נדל"ן ותשתיות

זינוק של 37% במספר יחידות הדיור בשלב מתקדם: מי העיר שהפתיעה בענק?

דוח של חברת דן אנד ברדרסטריט קובע כי אחת מכל 3 חברות הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית נמצאת בסיכון גבוה. חל גידול של כ-24% בפרויקטי תמ"א 38 שנמצאים בשלב קבלת היתר בניה, וגידול של כ-34% בפרויקטי תמ"א 38 שאוכלסו. להערכת הרשות הממשלתית, מגמה זו צפויה להימשך ואף להתרחב
מערכת ice |  1
תל אביב (צילום פלאש 90/ מתניה טאוסיג)
לדירוג התחדשות עירונית Duns 100 של דן אנד ברדרסריט, הדירוג הרשמי של היזמיות המובילות את הענף בישראל, נבחנו השנה מאות יזמים. על פי נתוני דן אנד ברדסטריט אחת מכל 3 חברות הפעילות בתחום נמצאת בסיכון גבוה. על כן, דרישת הסף הראשונית לדירוג בוחנת את איתנותה הפיננסית של כל חברה מועמדת.
איתנותה הפיננסית של כל חברה נבדקת באמצעות ניטור אחר המידע העסקי הקיים אודותיה במאגרי דן אנד ברדסטריט. סיכון החברה נבדק ובתוך זה ותק, מבנה בעלות הכולל חברות שלובות/ קשורות, תקינות חשבונות בנק של החברה, תביעות בהן החברה הייתה/ עודנה מעורבת ובדיקה על כל מידע התרעתי אודות החברה לאורך שנות פעילותה. נציין כי ממוצע הסיכון של החברות המדורגות הינו נמוך משמעותית מרמת הסיכון הענפית ושומר על יציבותו לאורך 3 שנות הדירוג האחרונות. 
במסגרת הליך הדירוג, כל חברה נדרשת למסור מידע מפורט אודות הפרויקטים בהם טיפלה נכון לתאריך ה-31 בדצמבר 2023. אמינות המידע נבדקת, שכן החברות מתבקשות להעביר לידי דן אנד ברדסטריט אסמכתאות מתאימות לפרויקטים, בהתאם לשלב בו נמסרו (היתר בניה, היתר בתנאים, טפסי 4 לפרויקטים שאוכלסו).
החברות דורגו במודל דירוג משוקלל – כל שלב בפרויקט קיבל משקל יחסי, כאשר משקל גבוה יותר ניתן לפרויקטים בשלבים מתקדמים. בתוך זה, בוצע שקלול של גודל הפרויקט (מספר יחידות הדיור המתוכננות/ שנבנו). בנוסף, מתוך הנחה שפרויקטים של התחדשות עירונית אורכים זמן רב ועתירי בירוקרטיה, ניתן משקל נוסף להיסטוריית הפרויקטים שאוכלסו. בתמ"א, ניתן משקל לפרויקטים שאוכלסו ב-5 השנים הקודמות לשנת הדירוג (2018-2022), ובפינוי בינוי, ניתן משקל לפרויקטים שאוכלסו מיום הקמת החברה. 
בדירוג דורגו 156 חברות, ביניהן 18 חברות שדורגו בתמ"א לפי ערים בלבד. מנתוני דירוג התחדשות עירונית Duns 100 לשנת 2024, עולה גידול בסך הפרויקטים. כך, חל גידול של כ-24% בפרויקטים שנמצאים בשלב קבלת היתר בניה, וגידול של כ- 34% בפרויקטים שאוכלסו (קיבלו טופס 4 במהלך שנת 2023). בנוסף, נתוני הדירוג מציגים גידול במספר הפרויקטים בשלב בקשה להיתר (בהלימה לנתוני הרשות להתחדשות עירונית). 
להערכת הרשות הממשלתית, מגמה זו צפויה להימשך ואף להתרחב, על בסיס התוכניות העירוניות המחליפות תמ"א 38 שהרשות מקדמת בימים אלה ב-18 רשויות מקומיות גדולות. יש לציין, שגם בשנת 2024 אנו ממשיכים לראות הגעה של פרויקטי תמ"א לכדי מימוש בעיקר במחוז תל אביב ומחוז מרכז, לעומת הפריפריה, ובפרט הדרום. בולטת במיוחד היא העיר תל אביב, שחל גידול של כ-37% במספר יחידות דיור בפרויקטים בשלבים מתקדמים (היתר בתנאים, היתר בניה, אכלוס) בשנת 2023, לעומת שנת 2022. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה
    יזם 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיף ציפור אחת ביד מ2 על העץ... שוחד. שחיתות . ובסוף 2 הציפורים יברחו..
    סגור