נדל"ן ותשתיות

תם עידן הפחם בישראל? זאת ההחלטה המפתיעה - למרות ההבטחות של הממשלה

החלטה חדשה של שר האנרגיה אלי כהן תאפשר המשך הפעלת יחידות הפחם הישנות בתחנת אורות רבין בחדרה, בניגוד להחלטת הממשלה מ-2018 שקבעה סגירתן.  יחידה 70 החדשה צפויה להתחיל לפעול בספטמבר. ההחלטה נובעת מהחשש ממחסור בחשמל, ובינתיים ההערכה היא שהיחידות הישנות יעברו למצב זמינות מינימלית
מערכת ice | 
השר אלי כהן (צילום shutterstock, פלאש 90/ אורן בן חקון, משה שי, מרים אלסטר)
ברקע רפורמת החשמל, שר האנרגיה אלי כהן צפוי להעלות היום (ראשון) בישיבת הממשלה החלטה שתאפשר המשך הפעלת יחידות הפחם הישנות והמאובזרות במפעלי החשמל של תחנת אורות רבין בחדרה. החלטה זו, המתעדכנת בעקבות האירועים הביטחוניים האחרונים, משמעה שיחידות 1-4 המזהמות לא ייסגרו מיד כפי שנקבע בהחלטת הממשלה מ-2018. זאת, למרות התכנון להפעיל במקביל את יחידה 70 החדשה המיועדת לפעול במחזור משולב (מחז"מ).
על פי הדיווח של עידן בנימין בדה מרקר, ההחלטה החדשה נובעת מהחשש שמידת סגירת היחידות הישנות תוביל למחסור משמעותי בחשמל. יחידה 70, שתהיה הראשונה מסוגה באותה תחנה, צפויה להתחיל לפעול בספטמבר הקרוב, אך עד כה נתקלה בעיכובים. יחידה נוספת, 80, צפויה להיבנות בעתיד, אך המועד המדויק להשקתה עדיין לא ידוע.

 
תחנת אורות רבין כוללת שישה יחידות ייצור פחמיות, מהן ארבע (1–4) הן ישנות ומזוהמות ללא סולקנים. על שתיים מהיחידות (5–6) הותקנו סולקנים שמפחיתים את רמות הפליטות. בשנה הבאה צפויות היחידות המעודכנות לעבור הסבה לשימוש בגז, אך יחידות 1–4 יישארו פעילות עד להשלמת הקמת יחידה 80.
 
למרות האישור להמשך השימוש, משרד האנרגיה שוקל להותיר את היחידות הישנות במצב של זמינות מינימלית ולא להפסיק את פעילותן לחלוטין. המשמעות היא שהן יוכלו להופעל מחדש תוך שלושה ימים אם יידרש. ניר סהר, מנכ"ל איגוד ערים לסביבה שרון כרמל, הביע דאגה מההחלטה החדשה, וטען כי עיכובים נוספים עלולים להוביל להשלכות בריאותיות חמורות.
 

במצב הנוכחי, תחנות הפחם מספקות גיבוי משמעותי בזמן חוסרים בגז, אך פגיעתן באיכות הסביבה בלתי ניתנת להכחשה. החשש הוא כי עקב אי קבלת החלטות אסטרטגיות להקמת תחנות חדשות בזמן על ידי משרד האנרגיה, השימוש בטכנולוגיות מיושנות ומזוהמות צפוי להימשך.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה לפרסום של עידן בנימין בדה מרקר: "לאור צורכי משק החשמל כפי שהוצגו על ידי חברת ניהול המערכת, והרצון להבטיח אספקת חשמל סדירה, גם כחלק מהיערכות להסלמה בלחימה - המשרד מעדכן את החלטת הממשלה כך ששתיים מהיחידות הפחמיות יפסיקו לפעול באופן שוטף כבר בשבועות הקרובים, עם ההפעלה המסחרית של מחז"מ 70. שתי יחידות נוספות יפסיקו לפעול באופן שוטף עם ההפעלה המסחרית של יחידת מחז"מ 80. בהתאם להנחיית משרד האנרגיה והתשתיות, כל היחידות הפחמיות פועלות במינימום הנדרש לאבטחת שרידות המערכת. מבחינת צורכי משק החשמל, המשרד מקדם את תוספת ההספק הנדרשת הן בתחנות כוח מהטכנולוגיה היעילה ביותר והן באנרגיות מתחדשות. עד 2030, נדרשות לקום שתי תחנות כוח חדישות וקיים היצע תכנוני מספק להקמתן. בנוגע לצורכי המשק ל–2040-2030, ועדה בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה מגבשת את מדיניות הממשלה בנושא, וצפויה לסיים את עבודתה בשבועות הקרובים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה