תקשורת ומדיה

ברלין תמוגן בכיפת ברזל? ההתחמשות של מדינות אירופה

הפלישה של רוסיה לאוקראינה הדליקה נורת אזרה אצל מדינות רבות באירופה, שעורכות בימים אלה מרוץ להתחמשות ומנסות לזרז את התהליך לרכישת אמצעי לחימה מארצות הברית. בגרמניה בוחנים אפשרות לרכוש את מערכת מיגון הטילים הישראלית שעשויה לפעול בבירה, גם פולין נערכת
מערכת ice | 
כיפת ברזל (צילום יונתן סינדל פלאש90)
הפלישה של רוסיה לאוקראינה הובילה את מדינות האיחוד האירופי למסקנות רבות, כאשר המרכזית שבהן - השלום העולמי המיוחל רחוק ממה שנדמה היה ועליהן להיות ערוכות לכל תרחיש אפשרי, גם למלחמה. אחרי שאוסטריה, דנמרק וגרמניה כבר הודיעו על הגדלת תקציבי הביטחון, גם שבדיה הודיעה שתגדיל אותו ל-2% תוצר כחלק מהדרישה של נאט"ו, זאת למרות שהיא אינה חלק מהברית. 
בין "רשימת הקניות" של מדינות אירופה, שכבר מתחילות לפנות בעניין ליצרנית הגדולה ביותר בעולם בקטגוריית הביטחון, ארצות הברית, ניתן למצוא מטוסי קרב, מערכות הגנה מפני רחפנים, טילים, רחפנים ואולי אפילו כיפת ברזל הישראלית שתשמש בקרוב מספר גדול של מדינות. 
בקשות ספציפיות הקשורות למשבר באוקראינה וניסיונות לסייע למדינה שנמצאת תחת האש הרוסית בשלושת השבועות האחרונים נבחנות בימים אלה בפגישות שנערכות על בסיס שבועי בין נציגי מדינות אירופה והפנטגון. תהליך ההתחמשות, שלוקח בדרך כלל שנים, עשוי להיות מזורז בעקבות צוות מיוחד שהקים הפנטגון, המטפל בבקשות אלה ומנסה לשפר את היעילות במתן המענה אליהן. 
מי שפרצה דרך בעניין הזה היא גרמניה, שכבר הודיעה על הגדלת תקציב הביטחון ל-100 מיליארד יורו ו-2% תוצר בהמשך, וכבר פנתה לארה"ב בבקשה לרכוש 35 מטוסי F-35, המתקדמין ביותר בעולם המיוצרים ע"י לוקהיד מרטין, זאת במטרה להחליף את מטוסי הטורנדו המיושנים. ההחלטה הזאת צפויה לפגוע בחברות אירופאיות רבות המעורבות בפרויקט FCAS המתמקד בייצור מטוס הקרב הבא שישמש את מדינות אירופה בהובלתם של ספרד, גרמניה וצרפת. 
ואי אפשר בלי הזווית הישראלית. גרמניה בוחנת אפשרות לרכוש מערכות הגנה מטילים, כאשר על פי דיווחים ומקורות, מערכת כיפת ברזל הישראלית-אמריקאית נחשבת לאחת המועמדות המובילות למיגון הבירה ברלין. בנוסף, הגרמנים שוקלים לרכוש מסוקי סער ותובלה על מנת להחליף את הצי הקיים, בעסקה שמוערכת בכ-4 מיליארד דולר. 
גם פולין, שמרגישה אולי יותר מכולן את הסכנה שנשקפת בעקבות המלחמה שמתרחשת אצל שכנתה אוקראינה, מצטרפת למסע החימוש כשהיא מנסה לרכוש בדחיפות את הרחפנים האמריקאים Reaper.
דובר משרד הביטחון הפולני אמר: "אנו מתכננים להשיג בדחיפות את מערכת הריפייר MK-9. אנו במשא ומתן לרכישת מספר מערכות נוספות בסיכום כללי" אמר. פולין הייתה חברת נאטו הראשונה שקנתה רחפנים טורקיים, אלו שמשמשים כעת את אוקראינה בהצלחה במלחמתה ברוסים". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה