דעות

על שוק TV שמושפע מהמשבר העולמי, ומנהל ששתה יותר מדי

על רקע היבול הרעיוני הדל שהוצג במיפ, בלטו דווקא הישראלים עם שלל עסקאות. מפתחי הפורמטים איתי הרמן ועודד קרמר, בטור מיוחד עבור אייס
איתי הרמן ועודד קרמר, מפתחי הפורמטים Catch ו-hi/lo trivia (צילום פרטי)
שוב הגיעה התקופה הזו בשנה שבה עשרות ישראלים צובאים על חופי אירופה. טוב, אולי לא על החופים. אבל בהחלט על הריביירה הצרפתית. נוכחות שיא של ישראלים נרשמה גם השנה במיפ (לבדוק: האם יש מקום בעולם שאין בו נוכחות שיא של ישראלים), אבל גם החגיגה הישראלית לא יכולה להתעלם מהעובדה שפסטיבל מיפ השנה מושפע מהמשבר הכלכלי העולמי.
זה לא מונע כמובן את הקוקטיילים, את הארוחות, את המסיבות למוזמנים בלבד (אסור לנו לחשוף סודות מקצועיים, אבל על 2 הזמנות למסיבה האקסלוסיבית של \'אנדמול/האח הגדול\' נכנסו 40 ישראלים, אף אחד לא נשאר בחוץ...) ועדיין את ההשפעות של המשבר מרגישים בכל מקום.
ראשית, בדוכנים. כולם מדברים על זה שהשנה הדוכנים יותר קטנים וצנועים, וחלק מהחברות הגדולות, כמו סוני למשל, ויתרו על נוכחות גדולה בפסטיבל. גם על תחום הפורמטים ניכרת השפעת המשבר הכלכלי. בניגוד לשנים קודמות, קשה היה לאתר פורמט שניתן לומר עליו שהוא \"הפורמט הבא\". תכניות אולפן גדולות בסגנון The voice או תכניות ריאליטי כמו \'האח הגדול\' נעדרו, ואת מקומם תפס משפט מפתח חדש: low cost production, קרי, תכניות זולות להפקה שמצליחות עדיין לספק נתוני רייטינג מרשימים.
אבל דווקא האווירה הכלכלית היא מה שיכולה להסביר את ההצלחה של הפורמטים הישראלים שלאורך השנים הוכיחו שאפשר לייצר תכניות שמצליחות להחזיק את הצופים בעלות נמוכה. מפיק טלוויזיה בריטי בכיר הסביר לנו: \"מצד אחד כולם מחפשים את הדבר הגדול, אבל אף אחד לא באמת מוכן להסתכן ולהשקיע את הכסף הגדול כדי לגרום לו לקרות\". התוצאה הבלתי נמנעת היא נוכחות של גרסאות חדשות לפורמטים מוכרים.
אפשר היה לראות את זה מצוין בהרצאה השנתית הנחשבת של וירג\'יניה מאוסלר מ-The Wit, שנחשבת מזה שנים רבות לכוהנת הגדולה של הפורמטים, ולקראת כל פסטיבל בקאן, היא אוספת את הפורמטים החדשניים והמעניינים ביותר ומציגה אותם בהרצאה מלאה עד אפס מקום, שרבים נאלצים להסתפק ולראות אותה מחוץ לאולם הראשי דרך מסכי וידאו, משל מדובר בגמר ליגת האלופות בכדורגל.
וכך קיבלנו השנה בהרצאה בעיקר 2 סוגים של פורמטים: כאלה שאנחנו משוכנעים שכבר ראינו, וכאלה שאנחנו משוכנעים שאנחנו לא רוצים לראות. במחלקת המוצרים הממוחזרים פגשנו את SABOTAGE - משחק ריאליטי שמתרחשת בווילה מהממת בתאילנד. 10 סלבריטאים מבצעים משימות, כשאחד מהם הוא מושתל של ההפקה, והם צריכים לזהות מי הוא המשת\"פ. אי אפשר שלא להבחין בדמיון ל\'החפרפרת\' משנת 2001, שמעטים מכם זוכרים, אבל איתי אנגל עדיין מנסה לשכוח.
במחלקת המוצרים המופרכים בלט השנה פורמט בסגנון \'אי החטאים\': חבורת צעירים שטופי הורמונים, נשלחים לנהל בהצלחה אתר נופש על חוף ים, תחת מגבלה אחת: אסור להם לקיים יחסי מין במשך 30 ימי הצילומים. חוויה של פעם בחיים. אלא אם הם מתכוונים מתישהו להתחתן.
כך שבהיעדר פורמטים גדולים, נשארו ה-\"buzz words\". את מילות הפלא second screen (כלומר צפייה נלווית למסך הראשון, הטלוויזיה גם במסכי הטאבלטים/סמארטפונים/לפטופים) מחליפה מילה חדשה: 4K. המלומדים טוענים שמדובר בטכנולוגיה שמשדרגת את ה-HDTV ומשנה את חווית הצפייה, בעוד רבים טוענים בלהט שבכלל מדובר ב-second screen אבל כפול 2.
איתי הרמן ועודד קרמר בפסטיבל מיפ
איתי הרמן ועודד קרמר בפסטיבל מיפ
ועדיין, למרות הציניות המקובלת, חייבים להבין ש\'פסטיבל מיפ\' הוא אחד האירועים החשובים בעולם הטלוויזיה הבינ\"ל. כמות הפגישות, המו\"מים והעסקאות שמתבצעות כאן, היא בלתי נתפסת. קניינים ואנשי ומכירות מגיעים להספקים של 30 פגישות באותו יום, ואפילו יש המנהלים 2 עד 3 פגישות במקביל בחדרים שונים. כל דקה בלו\"ז שלהם, מתוכננת מראש כולל ארוחות צהריים וערב המוקדשות כולן לעבודה. ונכון, זה נשמע לא פשוט, אבל היי, בואו נזכור שמדובר בקאן על שלל מסעדותיה, כך שכמו שנאמר כבר על לונדון, \"הייאוש הוא יותר נוח\", או לפחות יותר טעים.
מי שכן הגדילו את הנוכחות בפטסיבל הן דווקא החברות ההפצה הישראליות: \'ארמוזה פורמטס\', \'דורי מדיה\', \'קשת פורמטס\' ומכון הייצוא הישראלי, בלטו בפסטיבל, החל מאזורי מכירה מרשימים ועד לשלטי חוצות ענקיים ברחבי העיר. רק כדי להמחיש: כל מי שנכנס דרך הכניסה המרכזית לאולמי הפסטיבל, לא יכל לפספס מצד אחד את עודד מנשה מרוח על פוסטר הפורמט של 6 מטר בכניסה, ומצד שני את אודי ואביעד מסדרת \'הקלמרים\', מה שגרם לרבים לתהות האם הם הגיעו לפסטיבל מיפ 2013 או לטקס נבחרי השנה של ערוץ הילדים 2005.
וגם בתחום המכירות הישראלים יכולים לסמן לעצמם עוד פסטיבל מוצלח. האופציות לפורמט הקואוצ\'ינג המדובר \'מבצע סבתות\' (\'ארצה הפקות\', הפצה: \'ארמוזה פורמטס\') נמכר בעשרות מדינות, האופציות לשעשועון Sure or insure מבית \'קשת פורמטס\' נמכר במדינות סקנדינביה שנחשבות קשות להשגה עבור מפתחי שעשועונים. ועדיין, אנשי המכירות מדגישים כי סגירת עסקאות נוספות תתקיימנה בשבועות הקרובים.
פאלה דה-פסטיבל בקאן
פאלה דה-פסטיבל בקאן
גם \'דורי מדיה\' רשמה מספר הצלחות גדולות בפסטיבל. \'סמארט פייס\' של עודד משנה ממשיך להימכר בהצלחה הגדולה למדינות רבות, כולל אוסטרליה וגרמניה. Can you face it של \'אולפני הרצליה\' נמכר ויעלה לשידור בפורטוגל עוד שבועיים. סדרת הדרמה \'גאליס\' נמכרה לשידור באיטליה ו-Little mom (\'חברות\'), הדרמה הקומית של ליטל שוורץ בהפקת יואב גרוס התקבלה בהצלחה גדולה. בנוסף נחתמו גם עסקאות שידור ל\'פמילי ריסטרט\' שפיתחו רותי רודנר ואבוט המאירי, ו\'הקראוון\' של ערוץ 10.
את פרס תחרות mipcube innovation קטף \'סטיבי\', מוצר מפיתוח ישראלי המשלב תפיסה טלוויזיונית למדיות חברתיות. כך שההכרזה שהתקבלה השבוע שמיפ 2014 יעמוד בסימן focus on Israel לא צריכה להפתיע אף אחד.
אבל למרות כל זאת, האירוע שרוב האנשים יזכרו ממיפ 2013, קרה בכלל מחוץ לשעות העבודה. ביום שני בערב, במהלך אירוע של חברת shine של ליז מרדוק, בתו של איל התקשורת רופרט מרדוק (ואחרי שמספר לא מבוטל של בקבוקי וודקה תפוחים חוסלו על ידי המשתתפים), עלה אחד ממנהלי שיין בסקנדינביה על השולחן באולם האירועים של ה\'מג\'סטיק\', מהמלונות המפוארים של קאן, תפס את הנברשת המפוארת וניסה להתנדנד אליה כאילו הוא בסצינת ארוחת הערב במחזמר \'שיער\'. למרבה הצער הנברשת לא עמדה בעומס והתרסקה. משם המשיך אותו בכיר בסוג של מסע הרס שהסתיים רק כשהוא הכניס אגרוף בפניו של אחד מעמיתיו לחברה.
איתי הרמן ועודד קרמר הם מפתחי הפורמטים Catch ו-hi/lo trivia
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מנפחים. מכרו בעיקר אופציות בכמה אלפים בודדים (ל"ת)
    פיני 04/2013/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    השניים האלו...
    ברנז'אי 04/2013/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכיר אותם מקרוב! עבדתי איתם. חבל שעזבו את מיפ...:)
    סגור
  • 2.
    תותחים השניים
    הצופה 04/2013/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם יכבשו את שוק הטלוויזיה
    סגור
  • 1.
    טור ענק של השניים
    אלעד 04/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים מוכשרים בטירוף עם טור מצחיק ומעניין . בהצלחה
    סגור