דעות

יש יד שמנענעת את עריסת ההיסטוריה, החרדה והאלימות

אני המפלצת, הרי כך הציגו אותי המסיתים הראשיים במודעות, בשלטי רחוב, בשלטוני-ווטצאפ, באמצעות ציטוטים חלקיים ומעוותים. ולא רק אותי, גם את חבריי. אנחנו המפלצות שחובה להציל את המדינה מפניהן. יש יד שמנענעת את עריסת ההיסטריה והחרדה וגם את עריסת האלימות והנשיא הרצוג העניק היתר במשתמע לשפיכות דמים 

השרה אורית סטרוק |  19
אורית סטרוק (צילום ברוך גרינברג)
אני מבטיחה לעצמי, לשולחי וגם למתנגדי, גם לאלה שנתנו לי את קולותיהם ותולים בי את תקוותיהם, וגם לאלה שהוסתו לראות בי מפלצת, מבטיחה להחזיק ולהפיח עוד אור בניצוץ האהבה. זה ודאי לא קל, אבל זו הדרך ואין אחרת.
המונים נקהלים ברחובות, והם מבוהלים, נסערים וחרדים, כל כך חרדים. בחרדתם, הם פועלים גם באלימות: אבן נזרקה על מנת לפגוע, כתובת: "בן מוות" נכתבה על קיר. ההמונים החרדים האלה מוסתים בכוונת-מכוון, בתקציבי עתק, בתכניות גאוניות וזדוניות שמטרתן לזרוע פחד וחרדה. יש יד שמנענעת את עריסת ההיסטריה והחרדה, וממילא גם את עריסת האלימות. 
ממי וממה הם חרדים? ממני. אני המפלצת, הרי כך הציגו אותי המסיתים הראשיים במודעות, בשלטי רחוב, בשלטוני-ווטסאפ, באמצעות ציטוטים חלקיים ומעוותים. ולא רק אותי, גם את חברי. אנחנו המפלצות שחובה להציל את המדינה מפניהן, מפנינו. אם לא יפגעו בנו, אם לא ימנעו מאתנו לבצע את תפקידנו - המדינה היקרה שלנו תלך לאבדון. כך מפמפמת מכונת ההסתה, ואין עוצר בעדה. גם לא הנשיא, הנשיא שכל כך ציפינו שיפשר, שיוביל לדרך האמצע, גם הוא, לא רק שאכזב ונסוג אחור מהפתרונות האמיתיים שעליהם הוא-עצמו דיבר, שאותם הכיר ושלהם בחר להפנות עורף, אלא אף העניק, למרבה הצער והאימה, היתר-במשתמע לשפיכות דמים. ואולי החמור מכל מה שעשה הנשיא בנסיגתו המדהימה והמאכזבת: הוא מחק למעלה מחצי העם, כשכינה את המתווה החד-צדדי שלו: "מתווה העם".
מה עושים אל מול השנאה שהולכת ושוטפת את רחובותינו? להבנתי מרבים אהבה, מרבים הקשבה. הרי בסוף כולנו אחים וכולנו, כולנו, יכולים וצריכים להיות אוהבים, ואהובים. להיות קשובים אלה לאלה, לשמוע ולכאוב את הכאב אלה של אלה. גם אם אנחנו בטוחים (ואני בטוחה וכואבת עד עמקי נשמתי) שלנו לא הקשיבו, שבכאב שלנו זלזלו  ועדין מזלזלים, עדין לא ניקום ולא ניטור. וכן נקשיב, וכן נאהב. איך עושים זאת? מתוך ידיעה עמוקה שאנחנו באמת אחים. כן, גם אם כותבים ואומרים ויורקים לנו בפנים: אתם לא אחים שלנו. ננגב את הרוק ונזכיר, קודם כל לעצמנו, שאנחנו כן. 
"אני מבטיחה לך" - אמרתי השבוע לאחותי, אחותי האמתית שאני אוהבת כל כך - "מבטיחה שלא תמצאי אתם דתי אחד, אדם מאמין אחד, שמתכוון לכפות עליך לקיים מצוות, מהסיבה הפשוטה, שקיום מצוות הוא חסר טעם אם הוא נעשה בכפיה". התבוננתי עמוק בעיניה, עד שהאמינה לי. ונבהלתי להבחין עד כמה זה קשה היה לה להאמין. עד כדי כך עובדת ביעילות מכונת ההסתה המשומנת נגדנו.
השבוע חזרתי שוב ושוב אל  שירו הקסום והכאוב של יוסי בנאי: "ניצוץ האהבה", השיר שמבטא באופן אותנטי כל כך גם את העמדות המקוטבות שבינינו, וגם את השותפות הבסיסית שלנו שלא נכון, וגם בלתי אפשרי, להתכחש אליה. 
 
וכך כותב יוסי בנאי בשירו:
כל אחד חי בעולם אחר
כל כך גדול השוני
כל אחד חי בעולם אחר
כל כך גדול השוני
את מה שאני מרגיש בפנים
איש לא מרגיש כמוני
את מה שאני מרגיש בפנים
איש לא מרגיש כמוני
את מה שאתה חושב עמוק
אני חושב שטוח
את מה שאתה חושב עמוק
אני חושב שטוח
מה שאתה רואה סגור
אני רואה פתוח
מה שאתה רואה סגור
אני רואה פתוח
את מה שאני רואה לבן
אתה רואה שחור
את מה שאני רואה לבן
אתה רואה שחור
כשיורדת עלי החשיכה
עליך זורח אור
כשיורדת עלי החשיכה
עליך זורח אור
מה שבשבילך חלום
לי זו האימה
מה שבשבילך חלום
לי זו האימה
מה שבשבילי שלום
לך זו מלחמה
מה שבשבילי שלום
לך זו מלחמה
למקום אליו אני הולך
הן גם אתה תגיע
למקום אליו אני הולך
הן גם אתה תגיע
כל הדרכים הרי עולות
אל אותו הרקיע
כל הדרכים הרי עולות
אל אותו הרקיע
אל המקום אליו אתה הולך
הן גם אני אגיע
אל המקום אליו אתה הולך
הן גם אני אגיע
אך בלי ניצוץ האהבה
שום דבר לא יתניע
אך בלי ניצוץ האהבה
שום דבר לא יתניע.
 
כן, כולנו נגיע אל אותו המקום, כי כולנו עם אחד, ובסירה אחת אנחנו, ואויבינו, אלה שמגיעים לחווארה, לתל אביב, או לגליל - מזכירים לנו זאת. ובלי ניצוץ האהבה שום דבר לא יתניע. חובה עלינו להיאחז בניצוץ האהבה, להפיח בו רוח ולהפוך אותו לאור גדול יותר שיאיר את דרכנו המשותפת.
בלי להפנות עורף לערכים שלנו, למטרות שלנו, ולמחויבות שלנו להרבה יותר מחצי העם ששלח אותנו לשליחותנו. אנחנו לא נמחק אותם ולא נבטל את מחויבותנו כלפיהם, ועם זאת נעשה כל מאמץ להקשיב גם לאחינו שתפיסותיהם שונות כל כך משלנו, שהאור שלנו הוא חושך מבחינתם, והחלום שלנו הוא האימה שלהם.
אני מבטיחה לעצמי, לשולחי וגם למתנגדי, גם לאלה שנתנו לי את קולותיהם ותולים בי את תקוותיהם, וגם לאלה שהוסתו לראות בי מפלצת, מבטיחה להחזיק ולהפיח עוד אור בניצוץ האהבה. זה ודאי לא קל, אבל זו הדרך, ואין אחרת.
הכותבת: אורית סטרוק, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    מי שמצהיר ש"במסגרת החזרה לעזה יהיה גם הרבה קורבנות"...
    יוסף 03/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא מפלצת משיחית ומטורללת. לא צריך אף אחד שיסביר לנו את זה.
    סגור
  • 16.
    מה אתם נותנים ללהזויה הזאת במה (ל"ת)
    ... 03/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    לעצור את דהירת החקיקה
    נעמי 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל כך קל להגיע לאהבת אחים והבנה?, אורית. עזרי לעצור את החקיקה. אל תצביעי בעדה. האופוזיציה אמרה שמוכנים לדבר. להגיע להסכמות אם תפסיקו רגע לרוץ באמוק לחקיקה. אם תשמעו את חצי העם השני. ההסטוריה תזכור לך שמנעת התדרדרות לתהום השנאה ולהרס המדינה האהובה שלנו.
    סגור
  • 14.
    "מוסתים"
    אזרחית מודאגת 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנא הפנימי: הציבור המתנגדשונה מהציבור הימני. הציבור הימני קיצוני מוסת, משום שיש בו לצערנו אחוז גבוה של בורות. המתנגדים, בהם אנשי ימין וגם דתיים רבים הם אנשים שאין להם בעיה בהבנת הנקרא, מבינים מהם ערכים אוניברסליים ומאמצים חלקים ניכרים מהם, והם לא היו חולים בשיעור אזרחות. הם אנשים אינטליגנטים עם חשיבה עצמאית. אז הם לא מוסתים - גם אם תחזרי על כך מליון פעם. תודה.
    סגור
  • 13.
    אהבה
    אזרחית מודאגת 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשיוסי בנאי כתב את השיר הוא לא התכוון לתת הכשר לדעות גזעניות כמו שלך
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    את ואחותך הזויות (ל"ת)
    ז 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    במקום לדבר על "אהבה", תפסיקו מיד את ההפיכה המשטרית
    קורא 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום לדבר על הקשבה, תבינו שאתם לא יכולים לכפות דיקטטורה חד-צדדית. במקום לדבר על הבנה, תפסיקו להסית ולהפיץ שקרים אינסופיים נגד כל הציבורים במדינה, כל המוסדות במדינה וכל הגורמים העצמאיים במדינה. במקום לפזר הבטחות, תפסיקו לגבות את הפשע והשחיתות, תפסיקו לתפור חוקי יסוד פרסונליים, תפסיקו לעקוף פסקי דין, ויותר מכל - תפסיקו מיד את המסע להענקת כוח בלתי-מוגבל לממשלה, כוח שאינו קיים בשום מדינה דמוקרטית. אם תעצרו את ההפיכה, תשחקו במסגרת כללי המשחק הדמוקרטיים הקיימים (שמקנים סמכויות רחבות לממשלה, אבל לא מקנים לה סמכות בלתי מוגבלת), אז, אולי, נאמין לכם. עד אז - ניאבק בדיקטטורה שאתם מבקשים לכפות עלינו, בכל דרך לא-אלימה אפשרית.
    סגור
  • 10.
    צודקת. את המפלצת (ל"ת)
    שימי 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    לא מפלצת סתם משיחית הזויה
    לאומן ציוני 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נתחיל בכך שלא מוכן שתהיי אחותי. כי אתם לא יהודים אלא קבוצה של משיחיים כהניסטים שמובילים את כולנו לתהום. ולא מאמין למילה אחת שאת כותבת - נופת צופים רעילה!!!
    סגור
  • 8.
    אני לא מהעם שלך
    כהן 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לכי תשריצי עוד 12 פרזיטים שיחיו על חשבוני.
    סגור
  • 7.
    ממתי נותנים לאישה דתייה לשחק בתפקיד חברת ממשלה?
    גרשון גרשייגץ 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היא צריכה להיות במטבח ולטפל בילדים, לא יותר!!!
    סגור
  • 6.
    כמה שאת מכוערת מבחו - את יותר מכוערת מבפנים
    גלית 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל פעם שאני רואה אותך בטלוויזיה אני חושבת שבטח בגלל יופייך המקום היחידי שבחרת להראות זו כנסת ישראל. את גם דומה לאישתו של העבריין. יאללה. הביתה
    סגור
  • 5.
    ולה צריך להאמין כי:
    נורית 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ?????????????????????????????????????????????????????
    סגור
  • 4.
    מתפעל, כמה אהבה יש בשנאה התהומית שלך (ל"ת)
    רימון 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    צר לי אבל את אינך רואה את דבשתך
    בלי להתלהם 03/2023/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הבסיס לשלטון דמוקרטי הוא רצון של קבוצות שונות לחיות ביחד למרות חוסר ההסכמה ביניהן לגבי איך דברים שונים צרכים להתנהל. הפעולות של הממשלה שאת משתייכת עליה הביאו את הצד החילוני במדינה להבין שאין לו שום רצון להמשיך לחיות יחד באותה מדינה עם החרדים והדתיים אליהם את משתייכת. שתי הקבוצות שלכן הוכיחו בחוקים שאתם מנסים להעביר שברגע שרק תוכלו לגזלו את כספי משלם המסים לקדם הקצאת משאבים שממש לא הוגנת לציבור החילוני. כמו כן אתם מקדמים חוקי דת כדוגמת חוק החמץ, שלמרות כל טענותיך נועדו לאנוס את הציבור החילוני לפעול לפי תפיסתכם הדתית. לקח 75 שנה אבל בסופו של דבר נפל לציבור החילונים האסימון והם רוצים להתגרש ממכם. איננו אותו עם, אנחנו שבטים שונים וראוי שנחייה בנפרד אחד מהשני כמו בתקופת ישראל ויהודה. שכל שבט ינהל את ענייניו מהמסים שלו ולפי תפיסת עולמו. אתם לא רוצים שאנחנו נכפה עליכם דבר ואנו לא רוצים שאתם תכפו עלינו. הפתרון המתבקש הוא שנתגרש אחד מהשני ונחלק את הארץ בין ישראל ליהודה.
    סגור
  • 2.
    אישה הזויה חיה בימי התנ"ך ורוצה להחזיר אותנו לשם (ל"ת)
    אורן 03/2023/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • שתחזור למטבח, זה בהתאם לחוקים שהיא רוצה בהם (ל"ת)
    גרשון גרשייגץ 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    חחח. בושה, בושה ,בושה. לא הייתי נותן לה למלצר בבית תמחו (ל"ת)
    שרה למשימות לאומי 03/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • עם כיעור כזה גם לשם לא יקבלו אותה
    גלית 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    להקיא
    סגור