נדל"ן ותשתיות

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "למנוע הרחבת שינוע נפט במפרץ אילת"

במכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ביקש להוריד את הצעת המחליטים בנושא "ניהול סיכונים מזיהום בנפט של מי הים במפרץ אילת". הוא הדגיש מדיניות אפס תוספת סיכון, חיונית והכרחית כדי להבטיח איזון בין הצורך לשמור על המוכנות לשעת חירום עבור משק הדלך לבין הצורך לפעול להפחתה עקבית של סיכונים לסביבה
מערכת ice | 
אילת (צילום unsplash)
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אסף יזדי, פנה היום (שלישי) למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, בדרישה להוריד מסדר היום את הצעת המחליטים בנושא "ניהול סיכונים מזיהום בנפט של מי הים במפרץ אילת", אשר מבקשת להרחיב את העברת נפט גולמי במפרץ אילת, ומהווה התערבות בוטה בשיקול הדעת המקצועי המסור בידי המשרד להגנת הסביבה ויש בה כדי לפגוע באופן מכוון בסמכויות ובתפקידי המשרד.
במכתבו, הדגיש יזדי כי מדיניות אפס תוספת סיכון, המהווה מדיניות ניהול סיכונים, חיונית והכרחית כדי להבטיח איזון בין הצורך לשמור על המוכנות האסטרטגית לשעת חירום עבור משק הדלק בישראל לבין הצורך לפעול להפחתה עקבית של סיכונים לסביבה. בנוסף, פנה היום (מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה למנכ"ל משרד האנרגיה, לקבלת העמדה הברורה של משרד האנרגיה ביחס לצורכי המשק בישראל לאחסון ולהעברה של נפט גולמי, תוך התייחסות לפעילותה של חברת קצא"א באשקלון ובאילת ובהתייחס לצורך בהרחבת נמל אילת כך שיוכל לקלוט תזקיקים.
 
כי על אף פניות קודמות מטעם המשרד להגנת הסביבה, עד לרגע זה עמדת משרד האנרגיה טרם הועברה. בנוסף, לא בוצעה בחינה אמיתית של הצרכים למשק האנרגיה של ישראל בשגרה ובחירום, ועל כן לא ברור על מה נסמכים משרד ראש הממשלה, משרד האוצר והמשרד לשיתוף פעולה אזורי בהצעת מחליטים זו.
שינוע נפט מהווה פוטנציאל סיכון משמעותי למפרץ אילת, שכן דליפת נפט עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לשונית ולערכי הטבע. הגדלה משמעותית של כמות הנפט המשונעת, הגדלת תדירות השיט, הפריקה והטעינה של מכליות מייצרת בהכרח סיכון גדול ביותר שלא ניתן למנוע לחלוטין. מפרץ אילת הוא אזור ייחודי ברמה בין-לאומית ובעל רגישות אקולוגית גבוהה ביותר. במפרץ אילת מצויה שונית האלמוגים היחידה בישראל והצפונית ביותר בעולם, והאזור מהווה בית גידול ייחודי ובו ערכי טבע רבים.

כל הגדלה של הסיכון להזרמת מזהמים לים צפויה לפגוע באיזון העדין שבין הצורך החיוני להגן על השונית ועל מפרץ אילת וערכי הטבע לבין השימושים הרבים והשונים בסביבה זו, לצד הנזק התיירותי והכלכלי שיגרם לעיר אילת בשל זיהום ים או פגיעה בשונית. להערכת המשרד, אומדן הנזק מאירוע שפך נפט במפרץ אילת לאירוע בודד של עד 25 אלף טון נפט גולמי שישפך לים יהווה השפעה כלכלית משמעותית של כ-16 מיליארד שקל למשק הישראלי. יש לציין, שהערכה זו מתייחסת לאירוע מצומצם, ואילו התרחיש הגרוע ביותר עומד על שפך של מכלית שלמה בהיקף של 270 אלף טון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה