנוכחית, תוביל לוודאות ולאופק תיכנוני נכון שיוכל לפתור במרוצת הזמן את משבר הדיור".
יגאל רונאי
ראש מסלול לימודי נדל"ן, מנהל אקדמי של מרכז הנדל"ן ומרצה לכלכלה במסלול האקדמי המכללה למינהל. כיהן כסמנכ"ל בנק דיסקונט ויו"ר קרן ריט1
 

"ענף הנדל"ן, זה לא סוד, הוא מנוע כלכלי מרכזי של המשק הישראלי. למשבר בענף זה חשוב להתייחס ברצינות רבה, משום שהוא יכול להשפיע על כל תהליך ההתאוששות והצמיחה העתידית של המשק, שנחוץ במיוחד בעת הזו – ולכן חייבת להיות התמקדות ספציפית בנושא במסגרת בניית תקציב המדינה הקרוב.
הנדל"ן בישראל סובל זה שנים מבעיית היצע, שבימים אלו ובראייה צופה פני עתיד, רק הולכת ומחריפה לאור הירידה בהתחלות הבנייה. אם בעבר דובר על בעיות הנובעות מהיעדר תיכנון ושיווק קרקעות, במהלך החודשים האחרונים נוספה גם מצוקת כוח אדם קשה, שמעכבת מימוש תהליכי בנייה.
 שתי נקודות מרכזית שחשוב להתייחס אליהם במסגרת התקציב:
 
  • בעיית כוח האדם בענף הבנייה – ובכלל זה: תוכניות הכשרה בתחום ענף הבנייה בשיתוף עם היזמים. בו בזמן, יש לגבש תוכניות מעודדות ומקלות על יבוא ידיים עובדות בדגש על היזמים.
 
  • פיתוח האזורים שנפגעו בזמן המלחמה. יש להתייחס ליום שאחרי סיום המערכה, ולבנות תוכניות תואמות – ובכלל זה: תוכניות ותקציבים מעודדי בנייה ותוכניות שיקום ייחודיות  לאזורים  שנפגעו; מתן הקלות וסיוע בתחום הבנייה באזורים אלו; גיבוש פרויקטים ממשלתיים בתחומי הנדל"ן והתשתיות לאזורים אלו – ובדגש על משיכה של אוכלוסיות חזקות, עסקים ושדרוג והקמת תשתיות".

צילומים: שחר שירזי, ענבר מרמרי, עידן גרוס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה