תקשורת ומדיה

שי גולדשטיין מתפוצץ על בג"צ: "ככה פותחים דלת לדיקטטורה"

מגיש הרדיו והטלוויזיה, שי גולדשטיין, הגיב לפסיקה הדרמטית של בג"צ לפסילת החקיקה לביטול עילת הסבירות: "עלוב. הגאווה לא מאפשרת להם לראות את האסון שהם מביאים על הדמוקרטיה הישראלית. זה יהיה מאבק עיקש"
תום נחום |  2
שי גולדשטיין (צילום פייסבוק/ שי גולדשטיין)
בית המשפט העליון פרסם אמש (שני) את החלטתו בנוגע לעתירה שהוגשה נגד חקיקת ביטול עילת הסבירות על ידי הכנסת. בית המשפט העליון קבע, ברוב של 8 שופטים מול 7, כי יש להכריז בטלות על חקיקת הכנסת ובעצם לפסול את חקיקת החוק על ידי הכנסת. כעת, מי שהגיב לנושא בהרחבה ובתקיפות הוא מגיש הרדיו והטלוויזיה, שי גולדשטיין.
גולדשטיין כתב בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר (X.COM) שלו כך: "הסיפור הרבה יותר פשוט וברור ממה שמנסים למכור לנו. זה סיפור על מחנה פוליטי ששלט במדינה עשרות שנים, מאז קומה, ואיבד את היכולת לקבל שוב את השלטון בבחירות דמוקרטיות. עניין של דמוגרפיה פשוטה. המחנה הזה שמוטמע עמוק ובאופן היסטורי בתוך מוקדי הכוח בישראל לא מוותר על תשוקת השליטה שלו והוא מנסה לבסס שלטון לא נבחר דרך אותם מוקדי כוח; סוג של מסלול עוקף בחירות; דרכים צדדיות לדמוקרטיה; אתם תבחרו את הימין שלכם ותקבלו את השמאל שלהם בכל מקרה. זה מאבק לעקירת השתלטנים האלו ממוקדי הכוח. וזה יהיה מאבק קשה ועיקש. אבל נצטרך לנהל אותו אחרי המלחמה".
"משילות הדמוקרטיה חייבת להתחזק. כרגע הם חוגגים את הניצחון העלוב בבג"צ, אבל הגאווה לא מאפשרת להם לראות את האסון שהם מביאים על הדמוקרטיה הישראלית. כי כששלטון העם מתרופף דמויות מסוכנות עושות בדרכים הצדדיות האלו את דרכן לשלטון. ככה פותחים את הדלת לדיקטטורה. עכשיו בואו נעשה תרגיל לדמיון: נגיד שמחר יקום נשיא בית משפט העליון בראש הרכב שופטים ויכריז כי הממשלה לא סבירה ולא לגיטימית ויבקש את תמיכת הציבור להעברת השלטון להרכב שופטי העליון; יש לכם ספק מי היו תומכים בו?".
 
כזכור, הטיוטה של פסק הדין פורסמה לאחר שהודלפה בשבוע שעבר, כאשר ההדלפה שפורסמה על ידי עמית סגל, לאור הפרסום הערב, הייתה נכונה. רוב של 8, כולל הנשיאה חיות, קבעו כי הכנסת חרגה מסמכותה כרשות מכוננת ולא נותר להם אלא להכריז בטלות על חקיקת תיקון חוק יסוד השפיטה, המבטל את עילת הסבירות כמבחן משפטי.
בניגוד מוחלט להחלטת רוב השופטים, 7 השופטים הנותרים חשבו כי אין לבטל את התיקון לחוק, מאחר ומקרי הקיצון שהוזכרו במסגרת ההליך, שבמסגרתם יש לשקול לשיטתם פסיקה שכזו הכוללת ביטול חקיקה, רחוקים מלהתקיים במקרים אלו.
כידוע, נשיאת בית המשפט העליון ומי שעמדה בראש הרכב השופטים, אסתר חיות, תסיים את תפקידה בעוד כשבועיים, כך שעוד יכולה הכנסת אם תרצה, לחוקק שוב את התיקון ולאחר שישתנו ההרכבים ואולי יחסי הכוחות בבית המשפט העליון, לא מן הנמנע כי בפעם הבאה שהחוק יגיע לשולחנם של שופטי בג"ץ, ההחלטה תהיה שונה.
על אף שתסריט כזה הוא ככל הנראה רחוק מתכניות הקואליציה בתקופה הקרובה לאור המלחמה, אך יש מחנה גדול שהרפורמה המשפטית הייתה בעיניו כסמל המאבק בשיטה המשפטית שלטענת אותו מחנה מפלה בין חלקים בציבור.
מנגד, מתנגדי הרפורמה המשפטית יכולים "לנשום לרווחה", מאחר והחששות שלהם מקץ הדמוקרטיה וכרסום ביסודות הדמוקרטיים של המדינה במידה וחקיקה שכזו תעבור, לפי שעה לא נראים בתכניות של בג"ץ.
עיתוי פרסום פסק הדין יכול להיות בעייתי ולפתוח מחדש את הפצעים שנפתחו במהלך השנה שקדמה למלחמה, ולהצית שוב את מלחמת המחנות בכל הקשור לרפורמה המשפטית והפרדת הרשויות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    גם אם זה זמני בלבד: הסבל שלך, שי, הוא העונג שלי (ל"ת)
    דני 01/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צודק אבל זה לא הזמן שי היקר . כל דבר בזמנו (ל"ת)
    אורי 01/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור