תקשורת ומדיה

עידית סילמן: "שמו לי דבר גדול בידיים ואני מחויבת לזה"

חברת הכנסת עידית סילמן, שומרת על הקואליציה יומם וליל כדי להגיע להסכמות בין כל המפלגות, ובריאיון ל-ice היא מספרת על התפקיד המאתגר ומאמינה שחברי אופוזיציה יצטרפו, על שקד: "עומדת על שלה ומעיזה לומר מה שהיא מאמינה" והפוקוס על הבריאות: "להביא את התחום לקדמת הבמה"
יהודה לוינגר |  4
עידית סילמן (צילום שריה דיאמנט פלאש 90)
חברת הכנסת עידית סילמן מימינה, לקחה על עצמה את אחד התפקידים המאתגרים והקשים ביותר בכנסת ישראל: יו"ר הקואליציה בממשלה עם הדעות הכי מגוונות ושונות שידעה המדינה, כאשר על כל ראשי המפלגות להגיע להסכמות כדי להתנהל, וההסכמות עליהן בחלקן או ברובן על כתפיה של סילמן.
על הדרך סילמן מייצגת חברת כנסת מהקואליציה שנשארה בקשרים טובים גם עם חבריה מהאופוזיציה, איתם היא משלבת פעולה במגוון תחומים, ורק לאחרונה עלה שמה לכותרות, בפעם המי יודע מה, כאשר יצאה נגד "גזירת המעונות" של שר האוצר ליברמן, מתוך דאגה לנשות אברכי הציונות הדתית. כך גם חוקים שהיו ויהיו שהיא מוכנה לפעול גם עם חברי כנסת מהאופוזיציה בשיתוף פעולה, במידה ויהיו הסכמות עם שרי הממשלה. כך, לאחר שהתרגלנו לפעילות הפוכה לגמרי, הקואליציה לא מפילה או תפיל כל חוק של האופוזיציה באופן אוטומטי.
אבל פה לא מתחיל ונגמר הסיפור. סילמן פעלה לראשונה להפרדת ועדת הבריאות בכנסת כדי להביא מקום לעולם הבריאות שהיא כה מזוהה איתו ולשים פוקוס על נושאים מהותיים שטרם דוברו עליהם בכנסת ישראל. נושא חשוב לסילמן עצמו קרה בשבוע שעבר עם העברת חוק הקנאביס שעבר לאחר הסכמת רע"מ. החוק שילב לראשונה שירותי וטיפולי גמילה להתמכרויות שיועברו לקופות החולים. הצעת החוק שלה ושל שרן השכל שגם גרמה למהומה בכנסת, כאשר חברת הכנסת מיכל וולדיגר האשימה אותה בגניבת החוק.

צילום: ערוץ הכנסת
"אין פה גניבת חוק", מבהירה מייד סילמן עם פתיחת הריאיון, "אנחנו מסמרנו הסכם קואליציוני ותוספת תקציב על הנושא הזה. היא לא ידעה והעלתה בלי עבודה מקיפה לפני כן. גם זו כנסת, יש ייעוץ משפטי, אי אפשר לקחת חוקים של אחרים ולהעלות אותם. החקיקה שלנו הייתה יותר רחבה והוסיפה כמו למשל צוות מקצועי של פסיכיאטר מטפל, דברים שלא היו בחקיקה שלה, ישבנו עם צוותים: של השר, מקצועיים, עם קופות החולים ובתי החולים, והכול כי מוסמר כבר בהסכמים הקואליציוניים דרך תקווה חדשה. הטיפול בהתמכרויות היה השלמה של חוק הקנאביס".
נושא בריאות הנפש קרוב לליבה של סילמן. כבר כשלמדה בוינגייט לימודי תואר ראשון ושני בהתמחות לשיקום נכים היא עסקה בנכויות פיזיות שונות וטיפול דרך ספורט ותרפיה: "הרבה מהמקום הזה היה נפשי, שהרי בהרבה פגיעות פיזיות מעורב הפן הנפשי - ושם נחשפתי לנושא לראשונה". מאז, חברת הכנסת בת ה-40 כבר שנים רבות בתחום. מעבודה שכתבה באקדמיה, ועד כשהתעסקה בעבודתה בתרופות פסיכיאטריות, וגם דרך משפחתה כאשר אימא שלה הייתה מנהלת מחלקת שיקום בביטוח לאומי, וגם אצל סילמן עצמה בהמשך הקריירה שלה בקופות החולים. גם בכנסת היא הייתה שותפה לקטי שטרית בשדולה לבריאות הנפש, והיא שמחה לעשות עוד וי גדול על החוק שעבר עם תמיכה של הקואליציה מכל קצוות הקשת.
את מכירה את מיכל וולדיגר גם אישית?
"כן בהחלט, עוד כשעשיתי את השדולה עם קטי (שטרית) - השדולה לבריאות הנפש ולמניעת אובדנות - וצירפנו את אמילי מואטי ואת מיכל, ועשינו סיורים במשך ימים שלמים ביחד לפני כן עוד לפני הקמת הממשלה. אני שמחה על זה שמיכל מתעסקת בזה, וזה בנפשה, גם מתוך הסיפור האישי שלה".
מה עמדתך בקשר ללגליזציה מלאה לקנאביס?
"חוק הקנאביס עבר כי מסמרו את זה בהסכמים הקואליציוניים עם טיפול בהתמכרויות והעברת שירותי הגמילה, כי אי אפשר את האחד בלי השני, וגם במהותו החוק בא לטפל וזה לא פוגע באנשים. לגבי הלגליזציה אלו נושאים שצריך לשבת על המדוכה, זה לא בא לכנסת וישר עובר. לתקווה חדשה היו ענייניים לגבי הנושא הזה ובכל מדינה זה עובר אחרת. מצד אחד אי אפשר לסגור את כל השוק אבל מנגד צריך לדאוג באחריות וכל רפורמה צריכה לעבור באחריות".

חברות הכנסת עידית סילמן ושרן השכל. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
מעבר לבריאות הנפש, בוועדת הבריאות חלה כמעט מהפיכה והיא בדרך להיות הועדה הכי תוססת בכנסת: ימים שלמים המעלים נושאים לטובת הציבור - כמו יום המודעות לסרטן השד, יום בריאות הנפש כאשר שר הבריאות עצמו, ניצן הורוביץ, הגיע להציג את תכנית העבודה בבריאות הנפש יחד עם מנכ"ל המשרד, השקת פרויקט לוחות שנה של ארגון לוחמי נפש, דיונים על אלימות מינית, וגם נושא לידות שקטות: "שמנו את הנושאים האלה בקדמת הבמה, ואנחנו מורידים את הסטיגמה שזה טאבו, ואפשר לדבר. כל הנושאים האלה משפיעים על סדר היום ומלא אנשים סובלים מהם, לא מדברים על זה. אישה נתקלת וחושבת שהיא היחידה. לכן יש להביא את הבריאות לקדמת הבמה ולעשות 'חגיגה גדולה'".
זה בעצם המשפט שמתמצת את כל מה שסילמן רוצה להביא: "להביא את הבריאות לקדמת הבמה". הנושא היחסית משמים שאין הרבה כתבים שעוסקים בו, אבל חשוב ומשמעותי לכל אזרחי ישראל מגיע לכבוד הראוי לו, ובמיוחד דרך התעקשותה של סילמן להפרדת ועדת הבריאות כוועדה עצמאית.
נושא אחר: מה עמדתך לגבי הלא-מתחסנים לקורונה?
"אני חושבת שזה נורא לא להתחסן לקורונה. ראינו בגל הנוכחי, האחרון, שכמעט רוב אלו שאושפזו במצב קשה היו לא מחוסנים, ואני באופן אישי בלשכה לפניות הציבור נתקלת בעשרות פניות בריאות ביום, וכמות הזעקה והשבר ממשפחות אנשים שלא התחסנו ונמצאים במצב קשה. זה שבר נוראי, סיפורים קורעי לב, שלצעירים. הביאו משהו בטוח שהוכח מחקרית שמגן על האנשים ולא כל מדינה זוכה לזה, וזה התאפשר להגיע, והבוסטר השלישי הביא לכך שהכול הולך ודועך. סגרו את מחלקת הקורונה באסותא אשדוד - אלו בשורות מדהימות. עושים הכול בשקט ובמתינות, ועושים מה שנכון מתוך בקרה גדולה על הכול, ובקטע זה גם ראש הממשלה והקו שהוא מוביל והשאר נורא מתאמצים ועושים עבודה הכי מקצועית שיש".
היית בהרבה מקומות התחום הבריאות, גם בקופות החולים - את לא חוששת שאת בניגוד עניינים?
"הייתי לא רק בקופות החולים כללית ולאומית אלא גם הייתי מנהלת תחום הבריאות בארגון מנהיגות אזרחית, וניהלתי את כל עמותות הגג בתוך החברה האזרחית אל מול משרד הבריאות. הייתי בכל צדדי המתרס: חברות תרופות, קופות חולים והחברה האזרחית בשת"פ עם משרד הבריאות, ואני שמחה על זה. כי בגלל זה ידעתי שצריך להפריד את ועדת הבריאות מוועדת העבודה והרווחה, וזה תקדים: בחיים לא הייתה ועדת בריאות בכנסת. גם יש אג'נדה ואמירה של הממשלה שהוסיפו 2 מיליארד שקל למערכת הבריאות, פותחים בתי חולים בדרום, זה לשים את מערכת הבריאות מול העיניים ולהתעסק בה. תחשוב שבתחום הבריאות מועסקים עשרות אלפי אנשים. גם תקציבי עתק כמו הסדר הקאפ שאצלי בוועדה (הסדרת האופן שבו יתנהלו היחסים הכספיים בין קופות החולים המבטחות לבין בתי החולים) שהוא יותר מ-2 מיליארד שקל - דיון על אחד התקציבים העצומים בכנסת, ואני רוצה גם לקדם תיירות מרפא כדי שעולם הבריאות יהיה שווה כלכלית ויכניס כסף, למנף ולקחת את הבריאות ולשים זרקור. גם דרך העלאת מספר הרופאים והעלינו את מספר הסטודנטים לרפואה כבר בשנת הלימודים הנוכחית שנפתחה".
עם כל התוכניות שלך והתפקידים, מתי יש לך זמן לכל זה?
"אני ישנה שעתיים בלילה, לפעמים יוצא שאני ישנה ברכב ומגיעה ולא מאופרת. אבל אני מרגישה שליחות מאוד גדולה: כבר שלוש שנים לא עבר תקציב, ואני רואה באופן חמור את זה שאנשים לקחו את התקציב כמנוף פוליטי ולא העבירו במשך שלוש שנים. זה לא היה נכון, לא צודק, ובטח לא חכם".
אם כבר תקציב ומעבר לפוליטיקה, הממשלה תסיים את 4 שנותיה?
"אמרו שלא נעבור את המושב הראשון, שלא נצליח מאחורי הפרגוד בבחירות לדיינים, והצלחנו. מי שלא הצליח זה האופוזיציה, למרות שהשארנו מקומות בכל הבחירות לוועדות ושלא נעביר בקריאה ראשונה ועשינו הכול כדי להגיע להסכמות כבר כמה שבועות ליושבי ראש הסיעות. ידעתי לקראת מה אני נכנסת ושצריכים שיתוף פעולה של כל החברים. זה לא רק אתה, זה להתחשב בכולם, כל קבוצה עובדת לראות אחד את השני, ואנחנו יודעים לעבוד ביחד ולהעריך ביחד את השותפות, גם עם סיעות האופוזיציה שאני חברה טובה שלהם ומשתדלת לעזור".
אתם תעבירו את השרביט ללפיד?
"כן, הסכמים צריך לקיים והשותפות חשובה. יאיר לפיד עושה עבודה טובה ותומך ומגבה והוא באמת נמצא שם בשותפות ומבין את גדול השעה, להעביר תקציב ולהביא לממשלה יציבה. כן אני רואה חברים מהאופוזיציה שייכנסו לממשלה הזו, ממשלה שבאה לעבוד עם האנשים. אי אפשר לריב פה כל היום, אנחנו מסכימים על 80-90% ונעבוד".

סילמן ויאיר לפיד. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
לאחרונה נראה ששרת הפנים איילת שקד מצהירה אחרת?
"שקד אומרת את האמירות שלה והדעה האידאולוגית שלה, והכול על השולחן. היא עומדת על שלה ומעיזה לומר מה שהיא מאמינה גם באיחוד האמירויות, והם מאוד מכבדים אותה על זה. אין פה סוד, גם אם האידאולוגיה הימנית שלא מוותרים מצליחים להסתדר. קידמנו נושאים ימניים חשובים: מיגור הפשיעה והנשק הבלתי חוקי בחברה הערבית, ודברים רבים שבמשך 12 שנה הממשלה לא טיפלה: אני מזכירה ששומר החומות היה במשמרת שלהם, ומצעד הדגלים שהם לא רצו לטפל, או נושא אביתר, או הר הבית, מגלגלים עלינו. כל מה שיגלגלו עלינו נדע לעבוד איתו בצורה נכונה. מצעד הדגלים עבר בשקט, והעלייה להר הבית בתשעה באב, ואביתר".
ופינוי חאן אל אחמר?
"מה שלא טיפלו שנים - אנחנו בסוף נטפל".
מה היעד הבא שלך?
"אני נמצאת בעולמות הבריאות ולא מסתכלת קדימה לתפקיד הבא. אני מאושרת מהתפקיד הנוכחי בתוך הממשלה הזו והכנסת, ושמחה להיות בכנסת. אני אוהבת את העבודה הפרלמנטרית וכיו"ר הקואליציה לחבר ולגבש בין בכולם ולמצוא הסכמות. אני אוהבת את הוועדה שלי, ושמחה שהבקשה שלי להפריד התקבלה והתממשה - אין גאה ושמחה ממני. זה מסר חשוב לעולם הבריאות, המטפלים והמטופלים".
האמנת שתשבי באותה ממשלה עם מפלגות מהשמאל?
"רצינו להקים פה ממשלת ימין, ומזכירה לך שפיזרתי את הכנסת ה-21 כדי להקים ממשלת ימין. עשיתי כל מה שאני יכולה וניסיתי ארבע פעמים, ואז הפקירו אותנו לאופוזיציה ונתניהו בנה ממשלה לא עם הימין. נתניהו בחר לשבת עם העבודה ועם החרדים תמיד, זו לא הייתה בעיה עבורו. הבחירות הפכו למשחק פוליטי על חשבון מדינת ישראל, והיה צריך מבוגר אחראי שיעצור - והוא ראש הממשלה בנט. אבל זה לא רק בנט, אלו כל שמונה המפלגות: שונות, מגוונות באג'נדות ובאידאולוגיות. מסתבר שיש מעט המכיל את המרובה, ורב הדומה על השונה בחיי היום-יום. ניצב בפנינו האתגר, ואני כל יום מתפללת שנעשה הכי טוב שאפשר. בנינו ממשלה ודאגנו שיהיה רוב בקבינט המדיני ביטחוני לימין, שיהיה רוב לימין בוועדה למינוי שופטים, ורוב בימין עם וטו בנושאים שחשובים לנו: זה לא סתם, התיקים החשובים בידי הימין כמו תיק המשפטים. נכנסו לממשלה מתוך ראייה אמיתית, על כל האתגרים, ומסמרנו בנושאים חשובים".
יש לך קווים אדומים?
"אם זה יגיע לשם ויהיה משהו שלא ייראה לי, נגיע לגשר ונחצה אותו. גם לנו יש קווים אדומים ואנחנו שומרים עליהם ודואגים שלא ייחצו".
למשל, פינוי התנחלויות?
"בחנתם אותנו על אביתר, מצעד הדגלים, הממשלה הזו תיבחן במעשים שלה. תבחנו אותנו. 12 שנה לא טיפלתם, איפה הייתם עד היום? היה שלטון יחידי. אני אעשה מה שנכון לטובת אזרחי ישראל, אותם אני מייצגת. אני עדיין בדעות עם עמוד שדרה ימני. ביבי ישב עם העבודה, ישב עם גנץ, וגם אם לפיד אם רק היו מסכימים. הוא התעסק יותר מדי בשותפים הפוליטיים ופחות תעסוקה, וגדעון ואיווט לא רצו לשבת איתו, והיה יותר מדי קשה לקבל הסכמות. באנו לכנסת לעבוד ביחד".
 
את נהנית מהכנסת?
"אני קמה כל בוקר עם פרפרים בבטן, ומרגישה שאני עושה שליחות ואני עם פשן מאוד גדול. אני כל יום מודה להקב"ה שאני זוכה לשרת את עם ישראל, ועוד חלק מהכנסת שיש בה רק 120 מחוקקים, ואני יו"ר קואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, ואני מתפללת כל יום שאעשה את הכי טוב שאפשר ולא אטעה. הכוונות שלי, וכך יעיד כל מי שמכיר אותי, תמיד טהורות ובלב תמים ואין כוונה לפגוע במישהו. אני אשת עבודה ועובדת קשה, לא חוזרת לפני 1-2 בלילה, כי אני צריכה לשמור על המליאה. שמו לי דבר גדול בידיים ואני מחויבת לזה. אני לא נרדמת בגלל זה וכל הזמן מקפידה להיות על זה".
נחה רק בשבת?
"השבת זה האקזיט הכי טוב של העם היהודי, באמת מתנה שאין עליה. זכינו בזה".
רגע לפני סיום הריאיון, אני שואל את חברת הכנסת עידית סילמן לאין היא נוסעת, והיא מספרת שהיא בדרך לפגישה עם הנשיא בוז'י הרצוג, ומוסיפה: "אני אוהבת את בוז'י, והייתי בין התומכות בו ובין אלו שחתמו עוד לפני שהכריזו, אני מעריכה אותו. הממלכתיות שלו ושהוא בן אדם שמאוד מחבר ומאחד. אני הולכת להיפגש, להתייעץ, ולהקים משהו מעניין ביחד".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    בידיים או בפה? (ל"ת)
    יהודה 10/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    לא קשור אבל ...תהילים
    רק שס 01/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שבוע טוב בילדותי, נהגנו לנשק את היד של כל דמות רב שעברה ברחוב, ככה חינכו אותנו לכבד לומדי תורה. כמו היום?! הלוואי. תהילים *ארצי פרק מו* תהילים *עולמי פרק קכב* רפואה שלמה לכל חולי עמך ולהצלחת כל הרווקים והרווקות. *אמתלאי בת כרנבו* אם אברהם
    סגור
  • 2.
    חוץ מלגנוב חוקים
    אבי 10/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העבודה גדול עליה,היא יודעת לגנוב חוקים מח"כ וולדיגר ולגנוב את הדעת מהמצביעים שלה ,אשה טיפשה שאפילו לא יודעת שהיא טיפשה.איילת שקד הרבה יותר חכמה ממנה .
    סגור
  • 1.
    השקר מכובד
    זר 10/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מפנקת. לאישה חלולה רייקה שהייתה חייבת חיזוק לשקרים ולהגיגיה לקבלת לגיטימיות בכתבה מהנדסת דעה בלי בושה.
    סגור