נדל"ן ותשתיות

סערה בוועדת הכלכלה: מה יעלה בגורל מספנות ישראל?

בתום דיון סוער קרא יו"ר ועדת הכלכלה ביטן למשרדי האוצר והתחבורה לקבל תוך שלושה שבועות החלטה בעניין המגבלה החלה על נמל מספנות ישראל. האוצר: "חושבים שנכון לבטל את המגבלה לחלוטין ולאלתר". מנהל רספ"ן: "העניין מורכב מאוד ובדיונים – בקרוב נצא במתווה שיקדם תחרות ויוריד את יוקר המחייה". יוזם הדיון ח"כ קלנר: "נמל המספנות מייצר תחרות ומוריד מחירים – השאלה היא מה טוב לאזרחי ישראל"
מערכת ice |  1
תעשיות מספנות ישראל (צילום יוטיוב/ תעשיות מספנות ישראל, shutterstock, freepik)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום (ראשון) במגבלה על פעילות נמל מספנות ישראל, לבקשת ח"כ אריאל קלנר. במהלך הדיון, שהיה סוער בחלקו, עלה כי המגבלה לפריקת 5% מהמטען הכללי שהוטלה על נמל מספנות ישראל היא תוצאה של הסכמי עבר ומכתב הסמכה של שרי התחבורה והאוצר. היו"ר ביטן ביקש כי השרים יבחנו את הנושא מחדש, ודרש תיקון למכתב ההסמכה תוך שלושה שבועות.
יו"ר מספנות ישראל, שלומי פוגל, אמר כי מדובר בנמל הקטן ביותר מבין 6 הנמלים, ורק עליו יש מגבלה. הוא הוסיף כי כל שר הבטיח שיסיר את המגבלה, אבל בפועל זה לא קורה. "אנחנו מסייעים בהורדת יוקר המחייה בישראל, זה לא הגיוני שדווקא אותנו עוצרים", אמר. ח"כ קלנר, שיזם את הדיון, אמר כי לפני כמה שנים נתן ייעוץ למספנות ישראל. הוא הוסיף, כי הדיון הוא על מה טוב לאזרחי ישראל ולרווחת המדינה. לדבריו, הנמל מייצר תחרות ומוריד מחירים בענפים בהם מותר לו לפעול, וצריך לקבל החלטה שתהייה טובה לכולם. ח"כ שלום דנינו אמר כי צריך להגיע לתחרות אבל לא למצב שבו עובדים מקבלים שכר מינימום.
 

ראש המחלקה התקציבית של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עמי צדיק, אמר כי לאור ההתפתחויות ב-20 השנים האחרונות, היום יכולים 6 הנמלים לתת מענה מהיר ויעיל לפריקה, אך חלק מהמשאבים לא מנוצלים ולכן זמן ההמתנה מתארך. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, ציינה כי המגבלה היא אכן נובעת מכתב ההסמכה של שרי התחבורה והאוצר, והם צריכים לקבל החלטה בעניין. מנהל אגף כלכלה ברשות הספנות, צביקה שפירא, הוסיף כי בימים אלה המשרד מקיים דיונים לבחינת הסרת המגבלה, באיזה אופן והשפעת המהלך על הנמלים ועל המשק וההחלטה תפורסם בקרוב.
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי אין סיבה להמשיך במגבלה וצריך להביא לניצול מרבי של כל נמלי הים הקיימים. נציג ההסתדרות, אלכס מילר, אמר כי הוא מאמין שבתקופה הקרובה תהייה פריצת דרך. יו"ר נמל אשדוד, שאול שניידר, אמר כי התחרות נפתחה ויש רק נמל ממשלתי אחד – אשדוד. הוא הוסיף כי ההסכם מבטיח לנמל אשדוד 70% מעלות שכר העובדים (500 מיליון שקל בשנה) גם אם לא תהייה עבודה, ושאל מה יקרה אם ייפרץ השכר ונמל אשדוד יישאר בלי עבודה. הוא הוסיף: "אנחנו מעוניינים בתחרות, אבל לא בג'ונגל.
יו"ר נמל חיפה, ד"ר רון מלכא, אמר כי גם כתב ההסמכה של נמל חיפה מגביל אותו לפעילות שלמספנות ישראל מותר לבצע, כמו שירותי הספנה ויבוא מלט וגרעינים. "אני בעד לפתוח תחרות הוגנת ולתת לנמלי חיפה, אשדוד ואילת את כל מה שמותר למספנות", אמר מלכא. המשנה למנכ"ל נמל המפרץ, יואב צוקרמן, אמר כי כולם בעד תחרות אבל צריך לשמוע את הרגולטור.

נציג אגף התקציבים באוצר, איציק דניאל, אמר כי באוצר חושבים שנכון לבטל את המגבלה על מספנות ישראל לחלוטין ולאלתר. לדבריו, "זה זכיר היסטוריוני של פעם, לפני הפרטת הנמלים, וזה לא נדרש". היו"ר ביטן שאל האם האוצר יהיה מוכן להסיר מגבלות גם מנמל אשדוד והנמלים האחרים, ודניאל השיב: "נשמח להסיר את כל החסמים הרגולטורים מכל נמל שהוא. הנמלים יודעים לפנות אלינו, הם מוזמנים לפנות אלינו כשיש להם חסמים ואנחנו ננסה לעזור".
 
מנהל רשות הספנות והנמלים, צדוק רדקר, אמר מנגד, כי "העניין מורכב מאוד ונמצא בדיונים בראשות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. בקרוב נצא במתווה שיקדם את התחרות ויוריד את יוקר המחייה. נתחיל במגבלת 5% ונמשיך עם יתר הנמלים". ממלא מקום מנכ"ל חברת נמלי ישראל, טיקו גדות, הוסיף כי התפקיד של נמל הוא לגשר בין האנייה לשוק, ולא מקום להקמת פעילות מסחרית אחרת שתשפר את רמת הרווחיות של הנמל, ולכן התחרות צריכה להיות במסגרת תפקידי הנמל. היו"ר ביטן סיכם וקרא למשרדי האוצר והתחבורה לסיים את בחינת הנושא בהקדם, ולהעביר תשובה לוועדה תוך שלושה שבועות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    "השאלה היא מה טוב לאזרחי ישראל" ... ממתי הם מתחשבים במה
    אני 02/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במה שטוב לאזרחי ישראל
    סגור