דעות

צונמי אמיתי או עוד פעם גשם: מעמדה של ישראל בעולם במגמת שיפור?

ערב פרוץ המלחמה, ישראל רשמה שורה של הצלחות בזירה הדיפלומטית כשהבולטת שבהן היא הנורמליזציה המסתמנת עם סעודיה. מיד לאחר פרוץ המלחמה, ישראל זכתה לתמיכה חסרת תקדים, אך ככל שמספר ההרוגים בצד הפלסטיני עלה התמיכה בישראל ירדה
אלון ליאל (צילום ויקיפדיה/ Tali Katzurin)
ערב פרוץ מלחמת ה-7 באוקטובר, עמדתי לא פעם משתאה נוכח חוסנה הבינלאומי של ישראל והצלחותיה הדיפלומטיות, כולל במזרח התיכון. אחר 57 שנות כיבוש, עם היקף התנחלויות אדיר ולאחר עשור שלם ללא שיח מדיני כלשהו עם הפלסטינים, היה כבר צריך להגיע הצונאמי הדיפלומטי, לפי כל מה שלמדתי בתחום.
למרבית הפלא - לא רק שהצונאמי לא הגיע, חל שיפור מתמיד במעמדנו הבינלאומי, כולל היותנו כפסע מיחסים דיפלומטיים מלאים עם סעודיה. ספרו של נתניהו "מקום תחת השמש", שהטיף לבניית עצמה צבאית-כלכלית וטכנולוגית כתעודת ביטוח מדינית, נראה היה ב 6 באוקטובר 2023 כמעט נבואי.
 
בתוך תוכי חשתי ערב המלחמה שהמצב הכמעט אופורי הזה של ישראל בזירה הבינלאומית אינו בר קיימא, אבל לא יכולתי לדמיין כל תרחיש שישנה את מעמדנו הבינלאומי המשתפר. ישראל דהרה בבטחה וללא מעצור אל עבר שיאים חדשים במעמדה הגלובלי.
אבל אז, הגיעה האזעקה של שבת בשש וחצי בבוקר. האזעקה הזאת וכל מה שהתרחש בעקבותיה לא רק זעזעה את ביטחוננו, טלטלה את הכלכלה הישראלית והעמידה אותנו משתאים והמומים נוכח טרוריסטים חסרי מעצורים; בהסתכלות לאחור היא גרמה ל-U-Turn דיפלומטי במעמדנו הבינלאומי, שנראה היה ערב ה-7 באוקטובר בלתי ניתן לערעור.
כבר שבועות ספורים לאחר ההתקפה הנפשעת של החמאס, שבעקבותיה קיבלנו חיבוקי תמיכה רבים, החלה הביקורת. ככל שהלך וגדל מספר ההרוגים והפצועים הפלסטינים התחזק תהליך הנטישה של ישראל. במידה מסוימת ידענו שזה יקרה, אבל לא העלינו על דעתנו את עצמת המכה.
תמונות ההרס מעזה עוררו כעסים צבורים ונצורים בזירה הבינלאומית שנבעו מהתנהגותה של ישראל כלפי הפלסטינים וזלזולה בהחלטות הארגונים הבינלאומיים, במשך למעלה מחמישה עשורים. הכול היה נצור חזק בגלל מעמדה הצבאי-כלכלי האיתן של ישראל ויכולתה לעמוד בפני לחצים ואף להשיב ללוחצים כגמולם.
שחרור הנצרה, הציף את הכעסים הרדומים האלה, כאשר ההרג וההרס בעזה מצטרפים אליהם ויוצרים מסכת שלמה של צעדים אנטי-ישראליים ופרו-פלסטינים שצפו במקביל בעשרות מדינות, רבות מהן ידידות קרובות של ישראל. ארצות הברית הובילה את התהליך עם חזרה מובהקת לתמיכה בהקמת מדינה פלסטינית, סנקציות על מתנחלים פורעים ומאחזים ואיומים בנושא הגבלת האספקה של ציוד צבאי. אירופה הצטרפה עד מהרה ואליה מדינות נוספות דוגמת קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.
זה כבר לא גשם. זה כבר צונאמי. היקף כזה של מחאה עולמית לא היה "מזיז" לישראל של לפני ה-7 באוקטובר, אבל הוא מאוד מאיים על ישראל של היום: חלשה יותר, אפופה בקשיים כלכליים וחברתיים הנובעים מהמלחמה, ותלויה ברצון הטוב של ידידותיה ובראשן ארצות הברית.
קשה להתרשם שהמנהיגות הישראלית מבינה זאת. מהפך דרמטי כזה הוא קשה ביותר לעיכול ואכן הוא עוד לא עוכל. ישראל עוד לא מבינה שהיא הגיע לקו האדום המדיני שחצייתו (דוגמת ירידה בלתי מתואמת לכיבוש רפיח) עלולה לגרום נזק בינלאומי שייקח הרבה מאוד שנים לתקן, במקרה הטוב.
הכותב: אלון ליאֵל, חוקר יחסים בינלאומיים, ודיפלומט ישראלי. כיהן כמנכ"ל משרד הכלכלה והתכנון בשנים 1994–1996, מנכ"ל משרד החוץ במשך כחצי שנה, וכן כיהן כממונה על היחסים בשגרירות ישראל באנקרה, טורקיה, וכשגריר בדרום אפריקה ובין השאר אבא של עיתונאית חדשות 12 דפנה ליאל
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    יורק לבאר ממנה הוא שותה
    יוסי בן דוד 05/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלון ליאל שמקבל פנסיה ממדינת ישראל באופן קבוע משמיץ את המדינה שמפרנסת אותו
    סגור
  • 3.
    הלו, תתעורר, לא היה מצור מישראל וגם יש גישה למצרים
    שרית 04/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הלו, תתעורר, לא היה מצור מישראל וגם יש גישה למצרים. אבל אפילו אם זה היה נכון, איך בדיוק אתה מציע להתמודד עם קבוצת אנשים שאחרי כל מה שחטפו ממשיכים להצהיר שהם רק רוצים להרוג אותנו? הטעות הגדולה שלנו זה שלא עשינו את זה מספיק מהר - היינו צריכים להיכנס לרפיח במקביל לכניסה לצפון הרצועה או לפחות במקביל לכניסה למרכז. וכרגע ממילא אנחנו חוטפים את הביקורת ההפגנות וחרמות למיניהם, אז בואו לפחות נשלים את משימת הבטחון
    סגור
  • 2.
    ליאל המנכ"ל.....
    אודי 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עוד פעם אתה? לא מספיק הנזקים שגרמת כמנכ"ל משרד החוץ? לך כבר!!!!!
    סגור
  • 1.
    הליאל הזה.".אנטיציונ"י האבא של דפנה מערוץ 12
    אורה 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשרצו למנות מישהו מההתנחלויות לשגריר באחת מארצות דרום אמריקה..הנוכל הזה הגיע לשם ..לדבר ולהשפיע על הפולייטיקאים ..שלא יסכימו למינוי של האיש כי הוא מההתנחלויות !!!! הבנתם מאיזה רקע מגיעה דפנה ליאל...למרות שהיא עצמה... דיי מתונה לדעתי...לכאורה.. רק רציתי שתדעו מיהו...
    סגור