דעות

מורים חדשים יגויסו? ההסכם נותן לחינוך תקווה

לראשונה, נכנסו למשא ומתן גם עקרונות פדגוגיים אשר עשויים לתמוך בשינוי מהותי במערכת החינוך, שינוי שהנתונים מראים שהיא זקוקה לו כל כך
ח"כ משה טור-פז | 
ח"כ משה טור-פז
הייתה לי פעם תלמידה שהגיעה מרקע קשה מאוד. היא סיפרה לי בין השאר שמעולם לא לוותה בידי אחד מהוריה בפתיחת שנת הלימודים. רק לאחר שנים רבות הבנתי שמסיבות שונות לחלוטין, כרבע מיליון אנשים בישראל אינם מלווים את ילדיהם ביום הראשון הלימודים. אלו אנשי החינוך שנמצאים בראשון בספטמבר עם תלמידיהם בכיתה ולא עם ילדיהם שפותחים באותו יום את שנת הלימודים.
במשך 25 שנים פתחתי את שנת הלימודים כאיש חינוך. כמורה מחליף. כמחנך כיתה. כרכז מקצוע. כרכז מערכת שעות. כסגן מנהל. כמנהל בית ספר וכמנהל מערכת החינוך הגדולה בישראל (בעיר ירושלים). השנה היא שנתי השנייה כחבר ועדת החינוך של הכנסת.
נתחיל מלהודות על הטובה. אמש הושג הסכם קיבוצי חדש לעובדי ההוראה. ההסכם הזה שונה מהותית מהסכמי השכר שנחתמו בעשרות השנים הקודמות. כמו תמיד, סבב המשא ומתן סביב תוספות שכר למורים, אבל, לראשונה, נכנסו למשא ומתן גם עקרונות פדגוגיים אשר עשויים לתמוך בשינוי מהותי במערכת החינוך, שינוי שהנתונים מראים שהיא זקוקה לו כל כך.
אז מה יש לנו בהסכם? המדד העיקרי לתוספת שכר למורים הוא הוותק שלהם בהוראה. נכון, גם לתואר ולהשתלמויות ישנה משמעות אבל הפז"ם הוא העיקר. חשוב להדגיש, עובדי ההוראה הוותיקים עושים עבודת קודש ויש לתגמל אותם בהתאם, אך לראשונה נוצרה הכרה בצורך הבהול להשאיר את המורים הצעירים במערכת ולתגמל אותם כראוי. לפני מספר שבועות פירסם משרד החינוך כי הוא במחסור של כ-6,000 מורים. שכר הוגן הוא אחד האמצעים הבסיסיים להביא אנשים צעירים ולהשאיר אותם במערכת.
 
ולכן שיפור שכר עובדי הוראה מתחילים כך שיתחיל ב-9,000 שקל היה המפתח הראשון והוא הושג. בנוסף, נכנסו לראשונה להסכם עקרונות של עידוד מצוינות. למנהלים ניתן סל גמולי תפקיד גמיש, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל גמול בשווי 400-1000 שקל בגין ביצוע יוזמות ולקיחת תפקידים. כמו כן, ניתנה אפשרות לחוזים אישיים למומחים שמגיעים מחוץ למערכת. הבאנו דוקטור להנדסה שתלמד מדעים בתיכון? ניתן יהיה לתגמלה באופן ראוי, וכן הלאה.
הישג שלישי במשא ומתן הוא שיפור מעמד המנהלים, וכאן אני יכול לציין בסיפוק שהיה לי חלק קטן בחלחול התובנה שחייבים להעלות את שכר המנהלים, מתוך שיחות שערכתי עם משרד האוצר בשנים האחרונות. שכר מנהל מתחיל יעמוד על 19,000 שקל ויעלה עם הותק והדרגה.
הישג רביעי נוגע לגמולים לבעלי תפקידים מרכזיים שעודכנו לראשונה אחרי שנים רבות. גמול חינוך כיתה לא יפחת מ- 1,000 שקל או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים. גמול ריכוז שכבה וסגן מנהל שני לא יפחת מ- 1,100 שקל או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים. גמול ניהול גן לא יפחת מ- 1,500 שקל או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים. גמול היועצת החינוכית יגדל מ12% ל18%. יתווסף גמול למחנכות ומנהלות גן המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים ועוד.
 
בהסכם נעשה צעד קטן, לא מספק, אבל חשוב סימלית, להקטנת הפער בין מספר ימי החופשות של ההורים לימי החופשה בבתי הספר: מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה.
שני דברים חדשניים הושגו בהסכם. הובטח ייעול בהליך הפיטורים, כך שייארך 5 חודשים במקום שנתיים, ונקבע כי התקופה לקבלת קביעות תעלה משנתיים לשלוש שנים. אלו הישגים יפים אבל הם רק תחילת הדרך.
שני הצדדים התחייבו לשקט ולא לשבות עד 31.12.2026 ובנוסף, משרד האוצר הודיע על כוונתו להאריך את ביה"ס של הקיץ עד ליום 31.7 והרחבה לכיתות ד׳. הישג חשוב מאד להורים הצעירים.
 
אני סבור כאמור כי מדובר באחד ההסכמים הטובים ביותר שנחתמו בישראל בתחום החינוך ועל כך ברכות לראש הממשלה לפיד, לשרת החינוך שאשא ביטון, לשר האוצר ליברמן ולמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד.
ומה חסר לנו עכשיו? בעיני שלושה דברים דרושים מאד לתיקון מהותי של מערכת החינוך בעתיד: דרושה רפורמה חדשה בחינוך המיוחד שהגיע השנה למצב קשה. הרפורמה צריכה לשאוף להטמיע את החינוך המיוחד בחינוך הרגיל ככל הניתן. נדרש יישום חוק יום לימודים ארוך באופן מלא שיביא לצמצום פערים אמיתי ונחוצה בדחיפות מערכת שעות שתהיה מוכוונת תלמידים ותוצאתה תהיה תל"א - תוכנית לימודים אישית לכל הילד. כל אלו אינם קיימים היום והם חייבים להיות חלק מהחזון העתידי של מערכת החינוך. שנת לימודים מוצלחת.
הכותב הוא ח"כ מטעם מפלגת יש עתיד וחבר ועדת החינוך של הכנסת
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה